Gå til innhold

Streik i UNIO


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er varslet streik for UDF og UNIO, om ikke partene kommer til enighet i løpet av torsdagen. Så langt er 7000 medlemmer tatt ut, med oppstart fra og med fredag. 

Noen med tanker om denne streiken? Jeg er lektor og har veldig lite lyst til å streike. Forskjellen vi eventuelt går til streik på er rundt 1000 kr i året for min del, så hele greia virker håpløs. Spesielt sett opp i mot at Sykepleierne endelig fikk et ordentlig løft, og står i fare for å bli tatt ut mot en avtale som var historisk god for dem. Er ikke det også en del av solidariteten det snakkes om? 

Hva tenker dere? 

Hilsen lærer med liten streikelyst 

Anonymkode: 44b9b...61b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lærerne fikk igjen dårligere enn f.eks. frontfagene. Dette har skjedd om og om igjen de 15 årene siden KS ble motpart.Jeg synes lærerne ihvertfall bør ha samme lønnsutvikling som gjennomsnittet.

Mulig det er bare 1000 kroner, men forskjellen mellom 3,0 % og 3,2 % vil med tiden vokse. Du som lærer bør kjenne til rentes rente og eksponential vekst.

Sykepleierne streiker også fordi de er solidariske med lærerne, de står ikke i fare for å miste det som er framforhandlet. Den avtalen er allerede inngått.  

Jeg håper KS følger opp det politikerne prøver å få til av økt rekruttering av lærere. Lærerne har sakket akterut i gjennom mange år. Det ser folk og velger andre yrker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, stan skrev:

Lærerne fikk igjen dårligere enn f.eks. frontfagene. Dette har skjedd om og om igjen de 15 årene siden KS ble motpart.Jeg synes lærerne ihvertfall bør ha samme lønnsutvikling som gjennomsnittet.

Mulig det er bare 1000 kroner, men forskjellen mellom 3,0 % og 3,2 % vil med tiden vokse. Du som lærer bør kjenne til rentes rente og eksponential vekst.

Sykepleierne streiker også fordi de er solidariske med lærerne, de står ikke i fare for å miste det som er framforhandlet. Den avtalen er allerede inngått.  

Jeg håper KS følger opp det politikerne prøver å få til av økt rekruttering av lærere. Lærerne har sakket akterut i gjennom mange år. Det ser folk og velger andre yrker.

Jeg kjenner til hvordan renter og vekst fungerer, men det er en merkelig hersketeknikk å komme med at «det bør man kjenne til som lærer». 

Sykepleierne streiker fordi UDF er den største grenen i UNIO og dermed har makt til å si nei til den samme avtalen som sykepleierene ønsker. Det handler ikke om solidaritet, men om flertallstyrani. Sykepleierne stemte også for å godta avtalen, UDF stemte imot. Og hva som vil skje med avtalen til NSF er uvisst: https://sykepleien.no/meninger/innspill/2019/05/unio-solidaritet-er-satt-pa-prove

Jeg tror heller ikke rekrutteringen vil stige om man får brødsmuler mer i lønn, om anseelsen synker i prosessen.  

Anonymkode: 44b9b...61b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele er split og hersk taktikk fra KS. 

Det virker jo dessverre at de lykkes. 

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

tror heller ikke rekrutteringen vil stige om man får brødsmuler mer i lønn, om anseelsen synker i prosessen.  

Men er løsningen å akseptere enda mindre smuler? Hvordan vil det påvirke anseelsen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...