Gå til innhold

Hvor ødeleggende er egentlig alkohol?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så langt i mai har det vært en rekke begivenheter som har involvert alkohol. Kan grovt sett si at jeg har drukket ca 2 ganger i uken på 3 uker. Jeg skal i en bursdag neste helg før det blir en lang pause med alkohol. Jeg er ellers en sunn og frisk person, godt kosthold og noe trening. Jeg har utelukkende drukket øl, ca 5 bokser per begivenhet. Holdt meg unna drinker og junk food. Men så kommer denne lille frykten snikende inn på meg. Googler man alkohol og vekt får man opp en rekke artikler som omtaler alkohol som regne dødssynden, og man kan se langt etter å beholde vekten. Er det virkelig så ille? Jeg går aldri på vekten, men har så langt ikke merket at klærne strammer mer for å si det sånn. Jeg er heller ikke på slankeren, men har gått ned mange kg ved hjelp av kosthold og trening og har da hatt mange hvite mnd. Hva tenker dere? Er ikke livet til for å ha det kjekt innimellom?

Anonymkode: 70eeb...991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er din bekymring vedr alkohol kun ifbm vekt?

Anonymkode: 158d2...ecb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man er på slankeren eller hva så er det lov å kose seg i ny og ne.. Helt klart.  Problemet blir når man overdriver ting, å ta lørdagen tilbake er en god regel jeg har.   Da spiser å drikker jeg akkurat det jeg har lyst på 🎉🍾 

Noen mnd skjer det mer enn andre så det er bare sånn livet er.. Så lenge det ikke er gjengs over hele tiden så tror jeg ikke du skal bekymre deg så mye om det. 

Hvis jeg skulle kun ha levd på sunn mat og trening hele veien hadde jeg gått møkk lei. Hilsen en sunn og veltrent dame 😉

Endret av Vija
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk alkohol i festlige lag da jeg slanket meg. I tillegg hadde jeg ofte heller lyst på et glass vin som kos framfor tv'en i stedet for sjokolade. Det blir en del av kaloriregnskapet som alt annet, og det kommer an på hva man prioriterer. Venninnen min valgte å prioritere det helt bort da hun slanket seg fordi hun ble mindre kritisk til hva hun spiste ellers etter to-tre enheter. 

Anonymkode: a2f7c...e63

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på kaloriene bakpå. Du trenger ca 7000kcal for å legge på deg en kg

Alkohol er ille fordi det er fullstendig uten nyttig næring, så det blir bare ekstrakalorier. Men hvor ille det er er proposjonelt til hvor mye du drikker

 

Merk: Hvis du spiser og drikker så mye du vil en lørdag vil du fort ta inn like mye energi som du har klart å forbrenne ekstra resten av uken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En øl er 20minutter med jogging.......

 

Anonymkode: a23a6...9c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slike artikler er farlige. Man kan helt fint gå ned i vekt selv om man drikker alkohol, så lenge man holder seg innenfor kaloribudsjettet. Det er dog mye kalorier i alkohol, og det kan gjøre det vanskeligere å holde kaloriene på et ok nivå hvis man ikke er bevisst. 

Men min samboer drikker 1-2 øl 3-4 dager i uken, og han har gått ned 10 kilo likevel. Så nei - det er ikke så ille. 

Jeg også slanker meg, men kan fint ta meg en fest som før. Tar bare litt smartere valg, og logger hva jeg spiser, som vanlig, så jeg har oversikt. Går jevnt ned i vekt.

Anonymkode: 243d6...b13

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Sykkelkopp skrev:

Merk: Hvis du spiser og drikker så mye du vil en lørdag vil du fort ta inn like mye energi som du har klart å forbrenne ekstra resten av uken

Vel, hvis man tar de smarte valgene i uken, så begrenser det seg hva man klarer å spise og drikke av usunt 1 dag i uken.  Man kan også velge litt smartere på lørdagskos, men poenget er hvis man har tenkt å holde ting gående så er det få som klarer et Naziregime over tid..  

Viktig å ha en liten gulerot å se fram til i løpet av uken, da blir ting litt enklere å opprettholde. 

Er ikke mellom jul og nyttår man legger på seg,  det er mellom nyttår og jul 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må holde meg helt unna alkohol hvis jeg skal gå ned. Tar jeg en 3-4 øl på lørdag går jeg tilbake til utgangspunktet. 

Anonymkode: 85982...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol er jo bare tull, bortkastet penger. Samtidig fucket det opp hodet ditt.

Kroppen kjemper som gal for å forbrenne alkoholen før maten, innvollene dine hater alkohol. Hjernen også.

Alkohol er en gammel tradisjon, som dessverre selges enda. Aldri følt meg bedre etter jeg kuttet det ut, tar jeg en ØL nå så merker jeg det tydelig dagen etterpå, Spesielt om den tas på kvelden. Ikke verdt det....

Anonymkode: 352c2...a35

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen har ingen mekanismer for å gjøre kaloriene alkohol til fett, så alkoholen lagres ikke som det, men den øker mekanismen som lagrer vanlige karbohydrater (fra alt du har spist den dagen, i tillegg til de vanlige karbohydratene i ølen eller drinken din) som fett, samtidig som den senker evnen din til å restituere (det er når du restituerer at du får progresjon fra treningen din), så det er rett og slett veldig dumt å drikke alkohol når man skal ned i vekt, og egentlig sånn generelt også, selvfølgelig.

Veldig enkelt forklart, setter alkohol kroppen din i fettlagrinsmodus, hvor den prøver å legge på seg så mye av det som den over hodet greier... Proteinene du spiser den dagen, blir til fett istedenfor muskler, karbohydratene blir til fett istedenfor energi (mens kroppen din prioriterer å bruke alkoholen som energi), og fettet blir til fett, fordi det er stort sett det fett i dietten blir uansett. Det er også relativt lett å legge på seg alt man har forbrent av fett en hel uke, med mye mat og drikke en helg.

Endret av Yme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke dette til å stemme. Det man egentlig sier her er at en fuktig natt på byen resulterer i vektøkning? Og hva med alkoholikere? Har enda til gode å møte en «feit» alkis. Har også hørt at det ikke er alkohol i seg selv som er fetende, men all maten man stapper i seg fordi man er beruset.

Anonymkode: 70eeb...991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner noen som drikker hver helg og er normalvektige. Er det ikke hva man putter i seg i ukedagene som er gjeldende?

Anonymkode: 70eeb...991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får ikke dette til å stemme. Det man egentlig sier her er at en fuktig natt på byen resulterer i vektøkning? Og hva med alkoholikere? Har enda til gode å møte en «feit» alkis. Har også hørt at det ikke er alkohol i seg selv som er fetende, men all maten man stapper i seg fordi man er beruset.

Anonymkode: 70eeb...991

Tror absolutt det er kebabsjappa som er «farligst» for de fleste, ikke de 3-4 ølene.

Man går jo ikke automatisk opp 5 kilo av å drikke noen øl på en lørdagskveld, men folk ser ikke ut til å forstå at det er kostholdet i sin helhet som betyr noe. 

Klart det er ødeleggende om man spiser i underskudd hele uken men hver helg går ut og drikker og spiser så man tar igjen hele kaloribudsjettet.

Anonymkode: 243d6...b13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...