Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan gå frem hvis man vil bli forfatter/gi ut ei bok?

Har klødd etter å prøve og fullføre en akseptabel bok en stund nå. Hehe.. Er lov å prøve. :wink:

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

"prøve å fullføre" er jo et stikkord... Når du føler at du har lyst til å sende den fra deg kan du sende den til en konsulent ved et forlag. De har ofte flere konsulenter fordelt på hva slags litteratur/sjangre de gir ut. Sett deg inn i hvilke forlag som gir ut den typen litteratur som du (tror du) skriver, og så sender du i vei. Har hørt at forlagene ønsker at du sender til ett av gangen, men egentlig trenger du ikke bry deg så mye om det.

Ellers kan du jo prøve å komme inn på en av skriveskolene i landet. Bø, Bergen, eller på en folkehøgskole (eks Nansenskolen), eller melde deg på et kortere kurs. Kan være greit å få tilbakemeldinger av andre som skriver, selv om det OGSÅ kan være kjipt å bli slaktet.

Lykke til:-)

Skrevet

Takk for det.. Er ferdig med vgs nå, så det å gå på forfatterlinje i Bø el. er nok ikke akutelt. Hvertfall ikke for øyeblikket. Men har faktisk bøkene som elever ved linjen bruker og har lest litt på egenhånd. Ellers så har min norsklærer på skolen(som selv har gitt ut bøker og vært aktiv i aviser) sagt at jeg burde fortsette med skrivingen. Spørsmålet er vel om jeg kan mestre større ting enn skoleoppgaver.. Hehe.. :roll:

Skal gjøre som du sa, så får vi se. Selv om jeg har støtte fra kjente, er det ikke sikkert alle mener det samme. :wink:

Gjest GreenSky
Skrevet

Velkommen i klubben. :wink:

Så og si umulig å få gitt ut bok i norge... Og hvis det skulle skje, tjener en ikke nok til å leve av å skrive bøker alene. Men, en ting jeg har tenkt på er å få overstt boka til engelsk og prøve i utlandet. Ev kan en gi ut boka på eget forlag og høre om noen forhandlere er intr i å selge den. Utenom det, er det vel de "vanlige" greiene... Prøve å skaffe kontakter, sende inn til forlag...

Gjest Sesselja
Skrevet
Velkommen i klubben. :wink:

Så og si umulig å få gitt ut bok i norge... Og hvis det skulle skje, tjener en ikke nok til å leve av å skrive bøker alene. Men, en ting jeg har tenkt på er å få overstt boka til engelsk og prøve i utlandet. Ev kan en gi ut boka på eget forlag og høre om noen forhandlere er intr i å selge den. Utenom det, er det vel de "vanlige" greiene... Prøve å skaffe kontakter, sende inn til forlag...

Det er faktisk mye enklere å få utgitt en bok i Norge enn i f.eks. England. Jeg ville ikke anbefalt deg å oversette boka og prøve å få den utgitt der. Du har nok en bedre sjans om du arbeider mer med manuset og forsøker på nytt i Norge.

Skrevet

Hmm.. Vel, er det noen sjangere det er lettere å starte med enn andre da? Er vel enkelte "ting" som er lettere å få igjennom.. eller omvendt, det er noen sjangere det er vanskeligere å få på trykk.. Vet noen noe om det?

Gjest lesemusa
Skrevet

jeg var gjesten tidligere her. Altså, det er slett ikke umulig å gi ut bøker i Norge, kjenner flere jeg, og ikke alle har skrevet SÅ bra bøker ( verken i følge dem selv eller meg). Men å leve av det blir noe annet, ja. De fleste jeg vet om, selv veletablerte forfattere, har jobber på si, i hvert fall i perioder.

Problemet med å gå fra skoleoppgaver til å stå helt fritt hva tematikk angår. Det synes i hvert fall jeg, som også fikk ros for oppgavebesvarelsene mine. Har aldri klart å skrive en lengre sammenhengende tekst, men det er nå meg, da, dessute utrrykker jeg meg mye visuelt. (av innleggene jeg har sett av deg synes jeg du virker både velformulert og moden, så håper du klarer dette!).

Og det er en stor fordel å sette seg litt inn i samtidslitteraturen for å se hva som rører seg, hva folk skriver om osv. Selv om du for all del ikke skal herme:)

Gjest lesemusa
Skrevet

til ditt siste spørsmål - hva slags ting liker du å skrive? Det er viktigere at du skriver noe som føles riktig for deg enn at det går for å være "lett" å få gjennom. De fleste jeg kjenner som har gitt ut noe har debutert med romaner, men noen har gjort andre ting tidligere, feks jobbet som journalister, andre mediajobber, billedkunstnere o.l. Kjenner også en som debuterte med poesi og har gjort det "stort" innen dette, selv om han nok ikke akkurat lever av boksalget...

De fleste jeg kjenner til har gitt ut typisk ung samtidslitteratur, på en måte..

Dersom du er spesielt interessert i et eller annet kan du jo skrive artikler eller essays og prøve å få på trykk i aviser eller annet... Ellers går jo kioskromaner og ukebladnoveller for å være lettskrevet og lettfordøyelig litteratur, men vet ikke hvor mye du føelr at du går på akkord med deg selv i tilfelle...

