Gå til innhold

Fordeler , ulemper med hund.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri hatt hund ,men vurderer å kjøpe det, ønsker meg en tur kamerat. Jeg er uføretrygdet så har nok av tid... 

Anonymkode: 2606b...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du er trygda pga fysiske plager kan det vel være en utfprdring å gå nok tur med hunden?

Anonymkode: d1a5b...240

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulemper er at det koster penger. Det er viktig å sette av nok penger til dyrlege slik at du vet at du hele tiden kan gi den det det trenger. Kan du bli værre av sykdommen din? Da er det viktig å ha noen du vet som kan passe hunden. Det syns jeg er det vanskeligste me hund, å ha pass, men det kommer av at jeg har en stor, gærn unghund pr. nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den ene siden får du en god turvenn, en hjertevenn som gir deg glede i en ellers en som hverdag. Du blir tvunget ut og holder deg mer aktiv. Hunder gjør eiere glad. 

På den andre siden. Du mister folk som kan komme på besøk til deg grunnet allergi (og mange som ikke liker hunder/redd for hunder). De lukter vondt når de er fuktige og flere synes det er ekkelt når fremmedes hunder kommer hen for å si hei/bli klappet. Det er dyrt å ha hund og deg krever mye tid. Vet ikke hvilken sykdom du har, men tenk over om du har overskudd.

Anonymkode: 833f6...f80

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du er ufør betyr det ikke at du ikke kan ha hund. Det viktigste er uansett om man er ufør eller ikke at man velger en rase som passer til sin livsstil. Det er alt for mange som har litt lite selvinnsikt når de kjøper hund. Man kan ikke alltid ha den rasen man synes er feks. finest. Tenk over bosituasjon og livssituasjon før du bestemmer deg, det finnes en rase for alle.

I ditt tilfelle ville jeg valgt en liten hund som kanskje ikke krever lange turer hver dag, en som er fornøyd med 3 korte turer per dag, men som gjerne kan være med på lengre turer. Velger du en allergivennlig rase så er det lettere å få hundepass. Velg en rase som ikke har anlegg for mye sykdom, da slipper du forhåpentligvis både bekymring og høye veterinærutgifter. Mat og utstyr er også billigere til en liten hund. 

Lykke til med avgjørelsen, det er veldig mye selskap og glede i en hund uansett størrelse!

Anonymkode: a2c5d...aec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hund selv, men har passet en venninnes hund. Og for meg var det nok til å forstå at jeg ikke ønsker hund selv.

Positivt: man må ut på tur uansett vær. Dette var bare kos for min del egentlig. Men sikkert kjedelig de gangene det blåser sidelengs og sludder.. 

negativt: jeg følte meg fotfulgt hjemme. Dette kan nok variere fra rase til rase. Men jeg syntes hunden krevde så mye oppmerksomhet i hjemmet. Jeg er vant med katt, de går stort sett å legger seg for seg selv en stund hvert fall. Men denne hunden skulle liksom være med på alt. For noen så passer sikkert dette kjempefint, men for andre ikke like mye.. 

for min del kunne jeg godt vært avlastning for noen som trenger hjelp til å lufte hunden og gå tur, men ville ikke skaffet meg hund selv pga det. Det passer meg ikke rett og slett.. 

Anonymkode: 53d6c...7ce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Positivt: selskap,turkompis. Generelt en kilde til mye glede vil jeg si. Kommer lett i kontakt/prat med folk,både andre hundeeiere og folk uten hund. 

 

Negativt: stor forpliktelse - bundet opp i mange år fremover, koster penger, finnes ikke noe som heter dårlig vær.

 

Vær ærlig med hva du kan tilby en hund og velg rase deretter, så har du et godt utgangspunkt for et lykkelig hundehold. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er uføretrygdet, kan det økonomiske være i veien for deg ang. hundehold. Det kan potensielt koste mye å ha hund, med tanke på både veterinærregninger, vaksineringer hvert år, fôring, utstyr... alt mulig. Man vet aldri hvordan helsen på hunden kan bli, om den utsettes for en ulykke eller to, og trenger veterinærbesøk når det passer minst økonomisk...

Man MÅ ha en bufferkonto med penger på i bakhånd når man har hund, så man alltid kan ta den til veterinær når det trengs, og det ikke går på helsa løs at man "har ikke råd akkurat nå". Har du en slik bufferkonto?

