Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal jeg si opp jobben eller ikke? Jeg vet det er kun jeg som kan ta avgjørelsen. Men det er så ufattelig vanskelig å ta valget. Jeg vet hva som er det rette å gjøre. Det er å si opp jobben. Men da har jeg ingen sikkerhet i økonomi etterpå. Jeg ska prøve å tjene penger på hobbyer, men vet ikke om jeg kommer til å klare å tjene nok med en gang. Jeg trenger endringer i livet. Jeg trenger å komme meg bort fra jobben. Jeg trenger friår der jeg realiserer meg selv og jobber 24/7 med hobbyer. Det er ikke mye som skal til for å matche den inntekten jeg har i dag. Jeg er helt død innvendig pga jobben. 

Det finnes ingen positive grunner for å fortsette i jobben. Det eneste som hindrer meg i å si opp er økonomi. Jeg klarer meg knapt med økonomien jeg har i dag og da er det helt umulig å klare seg på dagpenger. Så jeg må finne måter å tjene penger på via hobbyer og spe på ved å evt hjelpe til her og der for å få inn litt ekstra. Og om jeg skulle måtte søke på en ny jobb etterhvert, vet jeg at det kan være forferdelig vanskelig å få seg jobb. Jeg vil jobbe med hva jeg vil, når og hvor jeg vil. Jeg har mange ideer, men det er så ufattelig mye jeg har lyst til. Jeg vet hva jeg skal begynne med, men jeg vet ikke hvor kort eller lang tid det evt vil ta før jeg klarer å tjene nok penger.

Det er umulig å kombinere nåværende jobb med hobbyer. Det har jeg prøvd i mange år, men det går ikke. Jobben tar bokstavelig talt livet av meg.

Noen tips?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har vel forsøkt å skaffe deg en annen jobb ja? Lite lurt å si opp jobben din før du har fått deg en annen og da sikker inntekt. 
Det er mange, om ikke de fleste, som ønsker å jobbe på egne premisser og på egen tid, men det er en luksus ikke mange får oppleve. Du får fortsette med hobby på fritiden og skaffe deg en jobb du trives med. Vær (mer) aktiv i jobbsøkinga, og utvid interessefeltet, så skal du se at du får napp snart. 

Lykke til herfra :) 

Anonymkode: ca9a5...9ee

• Liker 5
Skrevet

Jeg vet ikke hva jeg vil. Så nei, jeg har ikke forsøkt å få tak i ny jobb. Jeg MÅ bort fra nåværende jobb for å få krefter og motivasjon til å finne inntektsmuligheter. Jeg er ingen a4 person og skal ikke inn i en ny fengslet jobb der jeg ikke får lov til å bestemme over mitt eget liv. Jeg skal først prøve å tjene penger på hobbyer. Jeg driver svært lite med hobbyer nå, pga jeg har null krefter og motivasjon til å drive med hobbyer og jeg har utsatt mye i mange år og har ekstremt mye å ta igjen. Så det er friår med å jobbe med og tjene penger på hobbyer 24/7, jeg trenger.

så enten må jeg fortsette og ødelegge meg selv ved å ha nåværende jobb eller så må jeg si opp uten en sikker plan på det økonomiske.

AnonymBruker
Skrevet

Du legger det frem som om det er enten eller, samtidig som du ser selv at ingen av delene er noe godt alternativ. Du bør sørge for å frigjøre tid og samtidig ha en viss inntekt til å klare deg. Da må du se på hvilke utgifter du har, hva er et minimum du må ha i inntekt for å få det til å gå rundt? Så må du se etter jobber hvor du kan jobbe mindre, men tjene ok. Hva med å jobbe som nattevakt? Da har man ofte lengre friperioder og ok lønn. Du skriver ingen ting om utdannelse eller erfaring, så vanskelig å bidra mer enn dette.

Men pkt 1: ikke lås deg til kun én løsning. Da kjører du deg selv i grøfta på et eller annet tidspunkt.

Anonymkode: 20086...a19

• Liker 3
Skrevet

Jeg har kjørt meg selv i grøften for mange år siden. Jeg har søkt hjelp, men det er så lite forståelse og hjelp å få.

Jeg trenger minimum 10.000 kroner utbetalt og da bør det ikke være så vanskelig å si opp jobben og tjene den summen hver måned.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at det er fælt å være i en jobb som du misliker sterkt. Men de fleste som tar friår har spart opp på forhånd. Du trenger 10 000 i mnd sier du, vel da bør du spare en plass mellom 60 000 og 120 000 kr først. Kanskje du finner deg en nattevaktjobb hvor du tjener bra, og kan legge deg opp summen du trenger. Gi deg selv 1 år til å spare før du følger drømmen. Det er risikabelt å si opp og ikke ha noe som helst sikkerhet. 

Anonymkode: 655ff...c09

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke søke om 1 års permisjon fra jobben? Så bruker du det året på hobby + se deg etter ny jobb. Og hvis du ikke finner noe nytt, så har du hvertfall jobben og komme tilbake til fram til du finner deg noe nytt. 

Anonymkode: 9d97d...e5b

• Liker 4
Skrevet

Hvilke hobbyer er det du har som du tror du kanskje kan tjene penger på? Er det realistisk? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir du virkelig dårlig av jobben, så sykemelder du deg.

Alternativt sikrer du inntekten videre før du sier opp.

Anonymkode: 69bf2...f18

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, søtetulleskrulla skrev:

Jeg har kjørt meg selv i grøften for mange år siden. Jeg har søkt hjelp, men det er så lite forståelse og hjelp å få.

Jeg trenger minimum 10.000 kroner utbetalt og da bør det ikke være så vanskelig å si opp jobben og tjene den summen hver måned.

Hvis det er akkurat 10.000 du trenger fordelt over 12 måneder (dette er egentlig lite å leve av per måned), men det er mulig at du har en del egenkapital siden du har jobbet i flere år i fast jobb? Og dermed nedbetalt deler av leiligheten.

Uansett - trenger du 10.000 per måned i et år, så bare lån pengene fra Lånekassen. Så kan du bare bestå noen tullete fag med karakter E . Av de 120.000 kroner blir det også noe stipend, så du "tjener" penger sånn sett allerede ved å få noen karakterer E. Du kan til og med gi blaffen i å ta noen fag i det hele tatt, selv om karakter E ikke er vanskelig å få, men du kan egentlig gi blaffen ettersom man har lov å være minst 60 studiepoeng for sen. Det er først ved 61 forsinkede studiepoeng at man ikke får mer, og må "hente" inn det selv uten støtte, før man kan få lån igjen. 

Folk gjør sånt, vet du. Kjenner en som bare kjøpte seg en nyere småbil slik, Lol. (Tror det var en VW Polo). Ikke vits med billån og gebyrer og annet og betalinger av høyere renter om man har muligheten til å kjøpe til en 2% rente, som man ikke engang trenger å betale ned på med en gang. Man kan utsette i opptil 3 år.

Anonymkode: 1cf24...4ab

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er realistisk å tjene penger på hobbyer.

Uaktuelt å sykemelde meg, for da går jeg hele tiden rund og er livredd for at legen skal kreve samtaler med jobben, livredd for at legen ikke vil gi meg mer sykemelding, pga jeg kommer til å jobbe 24/7 med hobbyer og jeg kommer ikke til å skjule det. Så det vil jo virke rart at jeg jobber 24/7 og er sykemeldt. Så vil jeg sikkert få problemer med sykepenger for jeg kommer jo til å prøve å tjene penger også.

Jeg har tenkt på det med 1 års permisjon, men jeg får jo ikke noe lønnet permisjon og da er det uaktuelt. Pga den smerten jeg kjenner bare ved å tenke på å komme tilbake etter 1 år, er intens. Da er det heller døden enn å returnere tilbake til jobben.

Jeg spurde en coach en gang, hva med å be om permisjon fra jobben og ha fri en stund, for å bruke tid på meg selv? H*n bare lo og sa: Du kan jo spørre, men da blir det uten lønn, så lo h*n enda mer.

