Gå til innhold

Nyutdannet lærer uten erfaring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ferdig utdannet adjunkt nå i vår (PPU, altså 5. - 13. trinn), og har fått tilbud om et årsvikariat som kontaktlærer på småskoletrinnet. Jeg har ingen erfaring fra småskolen, kun fra ungdomstrinnet og videregående i forbindelse med praksis på studiet. Jeg tenker å takke ja, men jeg aner ikke hva jeg begir meg ut på! Er det noen som har erfaringer de ønsker å dele? Eventuelt råd og tips? Tar i mot alt! :) 

Anonymkode: 1304a...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har selv bare erfaring fra videregående (1 år) og ungdomsskolen (1 år). Skal dog ut av yrket nå til sommeren.

Sikkert mange andre som har langt bedre tips, men jeg tenker at relasjoner uansett trinn er det viktigste. For å kunne lære må man føle seg trygg, ha tilhørighet og trives. Begge gangene jeg har startet opp med nye klasser har jeg fokusert på å bygge klassemiljø og bli kjent med elevene. I begynnelsen har fagene blitt lagt litt bort pga dette, men jeg mener det lønner seg.

Og det er ingen motsetning mellom å være «streng» og det å bli likt. Tenker også at man må opptre rettferdig for å bli likt, samt at man må være villig til å innrømme eventuelle feil. Lærere er også mennesker og det er ikke noe poeng å prøve å framstå som «perfekt». Del av deg selv med elevene dine! Er selvsagt en grense for hvor personlig man kan bli, men by på deg selv og vær deg selv.

Anonymkode: 990e8...b87

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste råd. Få kontroll og vær streng. Så kan du heller fire litt på det etterhvert. Er du for «snill» med en mellomtrinnklasse er løpet kjørt. Du får da en voldsom jobb med å rette det opp igjen.

Anonymkode: a67af...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider