Gå til innhold

Vil kattemor merke at kattungene er borte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Katten steriliseres idag og hun er tydelig drektig ned kulemage. Veterinær aborterer fostrene i samme slengen og avliver dem. Men vil hun merke noe til dette? Altså vil hun lide psykisk av at hun ikke er drektig lenger, eller er de ikke så smarte at de greier reflektere slik over det? 

 

Anonymkode: a5931...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke spørre veterinæren om det? Vil tro de har mer peiling på det

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke katten merker noe annet enn at "the nesting instinct" plutselig forsvinner, og hun blir seg selv igjen når drektighetshormonene og alt blir borte. Dette skjer jo øyeblikkelig når fostrene og livmoren blir fjernet. Når hun blir kastrert mister hun en del andre instinkter, og legger også lettere på seg. 

For hunder er det i blant sånn at etter kastrering, får enkelte tisper problemer med å holde på urinen pga mangel på østrogen. Dette får min tispe tabletter for, som hun må ta resten av livet. Ikke noe problem, hun får en liten dært leverpostei på en halv pille, så sluker hun det rett ned hver morgen. 

Antar at det samme kan skje med katter som er kastrerte også? Men det går vel stort sett greit, uten slike bivirkninger. Men noen kan som sagt få det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Million skrev:

Tror ikke katten merker noe annet enn at "the nesting instinct" plutselig forsvinner, og hun blir seg selv igjen når drektighetshormonene og alt blir borte. Dette skjer jo øyeblikkelig når fostrene og livmoren blir fjernet. Når hun blir kastrert mister hun en del andre instinkter, og legger også lettere på seg. 

For hunder er det i blant sånn at etter kastrering, får enkelte tisper problemer med å holde på urinen pga mangel på østrogen. Dette får min tispe tabletter for, som hun må ta resten av livet. Ikke noe problem, hun får en liten dært leverpostei på en halv pille, så sluker hun det rett ned hver morgen. 

Antar at det samme kan skje med katter som er kastrerte også? Men det går vel stort sett greit, uten slike bivirkninger. Men noen kan som sagt få det.

Nei, man kan ikke sammenligne katter og hunder når det gjelder kastrering, det finnes absolutt ingen negative sider med å kastrere katten så fort som overhode mulig.

Anonymkode: 9b56f...f4e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. En katt har ikke evnen til å tenke «nå er jeg drektig» for så å tenke «uff hvorfor er jeg ikke drektig lenger». Dyret styres av instinkt og hormoner uten at de tenker mer over det, når hormonene er ute av kroppen vil dyret bli normalt igjen. 

Anonymkode: 7f228...bc1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. En katt har ikke evnen til å tenke «nå er jeg drektig» for så å tenke «uff hvorfor er jeg ikke drektig lenger». Dyret styres av instinkt og hormoner uten at de tenker mer over det, når hormonene er ute av kroppen vil dyret bli normalt igjen. 

Anonymkode: 7f228...bc1

Okei håper du har rett! Hun ligger og er sløv og trøtt etter operasjonen nå. Men virker ellers blid og fornøyd. Så håper jeg det går fint i ettertid:) Ts 

Anonymkode: a5931...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Diamant20 skrev:

Kan du ikke spørre veterinæren om det? Vil tro de har mer peiling på det

Jo det kunne jeg. Men jeg hadde allerede levert katten når jeg skrev innlegget. Så tenkte ikke på å spørre henne om det. Ts 

Anonymkode: a5931...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Okei håper du har rett! Hun ligger og er sløv og trøtt etter operasjonen nå. Men virker ellers blid og fornøyd. Så håper jeg det går fint i ettertid:) Ts 

Anonymkode: a5931...8e2

Det går nok så fint så. Følelsene du sitter med kan ikke en katt kjenne seg igjen i :) 

Anonymkode: 7f228...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke peiling, men ville bare si en liten ting: TUSEN TAKK for at du kastrerte mammapus og ikke lot henne få kattungene❤️❤️ Det høres kanskje rått IG brutalt ut, men vi trenger virkelig ikke flere katter! Vi trenger mye mindre! Som nr.1 katteelsker vil jeg bare si takk for at du ikke lot desse kattungene bli født og oppta hjemmene som noen hjemløse stakkarer kunne fått!

Anonymkode: 35816...1f2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke peiling, men ville bare si en liten ting: TUSEN TAKK for at du kastrerte mammapus og ikke lot henne få kattungene❤️❤️ Det høres kanskje rått IG brutalt ut, men vi trenger virkelig ikke flere katter! Vi trenger mye mindre! Som nr.1 katteelsker vil jeg bare si takk for at du ikke lot desse kattungene bli født og oppta hjemmene som noen hjemløse stakkarer kunne fått!

Anonymkode: 35816...1f2

Helt enig med deg! Dette gjorde så absolutt ingen skade. Det var veldig ansvarlig å sørge for at vi ikke får enda fler kattunger nå mot sesongen av hjemløse og dumpede kattunger. 

Anonymkode: 7f228...bc1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke peiling, men ville bare si en liten ting: TUSEN TAKK for at du kastrerte mammapus og ikke lot henne få kattungene❤️❤️ Det høres kanskje rått IG brutalt ut, men vi trenger virkelig ikke flere katter! Vi trenger mye mindre! Som nr.1 katteelsker vil jeg bare si takk for at du ikke lot desse kattungene bli født og oppta hjemmene som noen hjemløse stakkarer kunne fått!

Anonymkode: 35816...1f2

Sant nok. Men så vil de fleste ikke ha hjemløse voksne katter heller. De fleste vil ha søte små kattunger som de kan oppdra slik de selv vil. Desverre. Men at det gjelder i noen tilfeller, det er nok sant. 

Men ja, sitter ikke med dårlig samvittighet nei. Om selv om det kosta flesk så kjenner jeg inni meg at det var velbrukte penger. Glad jeg gjorde det og det var virkelig i grevens tid, for dyrlegen sa at vi kunne ventet ungene allerede neste uke 🤭 Ts 

Anonymkode: a5931...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...