Gå til innhold

Barnefotball og dugnad...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på en ting. Jeg er lagleder for laget til datteren min på 9 år. Det er ganske mye jobb og organisering. Mer enn jeg trodde faktisk, så det krever litt innsats på fritiden. Det er nå så. Men, nå er laget satt opp til å ha kioskvakter om tre uker, og det er jeg som skal sette opp dette. Er det vanlig at lagleder og trener også settes opp på kioskvakter, selv om de/vi tar løpende dugnadsjobb med å være trener og lagleder?

 Det er 8 spillere på laget. Og pr nå er det 4 dager det trengs kioskvakt. Mulig det blur fler. Det må være to personer i kiosken. Risikerer at noen må stille opp flere dager da.

Anonymkode: 6a9b7...140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min sønn driver med annen idrett, men trener og lagleder er fritatt fra kioskvakter hos oss. Andre funksjoner rundt laget har, men trener og lagleder gjør såpass mye fra før at de slipper.

Anonymkode: efcfc...8ec

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanlig her. Lagleder og trener gjør jo ganske mye sånn ellers året rundt, så tenker at dette bør bli fordelt på de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke vanlig 

Anonymkode: 4f520...3fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tar ikke trenere/lagleder dugnadsvakter. Det er jo dugnadsarbeid det de gjør ellers. Men de har bidratt når det har vært manko på folk. 

Anonymkode: 8adcb...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tenker jeg at du ikke setter opp deg selv; men involverer de andre foreldrene. Alle bør bidra, men du bidrar nok fra før av 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er ett lite fotballag, og her står alle foreldre 2 ganger i kiosken. En gang på våren, og en gang på høsten. Trener slipper. 

 

Anonymkode: c7f3f...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener slipper. Lagleder slipper ikke. :) Her så trener alle lagene sammen, og lagledere hjelper kun til ved kamper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenere slipper her også. Helt greit for meg, når det er mannen som er trener. :fnise: Men det var altså de andre foreldrene som stemte i for det altså, uten at han nevnte det. Han fikk forøvrig også delegert oppgaven med å organisere kioskvaktene til en annen forelder, siden det er 15-20 unger på laget og ganske mye å holde styr på bare der.

...og der leste jeg hele innlegget. Hva er forskjell på trener og lagleder? :klo: 

Endret av ^^Belle^^
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er ett lite fotballag, og her står alle foreldre 2 ganger i kiosken. En gang på våren, og en gang på høsten. Trener slipper. 

 

Anonymkode: c7f3f...def

Såpass må kunne forventes av foreldrene syns jeg.

Anonymkode: 950f6...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hos oss slipper ikke trener. 

(& ikke jeg som er gift med treneren.) 

Anonymkode: fa395...28f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss slipper hovedtrenerne, assistenttrenerne, laglederne og deres partnere (ni personer pluss partnere) hoveddugnad, cupdugnad og kioskvakt. Deres barn må imidlertid selge lodd ol.

Anonymkode: d7061...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss slipper ikke lagleder, og lurer på om trenerens bedre halvdel blir satt opp på kioskvakter men det er ikke trener/lagleder som setter opp disse. I tillegg til vanlige kioskvakter blir vi satt opp ekstra under 17 mai, festivaler og cuper. Personlig synes jeg dette er aaaaltfor mye, I fjor hadde jeg 3 vakter på under 1 mnd. I tillegg betaler vi kontingent på 1300 kr, vi selger lodd 3 ganger i året for 550 kr og blir oppfordret til å kjøpe nye klær hvert år selv om det gamle passer helt fint og absolutt ikke er slitt. 

Kiosken drar inn gjennomsnittlig 30 000 kr i mnd. Jeg skjønner helt ærlig ikke hvor alle pengene blir av og hvorfor det er behov for så mye. Hele parken blir jo drevet på dugnad.. Så ja, syntes det er altfor mye. Men det er kanskje en annen diskusjon 😣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Blingblingtahei skrev:

Hos oss slipper ikke lagleder, og lurer på om trenerens bedre halvdel blir satt opp på kioskvakter men det er ikke trener/lagleder som setter opp disse. I tillegg til vanlige kioskvakter blir vi satt opp ekstra under 17 mai, festivaler og cuper. Personlig synes jeg dette er aaaaltfor mye, I fjor hadde jeg 3 vakter på under 1 mnd. I tillegg betaler vi kontingent på 1300 kr, vi selger lodd 3 ganger i året for 550 kr og blir oppfordret til å kjøpe nye klær hvert år selv om det gamle passer helt fint og absolutt ikke er slitt. 