Hadde jeg tatt et års permisjon, og returnert tilbake til jobben hadde jeg sagt opp den ene dagen og månedslønnen hadde vært på usle 6000 kroner.

Selvfølgelig er jeg klar over at det er resikabelt å si opp jobben uten en sikker økonomi å gå til. Men det er ikke så mange tusen jeg mister, og jeg vet det er mulig og tjene langt bedre om jeg bare sier opp og satser 100% på hobbyer.

Og jeg kan i verste fall gå på sosialen, om jeg ikke klarer meg og står helt uten noe som helst. Så å si opp jobben uten å ha sikker inntekt kan da ikke være det verste jeg gjør når lønnen er ekstremt lav?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er akkurat 10.000 du trenger fordelt over 12 måneder (dette er egentlig lite å leve av per måned), men det er mulig at du har en del egenkapital siden du har jobbet i flere år i fast jobb? Og dermed nedbetalt deler av leiligheten.

Uansett - trenger du 10.000 per måned i et år, så bare lån pengene fra Lånekassen. Så kan du bare bestå noen tullete fag med karakter E . Av de 120.000 kroner blir det også noe stipend, så du "tjener" penger sånn sett allerede ved å få noen karakterer E. Du kan til og med gi blaffen i å ta noen fag i det hele tatt, selv om karakter E ikke er vanskelig å få, men du kan egentlig gi blaffen ettersom man har lov å være minst 60 studiepoeng for sen. Det er først ved 61 forsinkede studiepoeng at man ikke får mer, og må "hente" inn det selv uten støtte, før man kan få lån igjen. 

Folk gjør sånt, vet du. Kjenner en som bare kjøpte seg en nyere småbil slik, Lol. (Tror det var en VW Polo). Ikke vits med billån og gebyrer og annet og betalinger av høyere renter om man har muligheten til å kjøpe til en 2% rente, som man ikke engang trenger å betale ned på med en gang. Man kan utsette i opptil 3 år.

Nei, jeg har ingen egenkapital. Ja, 10.000 kroner er smertefult lite, men det er det jeg har å klare meg i måneden. Det går jo egentlig ikke, men jeg kommer meg så vidt gjennom hver måned. Jeg har ikke rett på lån fra lånekassen. Men kan jo sjekke i tilfelle de har endret noen regler. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, søtetulleskrulla skrev:

Nei, jeg har ingen egenkapital. Ja, 10.000 kroner er smertefult lite, men det er det jeg har å klare meg i måneden. Det går jo egentlig ikke, men jeg kommer meg så vidt gjennom hver måned. Jeg har ikke rett på lån fra lånekassen. Men kan jo sjekke i tilfelle de har endret noen regler. 

Ok, men du har rett på lån så lenge du er under 45 år og er ikke forsinket med mer enn 60 studiepoeng. Er du akkurat 45 år, så kan du fortsatt ha rett på noe støtte som 46 / 47 + åring så lenge du har studielån som er lavere enn 500.000 kroner. De har en spesiell beregning på akkurat det når man bikker over 45. Så sjekk ut det iallfall. Vi vet dessverre ikke alderen din, siden den ikke ble nevnt av deg.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok, men du har rett på lån så lenge du er under 45 år og er ikke forsinket med mer enn 60 studiepoeng. Er du akkurat 45 år, så kan du fortsatt ha rett på noe støtte som 46 / 47 + åring så lenge du har studielån som er lavere enn 500.000 kroner. De har en spesiell beregning på akkurat det når man bikker over 45. Så sjekk ut det iallfall. Vi vet dessverre ikke alderen din, siden den ikke ble nevnt av deg.

Jeg fikk ikke lån fra lånekassen sist jeg søkte. Så jeg har nok ikke rett på lån, selv om jeg er godt under 45 år.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, søtetulleskrulla skrev:

Jeg fikk ikke lån fra lånekassen sist jeg søkte. Så jeg har nok ikke rett på lån, selv om jeg er godt under 45 år.

Da er det bare to grunner til avslag. 1) Du har brukt hele 8-årige kvoten og / eller 2) Du er forsinket med over 60 studiepoeng. Det er ingen andre grunner enn det, med mindre du skylder dem penger, ikke har betalt og regningen har begynt å gå over til Statens Innkrevingssentral. 

• Liker 1
Skrevet

Du må ha en alternativ inntektskilde på plass før du sier opp. Slik er det bare.

Hva jobber du med nå, og hvor mange prosent jobber du? Hva slags utdanning har du? Hvilke hobbyer ønsker du å tjene penger på?

Om du ikke klarer å tjene 10 000 i måneden på hobbyen din, kan du kanskje klare et par tusen eller 5000, og søke dertil permisjon fra jobben. Kanskje du kan jobbe 50% en periode?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det bare to grunner til avslag. 1) Du har brukt hele 8-årige kvoten og / eller 2) Du er forsinket med over 60 studiepoeng. Det er ingen andre grunner enn det, med mindre du skylder dem penger, ikke har betalt og regningen har begynt å gå over til Statens Innkrevingssentral. 

Bryr meg ikke om hva grunnen er. Holder for meg at jeg vet at jeg ikke har rett til. Nei, jeg skylder hverken lånekassen eller statens innkrevningssentral penger. Lånet jeg hadde hos lånekassen etter vgs er nedbatelt for mange, mange år siden.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, søtetulleskrulla skrev:

Bryr meg ikke om hva grunnen er. Holder for meg at jeg vet at jeg ikke har rett til. Nei, jeg skylder hverken lånekassen eller statens innkrevningssentral penger. Lånet jeg hadde hos lånekassen etter vgs er nedbatelt for mange, mange år siden.

Neivel, beklager at noen prøver å hjelpe. Men det er jo greit at du er i full panikk her, samtidig som du ikke gidder å ta deg tid til å finne ut hvorfor du ikke får lån (og stipend) som utgjør minst 30.000 kroner det første året der du kunne tatt noen hvilke som helst fag og det hadde holdt med karakter E. Altså minst 30.000 kroner ved veldig lite innsats fra din side. Men det er klart, om du ikke gidder å finne ut grunnen til hvorfor du ikke får lån selv om du er langt under 45 og skylder dem ingenting og heller ikke har brukt hele kvoten, så blir vel kanskje det å score en karakter E helt "umulig" for din del til tross for at du, ifølge deg selv, er ferdig med VGS.

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, Grønt blad skrev:

Du må ha en alternativ inntektskilde på plass før du sier opp. Slik er det bare.

Hva jobber du med nå, og hvor mange prosent jobber du? Hva slags utdanning har du? Hvilke hobbyer ønsker du å tjene penger på?

Om du ikke klarer å tjene 10 000 i måneden på hobbyen din, kan du kanskje klare et par tusen eller 5000, og søke dertil permisjon fra jobben. Kanskje du kan jobbe 50% en periode?

Jeg har tusen ideer til hvordan jeg kan prøve å få tak i penger. Men jeg må bort fra jobben, før jeg kan tenke klart og gå rundt å spørre om jeg kan bidra noe sted mot en slant med penger.

Jobben dreper meg 100% så det er umulig å få glede og motivasjon til å jobbe med hobbyer uansett om jeg jobber slik som nå eller sier opp og bare jobber 10-20-30%   Jobber 50% nå.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Neivel, beklager at noen prøver å hjelpe. Men det er jo greit at du er i full panikk her, samtidig som du ikke gidder å ta deg tid til å finne ut hvorfor du ikke får lån (og stipend) som utgjør minst 30.000 kroner det første året der du kunne tatt noen hvilke som helst fag og det hadde holdt med karakter E. Altså minst 30.000 kroner ved veldig lite innsats fra din side. Men det er klart, om du ikke gidder å finne ut grunnen til hvorfor du ikke får lån selv om du er langt under 45 og skylder dem ingenting og heller ikke har brukt hele kvoten, så blir vel kanskje det å score en karakter E helt "umulig" for din del til tross for at du, ifølge deg selv, er ferdig med VGS.

Ideen om lånekassen var kjempegod. Men jeg har ikke rett på lån fra lånekassen, og da kan ikke jeg endre på det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...