Gå til innhold

Tur hver dag - har det noe å si?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i en årrekke gått tur hver dag. Og da mener jeg bokstavelig talt hver dag, 7 dager i uken. I snitt går jeg ca 1,5 mil per dag med en fart på 6,5km per time. Er ganske lav, så går raskt. Grunnen til denne turgåingen er at jeg aldri har vært glad i trening, og fant ut at jeg skulle "kompensere" med daglig tur. Jeg jobber en fleksibel turnus, noe som gjør at jeg har både tid og mulighet til å gå så mye som jeg gjør. Men den siste tiden har jeg blitt veldig lei. Jeg har vel kommet til det punktet at jeg "må" gå fordi jeg ikke trener, og det har nesten blitt en tvangshandling fremfor mosjonsglede. Jeg er normalvektig og vil holde meg der, og jeg vet ikke om jeg kan risikere å gå opp i vekt dersom jeg slutter med turene (har lett for å legge på meg). Har lest flere steder at det er kostholdet som er gjeldende vedr vektoppgang - eller reduksjon, og at trening bare er et supplement for å forme kroppen. Men stemmer dette i praksis? Kan nevne at hver 3. dag så jogger jeg fremfor å gå. 

Har dere noen råd til meg? Begynner å bli litt frustrert over hele gåingen, samtidig som jeg vil holde meg i form uten å måtte trene. Og ja, jeg vil ha pose i sekk😆

Anonymkode: 740e5...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest #Rasshøl

Jeg går 2 timer fordelt på 3-4 turer med hunden hver dag,  trener styrke 3 ganger i uka, går alltid til og fra treningssenteret det er 2 km en vei. Også vasker jeg litt hver dag hjemme, i tillegg går eller jogger jeg en time de "fridagene" fra treningssenteret uten hund. 

Og så når jeg handler går jeg til butikken, alltid. Og jeg går til og fra byen. 

Man kan ikke gå for mye, vi er skapt for å være i aktivitet, ikke til å ligge på sofaen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du skal bekymre deg så mye. Dersom du går mindre, vil kroppen din ha mindre behov for næring. Du kommer ikke til å bli like sulten som før, og ha mindre behov for mat. Hvis du er bevist på det og lytter til kroppen din og ikke gir den mer mat enn den trenger, kommer du neppe til å gå opp i vekt. :)

Å holde seg i form uten å trene er dessverre umulig da. Forsøk heller å finn på noe annet sånn at du får mer variasjon. Sykling? Svømming?

Anonymkode: ff8f3...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har i en årrekke gått tur hver dag. Og da mener jeg bokstavelig talt hver dag, 7 dager i uken. I snitt går jeg ca 1,5 mil per dag med en fart på 6,5km per time. Er ganske lav, så går raskt. Grunnen til denne turgåingen er at jeg aldri har vært glad i trening, og fant ut at jeg skulle "kompensere" med daglig tur. Jeg jobber en fleksibel turnus, noe som gjør at jeg har både tid og mulighet til å gå så mye som jeg gjør. Men den siste tiden har jeg blitt veldig lei. Jeg har vel kommet til det punktet at jeg "må" gå fordi jeg ikke trener, og det har nesten blitt en tvangshandling fremfor mosjonsglede. Jeg er normalvektig og vil holde meg der, og jeg vet ikke om jeg kan risikere å gå opp i vekt dersom jeg slutter med turene (har lett for å legge på meg). Har lest flere steder at det er kostholdet som er gjeldende vedr vektoppgang - eller reduksjon, og at trening bare er et supplement for å forme kroppen. Men stemmer dette i praksis? Kan nevne at hver 3. dag så jogger jeg fremfor å gå. 

Har dere noen råd til meg? Begynner å bli litt frustrert over hele gåingen, samtidig som jeg vil holde meg i form uten å måtte trene. Og ja, jeg vil ha pose i sekk😆

Anonymkode: 740e5...0bc

Da trener du jo! Regner med at du blir svett og litt andpusten av joggingen, og det er dette som er med på å øke oksygenopptaket, altså kondisen, ergo du trener deg i bedre form.

