Gå til innhold

Over 20 grader,bekledning på baby


Gjest BethD

Anbefalte innlegg

Gjest BethD

Det er fryktelig varmt her nå,godt over 20 grader og baby på straks 6 uker er veldig varm. 

Inne har vi på kortermet body men hva med ute? Er snakk om i bilstolen for det meste,inn og ut av bilen feks.. er jo livredd for at baby skal bli syk men er det greit med «shorts og t skjorte» bekledning på så ung baby i varmen? Hva med lue? Hvor mye tåler disse små? Har virkelig ikke peiling på dette og kjenner det er litt ubehagelig faktisk :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi brukte lite klær, men regulerte med helt tynne tepper a la disse når vi skulle ut med vogn:

https://www.jollyroom.no/babyutstyr/suttekluter-babytepper/aden-anais-teppe-seaport-3-pack

Kan også brukes til svøping, legge over mini som har sovnet under amming etc. Brukte de masse og har gitt bort til alle venner som får barn 

Anonymkode: c3f0a...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, BethD skrev:

Det er fryktelig varmt her nå,godt over 20 grader og baby på straks 6 uker er veldig varm. 

Inne har vi på kortermet body men hva med ute? Er snakk om i bilstolen for det meste,inn og ut av bilen feks.. er jo livredd for at baby skal bli syk men er det greit med «shorts og t skjorte» bekledning på så ung baby i varmen? Hva med lue? Hvor mye tåler disse små? Har virkelig ikke peiling på dette og kjenner det er litt ubehagelig faktisk :( 

Det  er lurt å kjenne bak i nakken for å orientere seg litt om hvor varmt barnet er og justere bekledningen etter det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BethD
2 minutter siden, visp skrev:

Det  er lurt å kjenne bak i nakken for å orientere seg litt om hvor varmt barnet er og justere bekledningen etter det. 

Ja jeg gjør det og hun er for det meste veldig varm,disse dager også svett men er fremdeles usikker på hva som er for lite å ha på når man skal ut.. har slltid hørt vind er livsfarlig men hva med varm vind?! Så vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, BethD skrev:

Ja jeg gjør det og hun er for det meste veldig varm,disse dager også svett men er fremdeles usikker på hva som er for lite å ha på når man skal ut.. har slltid hørt vind er livsfarlig men hva med varm vind?! Så vanskelig.

Jeg ville vurdert lue om dere skulle vært ute lenge og barnet ikke var svett bak i nakken. Jeg tror jeg var litt redd for å "gjøre feil" jeg også, men måtte finne min egen måte siden barnet var av den varme typen. Jeg vil også tro ungen sier ifra ved å bli grinete om det skulle bli for varmt. Babyer er ganske robuste; bare tenkt på alle som kom seg gjennom steinalderen:laugh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solhatt med øreklaffer bruker vi 😊 Har også en varm baby. I vogna på tur svøper jeg med tynt teppe og ungen ligger i bare bleia.

Anonymkode: b486b...ea1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tynn lue uansett på baby, og lette klær og tepper til å regulerer temperaturen i vogna når det er varmt ute.

Anonymkode: d961b...1c1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så små babyer sier nok dårlig i fra om det er for varmt, da de blir slappe og tafatte. Når det er litt kaldt, derimot, sier de i fra og blir grinete. Jeg sier heller for lite enn for mye, men med muligheten å ta på mer. Jeg ville nok ha gådd for kortarmet body og strømpebukse/tynn langbukse og sokker selv, om vinden er varm hadde jeg ikke gådd for lue, men føler jeg den selv som kaldere enn luften hadde jeg brukt en tynn-tynn ull/silke-lue fra f.eks Nøstebarn. Og pledd til å regulere med. 

Anonymkode: 3e28e...617

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir fort overopphetede når de er så små, så heller litt for kald enn litt for varm. Hvis han er svett i nakken har han på for mye. Jeg slet med samme opplegget i fjor på denne tiden, og endte ofte opp med bare kortermet body. 

Vår er varm av seg og jeg ser at folk kler på ungene sine ull i flere lag, lue, bukse, pledd og pose samtidig som min bare har bomullsbody og bukse og tynn pose. Men vi måtte bruke tynn pose med pledd inni på vintern også. Vinterposen brukte vi bare Bård er var kaldere enn -3, for hun ble våt av svette. 

Anonymkode: befef...e7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BethD

Tusen takk for mange svar,ser at det er best å være litt for kald enn for varm! Da gjør det saken litt lettere for meg å tenke på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problemet her, men frøkna er bare 8 dager. 

Har brukt tynn lue i ull/silke, body, bukse og tynne ullsokker. Teppe over bilstolen til og fra bilen, tynn dyne og teppe med i vogna, har som regel trekket over bagen så det kommer ikke vind oppi der. Det er sikkert for mye, men bruker dyne/teppe etter behov. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kicki_90 skrev:

Jeg har samme problemet her, men frøkna er bare 8 dager. 