Kiosken drar inn gjennomsnittlig 30 000 kr i mnd. Jeg skjønner helt ærlig ikke hvor alle pengene blir av og hvorfor det er behov for så mye. Hele parken blir jo drevet på dugnad.. Så ja, syntes det er altfor mye. Men det er kanskje en annen diskusjon 😣

Har dere ikke rett til innsyn på å se hva pengene går til?

Anonymkode: 950f6...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere ikke rett til innsyn på å se hva pengene går til?

Anonymkode: 950f6...e82

Vi har hverfall ikke fått noen. Jeg stilte spørsmål ved det til kioskansvarlig i fjor og da fikk jeg bare beskjed om at vi alle må bidra.. 😣 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenere og lagledere slipper her. Helt forståelig. Det jeg synes er sykt er at lagledere og trenere ikke får en eneste krone ekstra i rabatt for jobben de gjør om de har barn som også spiller. 

Samboer er lagleder på a laget og spiller selv på b laget og må betale full kontingent på 4000. Og da bruker han 2-3 timer 3 ganger i uken på a laget og lengre tid på bortekamper. Pluss ekstra tid ved alt som hører til arbeidet som lagleder. 

Anonymkode: 7d859...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har vært lagleder/oppmann i mange år, og i starten satt jeg meg selv opp på vakter, men skjønte fort at da holder man ikke ut lenge... Det er stor forskjell på hva man bidrar med som trener/oppmann de første årene når spillerene er små, kontra det når de blir eldre. Jeg fulgte mitt barns lag i 8 år, og særlig når man starter med å arrangere turneringer selv blir det utrolig mye arbeid på lagleder/oppmann. 

Vi var et ganske stort lag (over 20 spillere) og det var mer enn nok å styre med om jeg ikke måtte stå i kiosk i tillegg. 

Anonymkode: af7cc...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På fotballen her slipper trenere og lagleder unna dugnad. Her går det dugnad i vask av klubbhus, vask av garderober, kiosk og 2x7 timers vakter under cup. 

For håndballen er det kun en dugnad i året med 2x7 timers vakter og absolutt ingen slipper unna. Skal du bort og har planlagt det lenge forventer styret for cupen at du avbestiller ferien og stiller opp 🙄

Anonymkode: 9ba3d...c11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treneren slipper sånt. Foreldrerepresentant styrer dugnad og loddansvarlig styrer loddsalg. Laget har dugnad/loddsalg når det vil på overnattingscup. Det gjør de 1 gang i året. Cuppene laget er med på er som regel gratis eller veldig billige; type Max 1500kr for hele laget. Klubben betaler ellers for 2 cupper i året. 

All dugnad osv går til laget selv.

Anonymkode: cb3c4...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lagleder for et J11-lag med ca 25 spillere, vært i 3-4 år.

Jeg setter konsekvent ikke opp meg selv eller de andre trenerne (dette inkluderer partnere),  det er nok mange som ikke aner hvor mye av fritiden vår vi bruker på å holde en aktivitet gående for deres barn. Jeg bruker nok fra 3-8 timer i uken (som lagleder/trener), mens de andre trenerne bruker 3-5, litt avhengig om det er kamper eller ikke.

Jeg holder dog en oversikt over hvem på laget som gjør dugnad og prøver slik å fordele mest mulig rettferdig, om man baserer seg på frivillighet så er det bare de samme som blir sittende med det hver gang). Loddsalg og tilsvarende er likt for alle, inkludert trenere. Egentlig burde jeg bare fått en dugnadsansvarlig slik at jeg slipper jobben å organisere dugnader i tillegg til alle andre oppgaver.

Jeg ser for meg at det kommer an på hvor mange man er og hvor mye dugnadsoppgaver man får. Er man 11 spillere, har 2 trenere og en lagleder så blir det jo desto mer på de andre. Vi er 20 spillere hvor foreldrene ikke har noe ansvar utover etter timer dugnad i året, det er ikke for mye å kreve at trenere er fritatt så mye tid som man legger ned ellers.

Anonymkode: fc20b...740

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...