Gå til innhold

Vil likestille pensjonister med bønder


Aragorn ll Elessar

Anbefalte innlegg

Pensjonistforbundet krever at pensjonen skal følge den ordinære lønnsveksten og at pensjonistene får forhandlingsrett på lik linje med bøndene.

https://www.nettavisen.no/okonomi/vil-likestille-pensjonister-med-bonder/3423687059.html

Så fortjener pensjonistene mer penger, eller er de bare en gjeng grådige mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis forhandlingene mellom staten og pensjonistene ikke førte fram, hva skulle skje da? Skal pensjonistene streike? Hvordan kan de streike når de ikke yter? De bare mottar. Ingen ville merke forskjell. Så det blir jo helt meningsløst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse

Sliterne som led seg gjennom 2. verdenskrig, som gjorde sin plikt her i livet men aldri krevde sin rett, de er på vei ut og kommer aldri tilbake. Nå kommer en ny generasjon pensjonister av et helt annet kaliber..

(Blir vel en slik selv også, skal man ikke se bort fra..) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Sitronmelisse said:

Sliterne som led seg gjennom 2. verdenskrig, som gjorde sin plikt her i livet men aldri krevde sin rett, de er på vei ut og kommer aldri tilbake. Nå kommer en ny generasjon pensjonister av et helt annet kaliber..

Tja, de stemte i hvert fall fram politikere som lovet og ga dem pensjonsrettigheter dagens unge bare kan drømme om.

Endret av Anonymbruker3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse
38 minutter siden, Anonymbruker3 skrev:

Tja, de stemte i hvert fall fram politikere som lovet og ga dem pensjonsrettigheter dagens unge bare kan drømme om.

Man gjorde sin borgerplikt og stemte. Og hadde man først valgt et parti, holdt man seg til det. Ikke som i dag hvor vi til enhver tid bytter parti etter hva slags valgløfter de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Testosteron skrev:

Hvis forhandlingene mellom staten og pensjonistene ikke førte fram, hva skulle skje da? Skal pensjonistene streike? Hvordan kan de streike når de ikke yter? De bare mottar. Ingen ville merke forskjell. Så det blir jo helt meningsløst.

Hvis de gjør opprør hvem kan da stoppe dem? Ingen står jo opp så tidelig.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Sitronmelisse skrev:

Man gjorde sin borgerplikt og stemte. Og hadde man først valgt et parti, holdt man seg til det. Ikke som i dag hvor vi til enhver tid bytter parti etter hva slags valgløfter de har.

Jeg har aldri brydd meg om valgløftene. Jeg følger heller med på hva partiene faktisk stemmer for og imot på Stortinget. Valgkamp er bare noe tull

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, bananbøy skrev:

Hvis de gjør opprør hvem kan da stoppe dem? Ingen står jo opp så tidelig.

Mulig jeg undervurderer dem :sjokkbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er jo at pensjonistene ikke har forhandlingsrett, slik bønder og alle andre i samfunnet har.  I stedet er det bestemt at pensjon skal økes med 2/3 av generell lønnsvekst.  Altså vil det si at når priser stiger skal pensjon bare kompensere for 75% av økningen, mens alle andre grupper i samfunnet får 100% dekning. 

Leser at noen skriver om manglende ytelse, og at man da ikke kan forvente mer.  Selv har jeg jobbet i mer enn 40 år i full stilling når jeg nå snart blir pensjonist.  Jeg har betalt min skatt og spart opp mine pensjonspoeng. 

Når alle andre grupper kan forhandle med Staten om lønnsoppgjør, så kan altså ikke pensjonistene dette.  Hvorfor? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...