Skrevet

Oi, noen som spurte om akkurat det samme jeg lurte på :o

Jeg ble gjennom hele skolegangen fortalt at jeg var såå flink og burde prøve meg som forfatter - og nå er jeg plutselig arbeidsledig og fikk skikkelig skrivekick igjen. Har de siste dagene skrevet manus til to bøker og de første kapitlene i den ene. Men så var det det å få gitt ut noe etter hvert da..

De bøkene jeg har skrevet er absolutt ikke en sjanger som er vanlig i Norge; jeg elsker bøker av denne typen men de er få og jeg har aldri funnet en som var på norsk.

Lurer derfor om det, av nettopp den grunn, vil være en fordel å få gitt dem ut på engelsk isteden. Jeg har ingen utdannelse innen språk, men er god nok i engelsk til å kunne skrive bøkene på engelsk og så i etterkant eventuelt få noen til å "shine" dem opp og fjerne de verste feilene mine.. Så sånn sett burde det ikke være noe stort problem.

Men jeg vet ikke hvordan et forlag ville stilt seg til dette..

Gjest lesemusa
Skrevet
Oi, noen som spurte om akkurat det samme jeg lurte på :o

Jeg ble gjennom hele skolegangen fortalt at jeg var såå flink og burde prøve meg som forfatter - og nå er jeg plutselig arbeidsledig og fikk skikkelig skrivekick igjen. Har de siste dagene skrevet manus til to bøker og de første kapitlene i den ene. Men så var det det å få gitt ut noe etter hvert da..

De bøkene jeg har skrevet er absolutt ikke en sjanger som er vanlig i Norge; jeg elsker bøker av denne typen men de er få og jeg har aldri funnet en som var på norsk.

Lurer derfor om det, av nettopp den grunn, vil være en fordel å få gitt dem ut på engelsk isteden. Jeg har ingen utdannelse innen språk, men er god nok i engelsk til å kunne skrive bøkene på engelsk og så i etterkant eventuelt få noen til å "shine" dem opp og fjerne de verste feilene mine.. Så sånn sett burde det ikke være noe stort problem.

Men jeg vet ikke hvordan et forlag ville stilt seg til dette..

Hva slags bøker skriver du, da? Fantasy..? Sci fi? Eller noe helt annet?

I noen tilfelle kan det sikkert gå an å kontakte et utenlandsk forlag som kan være interessert. Skal ikke si noe sikkert om dette, men norske forlag konsentrerer seg om norske utgivelser og oversettelser til norsk, selv om det kan hende det er unntak for forlag som driver med sjangre det er ekstremt lite marked for i Norge (hm. Dvs veldig mye, egentlig)

Gjest Sesselja
Skrevet

For å forsøke å gi ut et manus i utlandet holder det ikke bare å oversette det til engelsk og sende inn til forlag. Du må i de fleste tilfeller først finne en agent som er villig til å ta på seg en utenlandsk forfatter som skriver på noe annet enn morsmålet (og som ikke skriver godt nok til å sende inn som det er, men trenger shining...). Og så er det agents jobb å forsøke å få solgt manuset. De færreste forlag bruker tid på manus som ikke kommer via agenter. Du må altså gjennom et ekstra ledd.

Tv-programmet med Richard and Judy i Storbritannia utlyste en romankonkurranse i fjor. De fikk inn 46 000 manus...

Jeg er forresten ganske interessert i å høre hvilken sjanger du skriver, du som sier sjangeren du holder på med ikke er vanlig i Norge?

Skrevet

For meg blir det vel en slags ungdomsroman jeg holder på med nå. Med vekt på et gjennomgående tema, ikke selve storyen. Blir litt psykologisk(dersom jeg får det til), for det gjennomgående temaet er en person som sliter psykisk.(Har lenge vært interessert i psykologi/psykiatri, og har gjort litt research) Håper å få dette frem uten at det skal bli kjedelig, og at jeg kan bruke bra nok virkemidler til å få frem det inntrykket jeg selv har av tema. :-)

Ellers er jeg glad i å skrive essay. Har fått litt skryt for det faktisk. Liker å skrive fritt.

Tror mitt største problem med å skrive en bok er å unngå ensidighet. Vil ikke at det skal bli som å pine seg gjennom en skoleoppgave som har dratt seg utover litt for mange sider. :ler:

(av innleggene jeg har sett av deg synes jeg du virker både velformulert og moden, så håper du klarer dette!).

Takk for den, forresten. :-) Skal prøve å sette meg inn i samtidslitteraturen, selv om kanskje yndlingsbøkene mine er noen år gamle nå. Hehe..

Så gøy at det er mange som har erfaring/vet noe om dette her. :P

Gjest lesemusa
Skrevet

det kan jo bli spennende det du holder på med, Hecuba:)

igjen, jeg tror noe av det viktigste er at man har "kontakt" med det man skriver, at det interesserer deg og føles naturlig på en måte. Dessuten blir det ofte sagt at det er viktig å ha en egen stemme, dvs et språk og en vinkling som skiller seg ut fra hopen. Men hvordan denne stemmen er vet en jo ikke før en har skrevet en del.

De fleste forfattere anbefaler en å lese masse om man skal skrive selv - sikkert for å utvikle et bevisst forhold til språk og innhold og hva man liker/ikke liker. Og det med samtidslitteratur - for min del klarer jeg ikke lese noe som ikke interesserer meg nok, derfor klarer jeg ikke tvinge meg selv til å lese alt mulig, hverken av nyere eller eldre dato. (så skriver jeg som nevnt ikke heller, men skulle gjerne gjort det) Men lurt å ta en kikk, om ikke annet så for å orientere seg litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...