Gå til innhold

Wheel of time-serien


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er den verdt å lese?

Noen som kan si litt om den?🤗

Anonymkode: 8192b...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Wheel of time-serien" (tidshjulet) er unik i fantasysjangeren. Verdenen har en flott oppbygning som gradvis utbroderer ulike levesett, de forskjellige byene, land og kulturer. Karakterutviklingen er uten sidestykke. Det er mange ulike personligheter og det skal godt gjøres at en som leser ikke føler hengivenhet overfor hvor menneskelige de er, gjennom deres prøvelser og med innblikk til deres indre liv. Tidshjulet skiller seg ut fra mange andre fantasyserier i den forstand at det er mange kvinnelige karakterer. De er ikke typiske "jomfruer i nød som må reddes", noe som er et frisk pust.

Det magiske systemet deles inn i to ulike systemer basert på kjønn (Saidin og Saidar). Menn som utøver magi blir til slutt gale fordi den mannlige delen av "kraften" ikke er ren. Dette gjennomsyrer samfunnet i svært stor grad og er viktig for en som leser å forstå ringvirkningene av. En magisk orden som kalles Aes Sedai står i en særskilt stilling i denne verdenen. Aes Sedai er de som forsøker å stabilisere, hindre krig, opptøyer og "falske drager" (mannlige utøvere av kraften), med egeninteresse for styre og stell. 

I Tidshjulet har innbyggerne et verdenssyn om at det finnes en skaper og en mørkeste som kjemper for dominans. Folk er som tråder i veven, i denne kampen hvor den mørkeste forsøker å vinne gjennom å forgifte sinnet til mennesker. Dette spinnehjulet er en analogi for tidsperspektivet i serien og når hjulet har dreid rundt en gang starter en ny tidsalder. Dette er altså en slags form for reinkarnasjon og menneskene i historien tror også på reinkarnasjon av både helter og onde mennesker.  

I Tidshjulet er det en kamp mellom det gode og det onde, hvor ganske mange befinner seg et sted midt-i-mellom. Dette bidrar til å skape et nyansert og realistisk bilde av mennesker som det er lett å identifisere seg med. Jeg vil absolutt anbefale serien om du er en lesehest, men vil bare advare om at det totalt er 11 900 sider fordelt på 14 bøker å pløye gjennom! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare lest den på engelsk, så vet ikke hvordan den er på norsk!

Verdt å lese? Tja, jo, men den er laaaang og innfløkt! I perioder skjer det lite, men så viser det seg at en liten detalj hadde stor betydning senere. Deler av bøkene er utrolig bra, andre er ikke fullt så bra. Så hvis du har god tid, interesse for kompliserte handlinger med mange personer og intriger (eller evnen til å skumme over det), og evne til å pløye gjennom mange sider, så definitivt :)

Anonymkode: 69197...ff0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Turin skrev:

"Wheel of time-serien" (tidshjulet) er unik i fantasysjangeren. Verdenen har en flott oppbygning som gradvis utbroderer ulike levesett, de forskjellige byene, land og kulturer. Karakterutviklingen er uten sidestykke. Det er mange ulike personligheter og det skal godt gjøres at en som leser ikke føler hengivenhet overfor hvor menneskelige de er, gjennom deres prøvelser og med innblikk til deres indre liv. Tidshjulet skiller seg ut fra mange andre fantasyserier i den forstand at det er mange kvinnelige karakterer. De er ikke typiske "jomfruer i nød som må reddes", noe som er et frisk pust.

*snip*

Wow takk! Hørtes mer interessant ut enn det wikipedia fortalte meg😄 

Tror jeg skal bare hoppe ut i det!

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bare lest den på engelsk, så vet ikke hvordan den er på norsk!

Verdt å lese? Tja, jo, men den er laaaang og innfløkt! I perioder skjer det lite, men så viser det seg at en liten detalj hadde stor betydning senere. Deler av bøkene er utrolig bra, andre er ikke fullt så bra. Så hvis du har god tid, interesse for kompliserte handlinger med mange personer og intriger (eller evnen til å skumme over det), og evne til å pløye gjennom mange sider, så definitivt :)

Anonymkode: 69197...ff0

Er flink til å skumme gjennom mindre interessante deler, så jeg skal prøve å lese den 😁

Anonymkode: 8192b...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...