Gåingen har lite å si på formen, men du vil jo forbrenne mer enn om du ikke gikk disse turene.

Anonymkode: 106fd...84b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, #Rasshøl skrev:

Jeg går 2 timer fordelt på 3-4 turer med hunden hver dag,  trener styrke 3 ganger i uka, går alltid til og fra treningssenteret det er 2 km en vei. Også vasker jeg litt hver dag hjemme, i tillegg går eller jogger jeg en time de "fridagene" fra treningssenteret uten hund. 

Og så når jeg handler går jeg til butikken, alltid. Og jeg går til og fra byen. 

Man kan ikke gå for mye, vi er skapt for å være i aktivitet, ikke til å ligge på sofaen. 

Jo det kan man.. Jeg blir inhabil om jeg går mer enn 20000 steg. Sterke smerter i fotbladene. Blir aldri bedre etter mange år. 

Anonymkode: c492b...1b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er ikke noe problem. Du vil trenge mindre energi om du er mindre i aktivitet, men det betyr ikke at man legger på seg av å være mindre aktiv. Man må bare regulere seg etter forholdene. Lytt til kroppen, hvis den virker som den skal vil den be om mindre mat når man beveger seg mindre av seg selv. I tillegg har man badevekter man kan bruke som en hjelp. Det er bare til å sjekke vekten i ny og ne når du endrer aktivitetsnivået mye opp eller ned, for å se om kroppen greier regulere sult i forhold til det. Som regel klarer den det veldig bra om man hører etter og ikke "spiser som man alltid har gjort" selv om aktivitetsnivået går drastisk opp eller ned. Gjør man det vil vekten hoppe opp og ned naturlig nok.

Anonymkode: 3638b...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du tenkt til å trene to ganger i uken og kutte ut gåingen? Selv om du ikke ser store resultat på vekt, eller kropp så har all gåingen din stor gevinst for helsen din! Stillesitting er det værste for helsa og du kan pådra deg sykdommer og ryggplager av stillesitting. Hva med å gå turer med lydbok på øret? Eller variere turene, eller få med deg en hund?

Anonymkode: d177c...b5f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn å gå for nytte heller, tell skritt fremfor minutt og kilometer. 

Gå flere små turer, fremfor en lang hver dag. 

Jeg tror at dersom du bare stopper å gå, så vil du bli slapp, spise mer og legge på deg. Du trenger ikke gå så mye, men noe aktivitet bør du prioritere. 

Anonymkode: 47efe...c2e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt variasjon? Intervaller i oppoverbakke, trapper, litt kortere varighet på turene med litt høyere intensistet (jogg?) eller bare noe helt annet? Som aerobic eller zumba på youtube f.eks.? 
Om du reduserer matinntaket vil du kompensere for de eventuelle kaloriene du ikke forbrenner. Bare husk på at bevegelsen er super for helsa! Kanskje ikke så bra om det er kun tvang og ingen glede da. Bør jo være litt ålreit når du først tar deg tiden 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du vil ha mest mulig uttaling for minst mulig trening, så begynn å trene styrke. Ta så mange pushups at du får vondt i armene og ikke klarer mer. Vips, da er du ferdig med å trene armene for den dagen. Gjør det samme med knebøy. Tar maks 15min for en som ikke trener styrke og ikke klarer så mye før du er gåen. Gjør det hver dag og du vil merke resultater. Husk å spise nok protein, mer enn du gjør nå sannsynligvis. 

Du kan også jogge/ løpe 10min hver dag, istedetfor å gå lang tur. Det gir bedre effekt enn en lang tur

Anonymkode: c5071...ab4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Om du går bort 500 kalorier eller spiser 500 kalorier mindre så går du ikke opp. Luksusen med å trene hardt er at du kan spis inn de kaloriene om man skal holde stabil vekt. Enkelt og greit.

For å forme kroppen må en trene en form for styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...