Gå til innhold

Lån hos sønnen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fundert på en ting.

Har litt gjeld stående, kommer til å måtte betale lenge pga høy rente. Joda, har lært nå at det var ikke så lurt å ta lån for å ordne ting. Det jeg lurer på er dette:

Sønnen min har penger stående hos fylkesmannen som de forvalter. Noen som vet om det er mulig å høre om jeg kan ta ett lån hos han, for så å betale tilbake til han den summen jeg idag betaler på lånene med høy rente?  Alt vil jo bli betalt ned på kortere tid, og vi ville fått det bedre da økonomi er noe som sliter mye på både meg og han (selv om jeg har sagt til han at det er ikke noe han skal tenke på og uroe seg for). 

Anonymkode: 6dc01...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet egentlig ikke, men er rimelig sikker på at du ikke kan ta et lån av sønnen din via fylkesmannen. Jeg anbefaler deg i grunnen å ikke spørre en gang, siden det da kanskje kan bli stilt spørsmål ved om behovet er legitimt, når du senere skal få tatt ut penger til for eksempel sykkel eller moped til sønnen din.

Anonymkode: 8ab6e...586

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har fundert på en ting.

Har litt gjeld stående, kommer til å måtte betale lenge pga høy rente. Joda, har lært nå at det var ikke så lurt å ta lån for å ordne ting. Det jeg lurer på er dette:

Sønnen min har penger stående hos fylkesmannen som de forvalter. Noen som vet om det er mulig å høre om jeg kan ta ett lån hos han, for så å betale tilbake til han den summen jeg idag betaler på lånene med høy rente?  Alt vil jo bli betalt ned på kortere tid, og vi ville fått det bedre da økonomi er noe som sliter mye på både meg og han (selv om jeg har sagt til han at det er ikke noe han skal tenke på og uroe seg for). 

Anonymkode: 6dc01...45f

Går ut i fra at sønnen din er under vergemål da, ettersom fylkesmannen forvalter midlene. Sannsynligheten for at han gir deg de pengene når du allerede har vist hvor uansvarlig du bruker penger er nok nærmere null.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fjeud skrev:

Går ut i fra at sønnen din er under vergemål da, ettersom fylkesmannen forvalter midlene. Sannsynligheten for at han gir deg de pengene når du allerede har vist hvor uansvarlig du bruker penger er nok nærmere null.

Fylkesmannen tar over ansvaret for umyndiges formue når den blir stor nok (husker ikke beløpet) uavhengig av om foreldrene er ansvarlige eller uansvarlige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Fjeud skrev:

Går ut i fra at sønnen din er under vergemål da, ettersom fylkesmannen forvalter midlene. Sannsynligheten for at han gir deg de pengene når du allerede har vist hvor uansvarlig du bruker penger er nok nærmere null.

TS trenger ikke være uansvarlig med penger for at fylkesmannen skal ha pengene til sønnen. Dersom sønnen har fått en arv på over 2G f.eks så vil fylkesmannen automatisk overta pengene selv om TS er finansminister.

Anonymkode: a225c...4fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Det er nok ikke bare jeg som har tatt opp lån en eller annen gang i livet, men ja det var dumt. Ikke noe jeg tar lett på. At fylkesmannen forvalter penger er pga at det er etter hans far som døde for noen år siden. En medvirkende faktor til at jeg prøvde å ordne opp i min økonomi på egenhånd. 

Anonymkode: 6dc01...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg arvet litt penger etter pappa da jeg var liten og siden det var over en hvis sum hadde overformynderiet ansvaret.  De godkjente at mamma gikk låne pengene frem til jeg var 18år, men de ble brukt på å kjøpe hus. Så det er greit i noen tilfeller, men må nok komme barnet til gode. 

Anonymkode: 9e604...bc0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har fundert på en ting.

Har litt gjeld stående, kommer til å måtte betale lenge pga høy rente. Joda, har lært nå at det var ikke så lurt å ta lån for å ordne ting. Det jeg lurer på er dette:

Sønnen min har penger stående hos fylkesmannen som de forvalter. Noen som vet om det er mulig å høre om jeg kan ta ett lån hos han, for så å betale tilbake til han den summen jeg idag betaler på lånene med høy rente?  Alt vil jo bli betalt ned på kortere tid, og vi ville fått det bedre da økonomi er noe som sliter mye på både meg og han (selv om jeg har sagt til han at det er ikke noe han skal tenke på og uroe seg for). 

Anonymkode: 6dc01...45f

Atte hææææ?

Du skal låne penger av sønnen din istedenfor å ta deg en jobb nr to for å få betalt ned på gjelda di????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, O.G. skrev:

Atte hææææ?

Du skal låne penger av sønnen din istedenfor å ta deg en jobb nr to for å få betalt ned på gjelda di????

For sønnen ville det jo være bedre å låne bort penger han uansett ikke vil få tilgang til på flere år, enn at moren må jobbe døgnet rundt og dermed ikke være hjemme hos ham.

Anonymkode: a225c...4fb

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, O.G. skrev:

Atte hææææ?

Du skal låne penger av sønnen din istedenfor å ta deg en jobb nr to for å få betalt ned på gjelda di????

Jeg jobber det jeg kan. Har 2 sønner som trenger ettersyn og hjelp pga div diagnoser, så en ekstra jobb har jeg ikke tid eller energi til. Eller mener du jeg skal droppe å ta meg av ungene for å jobbe mer? Det ville aldri gått bra

Anonymkode: 6dc01...45f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre som har erfaring rundt dette? 