Har brukt tynn lue i ull/silke, body, bukse og tynne ullsokker. Teppe over bilstolen til og fra bilen, tynn dyne og teppe med i vogna, har som regel trekket over bagen så det kommer ikke vind oppi der. Det er sikkert for mye, men bruker dyne/teppe etter behov. 🙂

Du må ikke dekke til bilstolen med teppe, det kan blir kjempevarmt der! Nå er det jo bare til/fra bilen men greit å ikke få den vanen :) Plutselig møter du en nabo, setter stolen med teppet over ned og prater i en halvtime. 

Er det vind/regntrekk du bruker over vognen? Det blir lite sirkulering av luft da og kan bli glovarmt der inni. Finnes egne solseil, paraplyer eller kalesjer til vogn som slipper til mer luft :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Luckiness skrev:

Du må ikke dekke til bilstolen med teppe, det kan blir kjempevarmt der! Nå er det jo bare til/fra bilen men greit å ikke få den vanen :) Plutselig møter du en nabo, setter stolen med teppet over ned og prater i en halvtime. 

Er det vind/regntrekk du bruker over vognen? Det blir lite sirkulering av luft da og kan bli glovarmt der inni. Finnes egne solseil, paraplyer eller kalesjer til vogn som slipper til mer luft :)

Ser at alt jeg skrev ble tolket i verste mulighet. Så for å oppklare litt:

Man dekker aldri til verken bilstol eller vogn, det er ganske grunnleggende kunnskap. Teppe har man over barnet i bilstol, ikke over bilstolen. Ser at jeg manglet en "i" (Teppe over i bilstolen). 

Trekk til bagen er kun det som kneppes over bagen, ikke noe som dekker åpningen. Vi bruker uv-beskyttelsen og myggnetting som er beregnet for vogna, så det er ingen fare for at det ikke kommer nok luft inn. 

Det er vel ingen som bruker regntrekk når det ikke regner? I så fall håper jeg de har trekk med lufting, som vi har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, Kicki_90 skrev:

Ser at alt jeg skrev ble tolket i verste mulighet. Så for å oppklare litt:

Man dekker aldri til verken bilstol eller vogn, det er ganske grunnleggende kunnskap. Teppe har man over barnet i bilstol, ikke over bilstolen. Ser at jeg manglet en "i" (Teppe over i bilstolen). 

Trekk til bagen er kun det som kneppes over bagen, ikke noe som dekker åpningen. Vi bruker uv-beskyttelsen og myggnetting som er beregnet for vogna, så det er ingen fare for at det ikke kommer nok luft inn. 

Det er vel ingen som bruker regntrekk når det ikke regner? I så fall håper jeg de har trekk med lufting, som vi har. 

😂

Jeg tenkte bare det var bedre å være føre var med advarsler og forklaring :) Man vet jo aldri, er jo fortsatt enkelte som dekker hele vognen med teppe feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Luckiness skrev:

😂

Jeg tenkte bare det var bedre å være føre var med advarsler og forklaring :) Man vet jo aldri, er jo fortsatt enkelte som dekker hele vognen med teppe feks.

Det er sant det altså, mange som ikke får med seg informasjonen eller velger å gjøre noe annet allikevel 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også en varm baby på sommeren. Tenker som andre her at det er bedre med litt kulde enn for varmt, men samtidig så er det viktig å huske at babyer ikke har samme evne til å holde på kroppstemperaturen som det eldre barn har, så vi passet på at barnet hadde et lag klær på, selv om klærne var tynne og luftige.

En baby som er for varm er ikke bra, men en baby som kles av fordi han/hun er varm mister varmen mye raskere enn det vi ville gjort i samme situasjon, så det er viktig å sjekke at hun/han jevnlig. Ikke for å være hysterisk eller noe altså. :) 

Anonymkode: 20aef...c86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva med baby som er klam i nakken selv med kortermet body? Og kun det?

nå snakker jeg om både innendørs og i vogn

Anonymkode: 2abb5...40a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med baby som er klam i nakken selv med kortermet body? Og kun det?

nå snakker jeg om både innendørs og i vogn

Anonymkode: 2abb5...40a

Hmm...hva er temperaturen ute i vogn og inne når babyen blir så klam?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tynn lue evt en solhatt med klaffer er topp. Og som andre sier, heller litt for lite og regulere temperaturen med feks et teppe enn å kle på baby for mye. Hvis du har feks en tynn bomullsbody og en bukse uten føtter så kan du prøve uten sokker først. Evt bare body. Hun kan ligge i bare bleia også i vogn og evt ta et teppe over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bruker kvit luftig langerma body og solhatt. Tar med teppe. Det har vore knallvarmt her! Ho kose deg i uv teltet :)

Eg syntest du burde alltid ha tynn lure på baby. Til og frå bilen er det nok å ta med teppe om været skifter. 

Anonymkode: 1db79...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...