AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #1 Skrevet 19. mai 2019 Jeg leser andre tråder her og finner urovekkende grunner til at BV er involvert. Kan man virkelig bli meldt til BV hvis man virker apatisk, enda man gir barnet sitt all kjærlighet og dekker alle behov den har? Der er ikke alle som er flinke med å vise følelser utad, men man er jo ikke derimot apatisk av den grunn.. Anonymkode: c1a52...878
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #2 Skrevet 19. mai 2019 Å være apatisk blir nok ikke brukt i en bekymringsmelding men barnevernet kan bygge videre sak om man fremstår apatisk. Vi fikk en falsk melding på oss fra en sur nabo om at barnet alltid gikk uten lue. Barnehage forklarte til bv at det ikke var riktig og at jeg hadde god kontroll på klærne til barnet. Etter hjemmebesøk på 45 minutter ville de ikke hennlegge saken alikevel selvom det ikke var hold i meldingen. De brukte at jeg var nærvøs, stille, og innesluttet som argument. At jeg ikke sang med barnet var også et problem (selvom jeg forklarte at barnet hadde lært en ny sang jeg ikke kunne eller hadde hørt før). Anonymkode: abc96...f00 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #3 Skrevet 19. mai 2019 Ja, det er fult mulig. Jeg blei kalt apatisk og kald. Men jeg klarte bare ikke å være meg selv når det satt et menneske å gransket hver eneste bevegelse og ord jeg kom med 10 timer i uka. Når de ikke var der var jeg den mest kjærlige moren som fantes. Jeg måtte finne på noe lurt så jeg installererte kameraer i hjemmet mitt. Som stod på hele tiden. Jeg kunne ikke leve med at jeg mistet barnet mitt fordi et menneske mente at jeg ikke var god nok mor. Etter en måned leverte jeg alt som var filmet sammen med advokaten og ba min saksbehandler gå igjennom all film alene, og så med tilsynsføreren som mente jeg burde miste omsorgen for barnet mitt. Saksbehandler så at jeg var en god mor på filmene. Tilsynsføreren så også en helt annen person og snudde etter det. Ikke alle takler det å bli overvåket. Som svært sjenert og introvert person gjorde det vondt i hjertet. Blir som at en person med sceneskrekk skal spille sin viktige rolle. Det går bare ikke. Barnevernet trakk ut av saken etter dette. Har ikke hørt noe fra de igjen. Anonymkode: db070...871 6
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #4 Skrevet 19. mai 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å være apatisk blir nok ikke brukt i en bekymringsmelding men barnevernet kan bygge videre sak om man fremstår apatisk. Vi fikk en falsk melding på oss fra en sur nabo om at barnet alltid gikk uten lue. Barnehage forklarte til bv at det ikke var riktig og at jeg hadde god kontroll på klærne til barnet. Etter hjemmebesøk på 45 minutter ville de ikke hennlegge saken alikevel selvom det ikke var hold i meldingen. De brukte at jeg var nærvøs, stille, og innesluttet som argument. At jeg ikke sang med barnet var også et problem (selvom jeg forklarte at barnet hadde lært en ny sang jeg ikke kunne eller hadde hørt før). Anonymkode: abc96...f00 Det er dette her som er skremmende. Dette burde ikke være slik at BV skal invadere andre menesker sine liv, til tross for en bagatellmessig oppførsel. Man får jo så utrolig stor påkjenning, og det kjenner barna på også. Det BV ikke er klar over er at de er med å bidra til at barna blir redde for å miste foreldrene sine og utvikler traumer når de har foreldre som går rundt hjemme og er nervøse og livredde selvom de ikke har gjort noen ting for å anklages Anonymkode: c1a52...878 4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #5 Skrevet 19. mai 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er fult mulig. Jeg blei kalt apatisk og kald. Men jeg klarte bare ikke å være meg selv når det satt et menneske å gransket hver eneste bevegelse og ord jeg kom med 10 timer i uka. Når de ikke var der var jeg den mest kjærlige moren som fantes. Jeg måtte finne på noe lurt så jeg installererte kameraer i hjemmet mitt. Som stod på hele tiden. Jeg kunne ikke leve med at jeg mistet barnet mitt fordi et menneske mente at jeg ikke var god nok mor. Etter en måned leverte