Det koster også penger å forsikre hunden, og egenandelene er ganske store. Jeg er selv hundeeier, og min 8 år gamle hund har heldigvis bare trengt å bruke forsikringen èn gang i sitt liv (vaksineringer og rutineopplegg dekkes ikke, kun sykdom og ulykke). Jeg har en rase som ikke er kjent for å ha noen spesielle sykdommer, en relativt frisk rase, men den er likevel dyr å forsikre pr år. Tror min forsikring hos Agria er på 4500 i året, eller var det 5000? Betaler hvert halvår. Det er en dyr regning, men man kan jo ikke ta sjansen på å la hunden gå uforsikret heller. Hva om den blir påkjørt? Det kan koste mange titusenvis av kroner.

Det er veldig mye selskap i en hund, det er den positive siden. Alltid noen der som ser interessert på deg om du prater i et ellers mennesketomt rom :) De vil ingenting annet heller enn å være sammen med deg.

Ulempen er at man KAN få en hund som viser seg å ha sterk separasjonsangst. Noen kan dette trenes bort på over tid og med nøye trening, men andre har separasjonangst for livet. Disse kan man ikke gå fra alene om man har naboer i hvert fall... Det er ikke alltid så lett å få hundepass om man skal noe heller. Da jeg ble operert i fjor, måtte jeg sette hunden på kennel en uke mens jeg kom til hektene. Det kostet 2500 (eller var det 2700?). Kjenner ingen som vil ta inn hunden min i en hel uke liksom. Gjør du? Har du familie eller venner som vil passe hunden din om du skal reise bort eller må på sykehus? Eller har du penger til å betale for kennelopphold?

 

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med at du er uføretrygdet er at du har masse av tid til valp og hund generelt! Hund er morsomt, men du må forberede deg på en slitsom valpetid, enda slitsommere ungdomstid og så en fantastisk tilværelse resten av hundens liv forhåpentligvis.

Ulempene er at hund koster penger, hund tar tid osv osv osv... 

Anonymkode: 027b6...61c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en hund på 13, elsker ham kjempemye, men kommer aldri til å skaffe meg hund igjen etter han dør. Livet forandrer seg mye på 13 år og så lenge jeg har ham har jeg måttet si nei til mye jeg kunne tenkt meg, som å reise, studere, få barn, har måttet takke nei til en jobb jeg hadde innmari lyst på. Han er en veldig krevende hund, han kan ikke være rundt andre hunder, eller barn, han kan heller ikke være lenge alene. Jeg syns han er verdens beste hund, og 90% av meg skulle ønske han kunne leve for alltid. 10% av meg er fryktelig sliten av å være hundemamma. 

Anonymkode: 28ac3...ac4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt så glemmer du ulempene. Fordelene overveier mer enn nok. Gitt at du er hundemenneske da. Er på 4. nå..

Anonymkode: 3f803...321

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må opp tidlig på morgen hver eneste dag,  må alltid tenke på behovene til hunden.

Man må ta veldig mye hensyn til hundens rutiner og behov, man Kan ikke bare være lenge ute da hunden er hjemme og må ha mat, turer og oppmerksomhet. Må også huske om du vil finne på noe eller være ute med venner at hunden sitter hjemme og venter.

Det passer hvertfall ikke for veldig travle folk. jeg personlig er veldig glad i å ha hund, men dyr er omtrent det eneste jeg bruker tiden min på når jeg ikke er på jobb da det er en stor hobby.

Anonymkode: 6b6e1...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min hund når jeg var 18. Hunden er 6 år nå, så jeg kan fortelle min opplevelse. Det er viktig at du ser på en rase med minimale helseproblemer. Ha en god forsikring, slik at du bare behøver å betale egenandel når du er hos veterinær. Forsikringen har reddet meg flere ganger. 

Jeg har en liten hund, på kun 3 kg. Så til hverdags så er hun ikke dyr i drift. Forer på vom og hundemat og litt tørrfor ved siden av. Jeg bruker ca 300 kr på henne i måneden+200 i forsikring. 

Hvor mye jobb det er kommer an på rase, pelstell, sykdommer osv. Jeg har en pomeranian og hun har hatt veldig mye problemer med tennene. Trukket mange tenner og fjernet mye tannstein. Du må ut i all slags hver. På sommeren i sola, når det pøsregner i flere dager og når det er så kaldt ute at bikkja ikke engang vil ut. 

Jeg syntes italiensk mynde høres ut som en fin rase til deg. Minimalt med helseproblemer, kort pels, elsker å ligge i et pledd og på fanget. De trenger å løpe fra seg noen ganger i uken, helt løs. Liten størrelse, men ikke så liten at man tråkker på den. Eneste ulempen er at de trenger klær fra høsten og helt til våren. De fryser lett og har lite underhudsfett.   

Anonymkode: db469...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Du bør være glad i husarbeid.

Anonymkode: d7268...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...