Gå til innhold

Ukas hatobjekt 4: Brennmaneter!

Fremhevede innlegg

Gjest Ninakanin
Skrevet

man blir ikke like klissete og seig av å bade i ferskvann heller, egentlig, så det høres ut som en fin plan :)

Og det er sjelden så mange sandstrender ved ferskvann, så sand i trusa-problematikken blir jo også betydelig mindre...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal kjøpe meg plaskebasseng og sette på terrassen, eller bade i badekaret. Helvetes geleklumper!!! Jeg har heller aldri skjønt vitsen med dem. Maneter og edderkopper kunne jeg greid meg uten.

Skrevet
Og det er sjelden så mange sandstrender ved ferskvann' date=' så sand i trusa-problematikken blir jo også betydelig mindre...[/quote']

:ler:

Gjest Ninakanin
Skrevet

du, edderkoppene spiser jo alle fluene vi får i øyne, halsen, nesa, oppi maten og som kommer flyvende ut fra do. Nei fytti, edderkopper må gjerne holde seg langt unna meg, men de må få lov å finnes!

Skrevet
Jeg skal kjøpe meg plaskebasseng og sette på terrassen' date=' eller bade i badekaret. Helvetes geleklumper!!! Jeg har heller aldri skjønt vitsen med dem. Maneter og edderkopper kunne jeg greid meg uten.[/quote']

Ingen edderkopphets, takk!!!

Maneter, derimot! :kjempesinna:

Men det finnes maneter som er verre enn brennmaneter, altså. Er det ingen av dere som har opplevd blåmaneter??? (Er det ikke det de kalles, tro?) Det krydde av de da jeg bodde på sørlandet. De er akkurat som brennmaneter, men brenner mer, og er blå. Dobbelt- :kjempesinna:

Skrevet

Jeg har vokst opp i fjæra på sørlandet, men aldri sett blåmaneter..

Skrevet
Ingen edderkopphets' date=' takk!!![/quote']

Joda, av meg skal du få den helt gratis; Vær så god! :ler:

Gjest Kari N
Skrevet

ARGH! Ingenting er så irriterende som maneter når man skal ta seg en deilig svømmetur, og brennmanet er selvfølgelig de verste. Som DD sier så er man selvfølgelig så "heldig" at man får de oftest i ansiktet. :evil:

Etter kontakt med havforskningsinstituttet i Bergen fikk jeg svar om at det faktisk har vært en oppblomstring av eksotiske og til nå ukjente maneter i norske farvann på grunn av høyere vanntemperaturer (klimaendringer???).

JIPPI! Vi har mye å se fram til!

Det er ikke bare i Norge dette skjer. I hele verden er det økning av bestander. Maneter blir bare flere og flere og større og større viser seneste forskning. På Are og Odin tok de opp dette for en stund siden, for det måtte jo markeres at at det er mer maneter (i både mengde og masse) enn mennesker på planeten vår. Kanskje de er iferd med å ta over planeten? :ler:

Skrevet

Det kan føles sånn. Som at de er i ferd med å overta planeten. Æsj, de er så ekle, skumle og uberegnlige!

Forresten så glemte jeg å fortelle at minsten fikk en så sterk reaksjon på møtet med denne maneten at han faktisk fikk voldsomme utslett, skikkelig pustebesvær og måtte på sykehus noen timer til overvåkning. Pustevansker er en vanlig konsekvens av nærkontakt med våre nye landsmaneter.

• 2 uker senere...
Gjest gjest1
Skrevet

Donnie Darko; Fantastisk skrevet!!! :-)

( Utfører dype skrapebukk for denne krafttale over de h... manetene!)

Skrevet
Jeg har vokst opp i fjæra på sørlandet' date=' men aldri sett blåmaneter..[/quote']

Så rart! Jeg har sett dem både i Tvedestrand (kanskje rettere å si Risør, da den fjorden munner ut der?) og i Grimstad. Jeg har til og med blitt brent av en i Tvedestrand.

• 2 uker senere...
Skrevet

Har også sett blå både i Risør og i Kragerø .. og også opppover vestfoldskysten.. Men med dette været vi har nå .. og visstnok skal fortsette å få .. er det vel ikke stor fare for at det skal friste noe med bading uansett.. så da kan vel maneter bare være maneter...

(På engelsk .. og med en ørliten justering .. er det jo et morsommere navn... - skjønner godt at Donnie er "redd" dem jeg - man eater )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...