jeg alt som var filmet sammen med advokaten og ba min saksbehandler gå igjennom all film alene, og så med tilsynsføreren som mente jeg burde miste omsorgen for barnet mitt. Saksbehandler så at jeg var en god mor på filmene. Tilsynsføreren så også en helt annen person og snudde etter det. Ikke alle takler det å bli overvåket. Som svært sjenert og introvert person gjorde det vondt i hjertet. Blir som at en person med sceneskrekk skal spille sin viktige rolle. Det går bare ikke. Barnevernet trakk ut av saken etter dette. Har ikke hørt noe fra de igjen. Anonymkode: db070...871 Man burde få en erstatning etter å ha bli påført sånn umenneskelig stress. Det tar på og kan ta år før man klarer å riste det av seg. Ironien her er at BV griper for sjeldent inn når det er snakk om mishandling og overgrep, men er man en mor som uheldigvis ser sur ut så blir man visstnok meldt inn. Anonymkode: c1a52...878 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #6 Skrevet 19. mai 2019 Uff, dette var ekkelt å lese. Jeg er en sjenert og generelt ukomfortabel person rundt mennesker jeg ikke kjenner, i situasjoner hvor man må kommunisere. Jeg tvinger likevel meg selv til å dra i slike situasjoner som åpen bhg og cafeen osv, for å "øve".. Men jeg kjenner at jeg ikke er den mest utadvendte personen. Jeg blir nervøs av tanken av en ukjent person hjemme hos meg, og jeg skal liksom være meg selv. Her leser vi bøker, gjør husarbeid, leker, spiser, bygger, synger en gang i blant (hvor mange sanger skal en 2 åring kunne? :().. Anonymkode: af6e7...c84 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #7 Skrevet 19. mai 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uff, dette var ekkelt å lese. Jeg er en sjenert og generelt ukomfortabel person rundt mennesker jeg ikke kjenner, i situasjoner hvor man må kommunisere. Jeg tvinger likevel meg selv til å dra i slike situasjoner som åpen bhg og cafeen osv, for å "øve".. Men jeg kjenner at jeg ikke er den mest utadvendte personen. Jeg blir nervøs av tanken av en ukjent person hjemme hos meg, og jeg skal liksom være meg selv. Her leser vi bøker, gjør husarbeid, leker, spiser, bygger, synger en gang i blant (hvor mange sanger skal en 2 åring kunne? :().. Anonymkode: af6e7...c84 Enig Jeg lurer på om den norske stat en gang i fremtiden kommer til å innrømme at BV i perioder har hatt for stor makt og ødelagt mange familier over filleting Anonymkode: c1a52...878 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #8 Skrevet 19. mai 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig Jeg lurer på om den norske stat en gang i fremtiden kommer til å innrømme at BV i perioder har hatt for stor makt og ødelagt mange familier over filleting Anonymkode: c1a52...878 Tviler sterkt.. Jeg er åpen for å samarbeide med dem, åpen for å ta imot veiledning om de mener jeg gjør noe feil. Dattera mi er utadvendt med de hun blir kjent med, jeg støtter opp under det.. Men at det virkelig er slik at dette jeg trodde var personlighetstrekk (men heller en psykisk svakhet i dagens samfunn), skal bli et så stort problem som gjør at de bare kan hente barnet mitt, får meg til å vurdere om Norge virkelig er et land jeg vil bo i.. Jeg får finne nye måter å legge vekk disse svakhetene, og heller spille skuespill som jeg gjør på jobb.. Vet ikke hvor god ide det er.. Anonymkode: af6e7...c84 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #9 Skrevet 19. mai 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Man burde få en erstatning etter å ha bli påført sånn umenneskelig stress. Det tar på og kan ta år før man klarer å riste det av seg. Ironien her er at BV griper for sjeldent inn når det er snakk om mishandling og overgrep, men er man en mor som uheldigvis ser sur ut så blir man visstnok meldt inn. Anonymkode: c1a52...878 Noen seriøse kilder her takk. Anonymkode: c602e...9f9
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #10 Skrevet 19. mai 2019 Folk kan jo melde til bv uansett grunn. Ikke alle meldinger går til undersøkelse. Anonymkode: aa995...f0d
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #11 Skrevet 19. mai 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen seriøse kilder her takk. Anonymkode: c602e...9f9 Hva mener du med kilder? Må man virkelig ha en kilde på at det faktisk kan skape traumer for de involverte som i tillegg er uskyldige? Virkelig? Anonymkode: c1a52...878 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #12 Skrevet 19. mai 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig Jeg lurer på om den norske stat en gang i fremtiden kommer til å innrømme at BV i perioder har hatt for stor makt og ødelagt mange familier over filleting Anonymkode: c1a52...878 BV kan ikke ødelegge familier over filleting. Det skal ganske mye til før bv kan gjøre noe som helst uten foreldrenes samtykke. Og i de tilfellene bv mener at familen bør påtvinges hjelpetiltak eller omsorgsovertakelse er det faktisk ikke bv som bestemmer det heller! Det er fylkesnemnda. Anonymkode: aa995...f0d 7
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #13 Skrevet 19. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: BV kan ikke ødelegge familier over filleting. Det skal ganske mye til før bv kan gjøre noe som helst uten foreldrenes samtykke. Og i de tilfellene bv mener at familen bør påtvinges hjelpetiltak eller omsorgsovertakelse er det faktisk ikke bv som bestemmer det heller! Det er fylkesnemnda. Anonymkode: aa995...f0d Så du er uenig i at hvis man er en innadvendt og virker som en" apatisk person" person så har BV all grunn til å invadere livet til den personen det gjelder? Anonymkode: c1a52...878 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #14 Skrevet 19. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så du er uenig i at hvis man er en innadvendt og virker som en" apatisk person" person så har BV all grunn til å invadere livet til den personen det gjelder? Anonymkode: c1a52...878 Enig* mente jeg. Anonymkode: c1a52...878
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #15 Skrevet 19. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så du er uenig i at hvis man er en innadvendt og virker som en" apatisk person" person så har BV all grunn til å invadere livet til den personen det gjelder? Anonymkode: c1a52...878 Hvis det er kommet inn en bekymringsmelding som bv tenker er så alvorlig at bør gå til undersøkelse så mener jeg at bv har rett på å undersøke saken ja. Det kalles barnevern av en grunn, og det er for å sjekke at barn har det bra. Anonymkode: aa995...f0d 7
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #16 Skrevet 19. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva mener du med kilder? Må man virkelig ha en kilde på at det faktisk kan skape traumer for de involverte som i tillegg er uskyldige? Virkelig? Anonymkode: c1a52...878 Selvfølgelig må man ha kilder. Du kommer bare med ett argmunet, en påstand. En påstand betyr ingenting. Du må jo kunne bevise din påstand. Anonymkode: 79c2d...6dc 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #17 Skrevet 19. mai 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Det er dette her som er skremmende. Dette burde ikke være slik at BV skal invadere andre menesker sine liv, til tross for en bagatellmessig oppførsel. Man får jo så utrolig stor påkjenning, og det kjenner barna på også. Det BV ikke er klar over er at de er med å bidra til at barna blir redde for å miste foreldrene sine og utvikler traumer når de har foreldre som går rundt hjemme og er nervøse og livredde selvom de ikke har gjort noen ting for å anklages Anonymkode: c1a52...878 Et hjemmebesøk på 45 minutter skal da ikke skape noe traume for barna.. med mindre foreldrene skremmer barna og forteller at barnevernet stjeler barn osv, som isåfall er ganske åpenbart dårlig omsorg. Gode foreldre vil jo klare å skjerme barn så de ikke skal måtte bli involvert i voksnes anliggende, og det bør ikke være noe skumlere for et normalt trygt barn å snakke med noen fra BV enn det skal være å prate med lærere, leger og andre voksenpersoner som et barn må forholde seg til med veiledning og støtte fra foreldrene sine. Og ang. trådens egentlige spørsmål: Hvem er det som skal melde noen til BV fordi de ikke er utadvente nok? Føler noen her