Anonymkode: 6dc01...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg arvet litt penger etter pappa da jeg var liten og siden det var over en hvis sum hadde overformynderiet ansvaret.  De godkjente at mamma gikk låne pengene frem til jeg var 18år, men de ble brukt på å kjøpe hus. Så det er greit i noen tilfeller, men må nok komme barnet til gode. 

Anonymkode: 9e604...bc0

Med sikkerhet i bolig, blir saken en annen. Men jeg mistenker at det er snakk om et forbrukslån som skal innfris i TS sitt tilfelle. Og TS hadde ikke tatt opp et forbrukslån om det var mulig å ta opp et lån med sikkerhet i bolig. Jeg kan naturligvis ta feil her.

Anonymkode: 8ab6e...586

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS trenger ikke være uansvarlig med penger for at fylkesmannen skal ha pengene til sønnen. Dersom sønnen har fått en arv på over 2G f.eks så vil fylkesmannen automatisk overta pengene selv om TS er finansminister.

Anonymkode: a225c...4fb

Poenget er ikke at ts trenger å være uansvarlig for at fylkesmannen skal ha pengene, men han gir de nok ikke tilbake når TS ikke evner å handtere sine egne penger på en forsvarlig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gi tilbake? Jeg har aldri hatt råderett over de pengene, og vil ikke få det heller. Det har vært fylkesmannen som har forvaltet de helt siden sønnen min fikk arven etter faren, å han vil selv få tilgang til dem når han er gammel nok. 

Det er snakk om ett LÅN. Du vet hvordan det fungerer? Man låner, for så å betale tilbake. 

Anonymkode: 6dc01...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjeud
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gi tilbake? Jeg har aldri hatt råderett over de pengene, og vil ikke få det heller. Det har vært fylkesmannen som har forvaltet de helt siden sønnen min fikk arven etter faren, å han vil selv få tilgang til dem når han er gammel nok. 

Det er snakk om ett LÅN. Du vet hvordan det fungerer? Man låner, for så å betale tilbake. 

Anonymkode: 6dc01...45f

Jeg vet ikke hvordan lån fungerer?😂

Sitat

Har litt gjeld stående, kommer til å måtte betale lenge pga høy rente. Joda, har lært nå at det var ikke så lurt å ta lån for å ordne ting. 

 

Endret av Fjeud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke noe bedre for deg enn å rakke ned på meg for å ha gjort noe dumt som jeg prøver å rette opp i, kan du heller være stille. Har du lest alt jeg har skrevet?

Jeg var i en sorgperiode etter at faren til sønnen min døde, jeg var panisk ang økonomien. Jeg gjorde et feilsteg, tenkte ikke på renter og sånt der og da dessverre. Prøver nå å komme på rett spor igjen. Hadde derfor håper på skikkelige svar om dette. Håper du slipper slike kommentarer hvis du noen gang havner i en kjip situasjon.

Anonymkode: 6dc01...45f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Fjeud
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke noe bedre for deg enn å rakke ned på meg for å ha gjort noe dumt som jeg prøver å rette opp i, kan du heller være stille. Har du lest alt jeg har skrevet?

Jeg var i en sorgperiode etter at faren til sønnen min døde, jeg var panisk ang økonomien. Jeg gjorde et feilsteg, tenkte ikke på renter og sånt der og da dessverre. Prøver nå å komme på rett spor igjen. Hadde derfor håper på skikkelige svar om dette. Håper du slipper slike kommentarer hvis du noen gang havner i en kjip situasjon.

Anonymkode: 6dc01...45f

Dette er valg du bevist har gjort. Jeg har empati for at det er svært vanskelig med dødsfall, men det gjør deg ikke noe bedre til å håndtere penger. 

 

Sitat

 

Bruk/uttak av mindreåriges midler

Ved søknad om bruk av midler som Fylkesmannen forvalter, skal begge vergene signere/samtykke til uttaket.
Er barnet over 12 år skal han/hun få uttale seg om bruken av midlene og eventuelle uttak.

 

Basert på dette virker det altså som om du kan søke om å bruke midlene, om det er en god ide er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fylkesmannens ansvar at gutten ikke mister pengene før han er myndig, med mindre de går til ting som anses fornuftige. Å låne bort penger til noen som har demonstrert at de ikke er gode på pengehåndtering, kan ikke sies å være fornuftig.

Men som @Fjeud skriver: du kan jo søke. Jeg ville ikke gjort det, om jeg var i din situasjon. Be heller om gjeldsrådgivning hos NAV, om du ikke allerede har gjort det. Overfor dem kan du også lufte dette med lån fra sønnen din, hvis du vil.

Anonymkode: 8ab6e...586

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke du søke om å være økonomisk verge for barnet ditt da TS?

Anonymkode: c87dd...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke du søke om å være økonomisk verge for barnet ditt da TS?

Anonymkode: c87dd...d44

Dersom arven er over 2G er det likevel Fylkesmannen som sitter på denne, uansett hvem som ellers tar seg av økonomien til sønnen. Og mest sannsynlig er det TS som gjør det allerede. Det er gjenlevende forelder som automatisk får fullt foreldreansvar og da også økonomisk ansvar dersom det ikke skulle være noe spesielt. 

Fylkesmannen overtar uansett ansvaret for pengesummer over 2G som barn eier, også dersom barnet har to foreldre i live. Det er det samme som tidligere gikk under overformynderiet, som nå er lagt under Fylkesmannen. Dette er grunnen til at man blir anbefalt å ikke spare store summer i barnas navn.

Anonymkode: a225c...4fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...