Gå til innhold

Nyutdannet lærer uten erfaring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ferdig utdannet adjunkt nå i vår (PPU, altså 5. - 13. trinn), og har fått tilbud om et årsvikariat som kontaktlærer på småskoletrinnet. Jeg har ingen erfaring fra småskolen, kun fra ungdomstrinnet og videregående i forbindelse med praksis på studiet. Jeg tenker å takke ja, men jeg aner ikke hva jeg begir meg ut på! Er det noen som har erfaringer de ønsker å dele? Eventuelt råd og tips? Tar i mot alt! :) 

Anonymkode: 1304a...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har selv bare erfaring fra videregående (1 år) og ungdomsskolen (1 år). Skal dog ut av yrket nå til sommeren.

Sikkert mange andre som har langt bedre tips, men jeg tenker at relasjoner uansett trinn er det viktigste. For å kunne lære må man føle seg trygg, ha tilhørighet og trives. Begge gangene jeg har startet opp med nye klasser har jeg fokusert på å bygge klassemiljø og bli kjent med elevene. I begynnelsen har fagene blitt lagt litt bort pga dette, men jeg mener det lønner seg.

Og det er ingen motsetning mellom å være «streng» og det å bli likt. Tenker også at man må opptre rettferdig for å bli likt, samt at man må være villig til å innrømme eventuelle feil. Lærere er også mennesker og det er ikke noe poeng å prøve å framstå som «perfekt». Del av deg selv med elevene dine! Er selvsagt en grense for hvor personlig man kan bli, men by på deg selv og vær deg selv.

Anonymkode: 990e8...b87

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste råd. Få kontroll og vær streng. Så kan du heller fire litt på det etterhvert. Er du for «snill» med en mellomtrinnklasse er løpet kjørt. Du får da en voldsom jobb med å rette det opp igjen.

Anonymkode: a67af...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi. Jeg kunne listet opp råd, men det blir mye. Du må nesten bare komme deg gjennom de første åra og erfare hvordan ting funker. For min del tok det 4 år før jeg begynte å føle meg trygg i yrket. 

Jeg hadde ALDRI takket ja til kontaktlærerjobb som nyutdannet. Jeg har ikke vært kontaktlærer, men det har vært krevende nok å være bare faglærer. Jeg har ikke jobbet så mange år, men kommer sikkert til å bli kontaktlærer en gang i fremtiden. Det føles trygt å ha fått noen års erfaring før det skjer.  

Som kontaktlærer må du forholde deg til foreldre, ppt, bup, helsesøster, og være i dialog med alle faglærere, assistenter og spesialpedagoger i klassen. I tillegg til å undervise. Du har også hovedansvaret for kartlegginger og nasjonale prøver, og du må ha jevnlige elevsamtaler. Som faglærer slipper du mye av dette. Man blir noe involvert, selvfølgelig, men ikke i så stor grad. 

Mange skoler gir ikke nyutdannede kontaktlærerjobb. Det er en grunn til det. 

Uansett. Bruk kollegene dine for alt det er verdt. Krev veiledning av ledelsen. Har de veiledning av nyutdannede der du skal jobbe? 

Skal du være kontaktlærer sammen med noen? 

Hvor mange elever er det i klassen?

Anonymkode: 0deef...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at å bygge en god og trygg relasjon til elevene og skape et trygt læringsmiljø er prioritet nr.1. Se den enkelte for den den er, med sine styrker og svakheter. Prøv å være en autoritativ lærer med mye omsorg og varmen. Ha forventinger til elevene (du vil lære å kjenne den enkeltes begrensninger) - dette viser at du har tro på dem. Hver der det skjer før ting oppstår som kan forsure klassemiljøet og skape usikkerhet hos noen - eks inn og ut av friminutt, garderoben. 

Ikke hver redd for å spørre etter råd og veiledning når du ønsker andres synspunkt - dette være seg kollegaer, admin., PPT. Alle (bør) jobbe sammen for å fremme en god skolehverdag for barna. Forsøk å være den læreren som du ønsker at barna skal huske deg som. 

Tenk på dette som en lærerik erfaring du kan ta med deg videre. Nå har du ett år på å vurdere om dette er noe for deg. Det blir topp! Jeg heier på deg :) 

Anonymkode: 99a4f...a9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du bestemt deg for når du skal skifte yrke?

(ironi)

Anonymkode: 2c929...d48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...