Gå til innhold

Har du studert markedføring eller jobber som markedfører?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg elsker "digital markedføring" og jeg elsker å finne strategier for å øke salg. Jeg synes det er spennende med hva som påvirker forbrukere osv. Derfor ønsker jeg å søke på master innen markedsføring - men blir litt skremt når jeg ser hvilke fag som er der.

Har du studert markedføring eller jobber som det, så takknemlig for svar på noen spørsmål her:

-  Er det mye matte i markedsførings faget eller jobben generelt? Jeg er ikke god i matte og tall generelt vil jeg ikke jobbe med. Når jeg hadde emnet i bachelor som handlet om markedføringsledelse - så lærte jeg alt det som er rundt prosessen med å markedsføre ting. Men vi hadde aldri matte. Inneholder markedsføring matte?

Håper på svar :) 

Anonymkode: 1d9f1...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Studerer markedsføring.

Siden markedsføring går innunder business og du må ta hensyn til budsjetter og ha generell økonomiforståelse vil du nok via de fleste skoler gå gjennom fag som f.eks. bedriftsøkonomi og samfunnsøkonomi. Som digital markedsfører styrer du jo selv de forskjellige betalingsløsningene som finnes via Google, Facebook, Snap, banner-annonsering, kino-annonsering, osv. og du må også kunne argumentere mot de andre avdelingene i bedriften for hvorfor du bør få så og så mye penger, og helst kunne bevise verdien i kroner og øre.

Foruten det må du selvfølgelig selv styre oversikten over kundeinnsikt, og hvordan du samler det lærer du jo via metodefag, som f.eks. har SPSS og regresjonsanalyser og slik i seg.

Anonymkode: 3a648...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også redd for dette før jeg begynte på studiene men det har vært veldig overkommelig synes jeg! :) studerer på BI. Jeg hadde 2 i matte fra videregående. Men matten på BI er mye mer praktisk , ikke noe algebra-shit eller sånt. Anbefaler deg å søke👏🏻  Kjempeartig fag

Anonymkode: e2676...0fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Studerer markedsføring.

Siden markedsføring går innunder business og du må ta hensyn til budsjetter og ha generell økonomiforståelse vil du nok via de fleste skoler gå gjennom fag som f.eks. bedriftsøkonomi og samfunnsøkonomi. Som digital markedsfører styrer du jo selv de forskjellige betalingsløsningene som finnes via Google, Facebook, Snap, banner-annonsering, kino-annonsering, osv. og du må også kunne argumentere mot de andre avdelingene i bedriften for hvorfor du bør få så og så mye penger, og helst kunne bevise verdien i kroner og øre.

Foruten det må du selvfølgelig selv styre oversikten over kundeinnsikt, og hvordan du samler det lærer du jo via metodefag, som f.eks. har SPSS og regresjonsanalyser og slik i seg.

Anonymkode: 3a648...c90

Viktigper

Anonymkode: e2676...0fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har businessbakgrunn så jeg har hele den "kjipe økonomien" i tillegg til markedsføring, og jobber som markedsansvarlig.

Min erfaring - både personlig og ved å ha mange kolleger i bransjen - er at en master i markedsføring ikke egentlig er verdt det. I hvert fall ikke en du betaler for. 

Det holder med det du lærer på bachelornivå, og utover det får du det du trenger gjennom erfaring. Markedsføring er ikke så komplisert, og du får ikke en høyere stilling med master. Nivået opp blir f.eks. markedssjef, og de har økonomibakgrunn, ikke ren markedsføring.

Anonymkode: c19b7...894

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at en bachelor sikkert er nok👍🏻

Anonymkode: e2676...0fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får deg ikke jobb.. dropp hele greia

Anonymkode: bae1a...a8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...