har konstruert et scenario og et problem som ikke finnes. Jeg tror rett og slett ikke på at BV starter noen form for undersøkelse utelukkende basert på at noen har sagt at en forelder er "for apatisk" uten at det er uvanlig oppførsel eller noe annet i tillegg. Jeg er også introvert og nokså sjenert, og ikke en typisk varm og utadvent/livlig person... men tenker at man likevel må kunne forholde seg til andre voksne, også i alvorlige situasjoner, uten å være "apatisk" i den grad at folk reagerer veldig på det? Man må vel gjennom livet forholde seg til arbeidsgiver, div offentlig ansatte osv på en høflig og hyggelig måte, og som foreldrer må man også kunne forholde seg til barnas lærere, andre foreldre, trenere osv. Trenger jo ikke bli venn med disse menneskene men for barnas del (og din egen...) må du jo kunne klare normal omgang med andre folk. Anonymkode: de523...1ca 8
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #18 Skrevet 19. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Et hjemmebesøk på 45 minutter skal da ikke skape noe traume for barna.. med mindre foreldrene skremmer barna og forteller at barnevernet stjeler barn osv, som isåfall er ganske åpenbart dårlig omsorg. Gode foreldre vil jo klare å skjerme barn så de ikke skal måtte bli involvert i voksnes anliggende, og det bør ikke være noe skumlere for et normalt trygt barn å snakke med noen fra BV enn det skal være å prate med lærere, leger og andre voksenpersoner som et barn må forholde seg til med veiledning og støtte fra foreldrene sine. Og ang. trådens egentlige spørsmål: Hvem er det som skal melde noen til BV fordi de ikke er utadvente nok? Føler noen her har konstruert et scenario og et problem som ikke finnes. Jeg tror rett og slett ikke på at BV starter noen form for undersøkelse utelukkende basert på at noen har sagt at en forelder er "for apatisk" uten at det er uvanlig oppførsel eller noe annet i tillegg. Jeg er også introvert og nokså sjenert, og ikke en typisk varm og utadvent/livlig person... men tenker at man likevel må kunne forholde seg til andre voksne, også i alvorlige situasjoner, uten å være "apatisk" i den grad at folk reagerer veldig på det? Man må vel gjennom livet forholde seg til arbeidsgiver, div offentlig ansatte osv på en høflig og hyggelig måte, og som foreldrer må man også kunne forholde seg til barnas lærere, andre foreldre, trenere osv. Trenger jo ikke bli venn med disse menneskene men for barnas del (og din egen...) må du jo kunne klare normal omgang med andre folk. Anonymkode: de523...1ca Besøket i seg selv er jo ikke problemet. Det er prosessen rundt, at de drar saker ut i det uendelige, selvom de ikke har noe konkret å ta foreldrene på. Det er en svært belastende prosess som i stor grad kan stresse en familie. Ingen tvil om det. Venninnen min har en kjip fortid fra 10 år før hun fikk sitt første barn. Det har hun lagt bak seg, men det har ikke bv. De krever så mye av henne at advokaten hennes nå har sagt hun bør gå til sak fordi de driver med trakassering som går over flere år. Hun er en veldig god mor, med godt nettverk, og skole og barnehage har ingenting negativt å si om henne. Alikevel prøver bv å bygge nye saker nesten hver måned, disse sakene er så diffuse at de ikke kan gå i retten med påstandene sine engang, men de har rett til å fortsette å trakkasere henne. Det er helt utrolig. Og jeg har flere slike eksempler Anonymkode: abc96...f00 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #19 Skrevet 19. mai 2019 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig må man ha kilder. Du kommer bare med ett argmunet, en påstand. En påstand betyr ingenting. Du må jo kunne bevise din påstand. Anonymkode: 79c2d...6dc Kilde på at det kan være traumatisk å bli invadert av BV? Er du morsom nå, liksom? Anonymkode: 8e349...c4c 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2019 #20 Skrevet 19. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kilde på at det kan være traumatisk å bli invadert av BV? Er du morsom nå, liksom? Anonymkode: 8e349...c4c Nei. Anonymkode: 79c2d...6dc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå