Gå til innhold

Noen her som har utdannet seg til lege og angret?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I så fall, hva var det som gjorde at du begynte å angre? Hvorfor valgte du medisinstudiet i utgangspunktet?

Anonymkode: 53953...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du bruker 12 år av livet ditt på å bli lege, så tror jeg du finner ut av det rimelig kjapt. Kanskje på medisinstudiet. Ikke da du er ferdig...

Anonymkode: df563...878

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og har gått tilbake til mitt tidligere yrke.

Ble forespeilet at jeg ville få masse damer. Det skjedde ikke.

Årsak til utdanning: Få damer.

Anonymkode: 82f57...84d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok noen som finner alternative karriereveier. Fedon Lindberg, for eksempel.

Anonymkode: 0d220...e0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen...?

Anonymkode: 53953...809

Det er er da vel ikke rart.

Det er nok ikke mange i Norge som har utdannet seg til lege. Begynt å angre. Og henger her på KG for å fortelle.

Anonymkode: c8072...1e3

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går på medisinstudiet selv og er veldig fornøyd med valget. Men jeg vet det var noen på studiet som har sluttet nå i det senere ( vi er i siste del av studiet). De innså at stresset med å få seg LIS1-jobb, jobbforholdene og senere liv ikke var verdt det. Jeg er glad at folk klarer å respektere seg selv så mye at de tar grep. 

Anonymkode: d5a18...019

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev her for litt siden og lurte på om det var noen som har begynt som noe annet. Mange foreslo fastlege som løsning på arbeidspress og vanskelige arbeidsvilkår 🙊 

Det er nok flere enn vi tror, men av anonymitetshensyn er det nok ikke så mange som vil svare på et slikt forum. Du har sikkert sett et av leserinnleggene om akkurat dette? 

https://yngreleger.no/blogg/en-godt-bevart-hemmelighet

Jeg fant noen andre innlegg av å Google. Tror vi er flere enn man skulle tro. 

Anonymkode: e3cf3...27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du bruker 12 år av livet ditt på å bli lege, så tror jeg du finner ut av det rimelig kjapt. Kanskje på medisinstudiet. Ikke da du er ferdig...

Anonymkode: df563...878

12 år? Det tar vanligvis 6 år.

Anonymkode: b9481...41b

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg delte kontor med en LIS-lege en periode. Han ville egentlig bli matematiker, men faren ville han skulle bli lege. Han ble overtalt med argumenter om sikker jobb, godt betalt, status osv. Men han virket klart tvilende der han satt som LIS på psykiatrien.. 

Anonymkode: 3aa74...5f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva betyr LiS?

Anonymkode: f8697...4db

Lege i spesialisering.

Ja jeg kjenner flere som angrer. Ikke pga yrket i seg selv men pga alt stresset som fastlege. Mange gikk videre og søkte seg inn på sykehuset

Anonymkode: 3ce0e...5eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok noen som finner alternative karriereveier. Fedon Lindberg, for eksempel.

Anonymkode: 0d220...e0a

Fedon var genial. (Og nå rik)

Fordelen med å være lege må være at folk tar det du sier, gjør og skriver for god fisk. Så bare å komme på noe å skrive i vei.. 

Anonymkode: 3a23d...c05

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

12 år? Det tar vanligvis 6 år.

Anonymkode: b9481...41b

6 år på studiet, så obligatorisk arbeid som innebærer 1 år på sykehus, 1/2 år på legekontor. Det er dette som er før het turnuslege men som nå heter lis1. Og siden det er kø for å få disse stillingene man søker så kan det ta godt over 7 1/2 år før du kan jobbe som fastlege eller på sykehus som ferdig lege. Og etter det igjen vil man gjerne spesialisere seg (Lis2 og Lis 3) som tar ørten år til.. Minstetida for spesialisering etter medisinstudiet sier de er 6.5 år. Så da kan det fort ta over 12 år før man er ferdig med hele utdannelsen.. 

Anonymkode: 8526d...6f8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.5.2019 den 9.54, AnonymBruker skrev:

Når du bruker 12 år av livet ditt på å bli lege, så tror jeg du finner ut av det rimelig kjapt. Kanskje på medisinstudiet. Ikke da du er ferdig...

Anonymkode: df563...878

Forstår ikke at folk heller vil ligge på stranden og dra på sørpefulle sydenturer hver dag. Ikke nok med det, så sliter man med bekymringer, kroppspress, usikkerhet, depresjon osv. Man klager på lønnen, jobbmulighetene, sjefen eller kollegaene som tar stor plass. Men, herregud da! Det er du som har valgt å ta en 6 måneders utdanning i tropene. Da kan man jo ikke akkurat forvente noe. Det å bare ta en bachelor idag er nesten for lite.

Selvom en tar en lang og krevende utdanning, trenger det ikke nødvendigvis å bety at en ikke har det gøy. Alt med måte jeg er fornøyd med mitt valg ihvertfall! Kanskje jeg ikke får jobb med det første, men det betyr ikke at jeg ikke har andre muligheter innenfor samme felt.

 

Anonymkode: 5257c...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke at folk heller vil ligge på stranden og dra på sørpefulle sydenturer hver dag. Ikke nok med det, så sliter man med bekymringer, kroppspress, usikkerhet, depresjon osv. Man klager på lønnen, jobbmulighetene, sjefen eller kollegaene som tar stor plass. Men, herregud da! Det er du som har valgt å ta en 6 måneders utdanning i tropene. Da kan man jo ikke akkurat forvente noe. Det å bare ta en bachelor idag er nesten for lite.

Selvom en tar en lang og krevende utdanning, trenger det ikke nødvendigvis å bety at en ikke har det gøy. Alt med måte jeg er fornøyd med mitt valg ihvertfall! Kanskje jeg ikke får jobb med det første, men det betyr ikke at jeg ikke har andre muligheter innenfor samme felt.

 

Anonymkode: 5257c...255

Men nå var det ikke dette som hva spørsmålet da....😉

Anonymkode: 1d3e9...deb

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det finnes så mange muligheter til å bruke utdannelsen, at selv om man inne ønsker å være kliniker/ jobbe med pasienter, trenger man ikke bytte utdannelse. 

Anonymkode: 5f34c...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det finnes så mange muligheter til å bruke utdannelsen, at selv om man inne ønsker å være kliniker/ jobbe med pasienter, trenger man ikke bytte utdannelse. 

Anonymkode: 5f34c...924

Ikke*

Anonymkode: 5f34c...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.5.2019 den 21.01, AnonymBruker skrev:

6 år på studiet, så obligatorisk arbeid som innebærer 1 år på sykehus, 1/2 år på legekontor. Det er dette som er før het turnuslege men som nå heter lis1. Og siden det er kø for å få disse stillingene man søker så kan det ta godt over 7 1/2 år før du kan jobbe som fastlege eller på sykehus som ferdig lege. Og etter det igjen vil man gjerne spesialisere seg (Lis2 og Lis 3) som tar ørten år til.. Minstetida for spesialisering etter medisinstudiet sier de er 6.5 år. Så da kan det fort ta over 12 år før man er ferdig med hele utdannelsen.. 

Anonymkode: 8526d...6f8

Til spesialistlege, ja. Men man er jo lege etter utdanning. Ellers kan man si det samme om mange yrker, feks tar det 11 år bli psykolog, for de går seks år på universitet og bruker fem år på å spesialisere seg.. 

Anonymkode: 3aa74...5f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes så mange muligheter til å bruke utdannelsen, at selv om man inne ønsker å være kliniker/ jobbe med pasienter, trenger man ikke bytte utdannelse. 

Anonymkode: 5f34c...924

De jobbene er ikke lette å finne, og krever gjerne at man har blitt spesialist først. De er også gjerne plassert i de store byene (Oslo). Kjenner flere som har lett etter og søkt på slike jobber, og de er få og ettertraktet. 

De fleste jeg kjenner som angrer valgte medisin i en blanding av å ikke vite hva annet man vil gjøre, spennende utdannelse, troen på at det finnes flere muligheter, at man vil bli lege (og ikke innser hvor mye tull man må gjennom hver dag for å kunne få gjort litt), og idealisme. 

Angeren kommer etter 18-19 timers vakter og 60 timers arbeidsuker hvor man aldri kan få gjort jobben skikkelig, rekken av korte vikariater, arbeidsoppgaver som suger all livsgnist utav en (attester og uttalelser), og en ledelse som sier "jobb mer, vi vet dette går på bekostning av kvalitet men dere får passe på at det ikke går på bekostning av forsvarlighet". 

Yrket er veldig fint og deler av arbeidsoppgavene er kjempespennende og givende, det er bare alt det andre som tar knekken på folk. 

Anonymkode: e3cf3...27c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...