Gå til innhold

Arbeidsledig og utenlandsreise


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har gått ledig i 1,5 år og har det helt forferdelig. Selvfølelse og humør går litt opp og ned, og for tiden er jeg nede i en dyp dal. Å ikke ha en jobb er helt jævlig. 

Jeg har den siste tiden tenkt på at det kunne vært deilig å komme seg bort en uke, for eksempel Spania. Få en pause fra tanker og bekymringer.

Jeg må søke hos nav, så det er ikke sikkert jeg får dra heller. Men jeg er redd for hva andre vil tenke. Også de ansatte på nav. At de tror jeg er utakknemlig for dagpengene jeg mottar. Jeg er veldig glad for velferdssystemet og har ingen intensjon av å utnytte det. Har også hørt noen si at jeg har jo ferie hele tiden, og at jeg ikke fortjener å reise utenlands. Så jeg tør ikke søke hos nav før jeg er helt sikker på hvilket inntrykk jeg gir av meg selv ved å ville ta en «ferie». 

Hva synes dere? 

Anonymkode: 8c8fb...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er veldig rart å starte en sånn tråd her på KG.

Anonymkode: d038e...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer ikke på at du vil reise bort, men på at du har vært arbeidsledig så lenge. Sikter du for høyt?

Nå har ikke jeg noe peiling på trygd og dagpenger, men er det ikke sånn at du fyller ut på meldekortet at du har hatt ferie? For du blir vel trukket i trygd for de dagene/ukene du har ferie.

Anonymkode: 63677...93d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er på AAP kan du ha 4 uker ferie i året. Søk. Tror de ansatt på NAV kun ser om du er innenfor lovverket.

Anonymkode: 4f7d0...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert at du har lov å reise utenlands, med tanke på at du mottar dagpenger.

Det finnes mange regler på det.

Hvis jeg var deg, så ville jeg ha satt meg ordentlig inn i de, før du drømmer videre om utenlandsferie.

Ikke for å være slem, men tanta mi går på NAV, så jeg kjenner litt til hvor hardt det kan være.

Anonymkode: c4c32...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666

Så vidt jeg vet står du fritt til å reise utenlands, men mottar du dagpenger, kan du ikke søke for de dagene. Vet ikke hvordan ordningen er for andre stønader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått ledig i 1,5 år og har det helt forferdelig. Selvfølelse og humør går litt opp og ned, og for tiden er jeg nede i en dyp dal. Å ikke ha en jobb er helt jævlig. 

Jeg har den siste tiden tenkt på at det kunne vært deilig å komme seg bort en uke, for eksempel Spania. Få en pause fra tanker og bekymringer.

Jeg må søke hos nav, så det er ikke sikkert jeg får dra heller. Men jeg er redd for hva andre vil tenke. Også de ansatte på nav. At de tror jeg er utakknemlig for dagpengene jeg mottar. Jeg er veldig glad for velferdssystemet og har ingen intensjon av å utnytte det. Har også hørt noen si at jeg har jo ferie hele tiden, og at jeg ikke fortjener å reise utenlands. Så jeg tør ikke søke hos nav før jeg er helt sikker på hvilket inntrykk jeg gir av meg selv ved å ville ta en «ferie». 

Hva synes dere? 

Anonymkode: 8c8fb...c21

gleder meg til slike som oss kan drite i hva andre synes. Hvorfor skal vi gå rundt og "please" dem når de bare skal snakke dritt? jævla tomskaller som ikke skjønner at en dag er det kanskje deres tur til å bli arbeidsledig, mens du har kommet deg i jobb.
Da kan du gå tl de og si "du har jo ferie hele tiden". 
Tenk på så talentløse mennesker er. Alle skal være like. Folk får så mange barn mens de på samme tid klager på at økonomien ikke går rundt, også de med utdannelse. Og så skal de snakke dritt om alle som ikke er som dem selv, "herregud hun har ikke fått familie" "hun må da snart komme i gang" "nei nå må hun få seg en jobb". 
 

Anonymkode: d8fa4...852

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sikkert at du har lov å reise utenlands, med tanke på at du mottar dagpenger.

Det finnes mange regler på det.

Hvis jeg var deg, så ville jeg ha satt meg ordentlig inn i de, før du drømmer videre om utenlandsferie.

Ikke for å være slem, men tanta mi går på NAV, så jeg kjenner litt til hvor hardt det kan være.

Anonymkode: c4c32...00d

Det er feil at man ikke kan dra utenlands.

TS, jeg ville heller sjekket opp slike ting med NAV:

https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Kontakt+NAV/Utbetalinger/Snarveier/ferie-og-feriepenger#chapter-4

Her inne får man mange merkelige, upresise og ofte direkte feil svar. Som lenken over viser, så kan du ta ferie når man er på dagpenger, men man må melde fra hvor mange dager det er for eventuelt fratrekk i utbetalte dagpenger. Som lenken over også viser: Har du vært på dagpenger/reell arbeidssøker mer enn 52 uker, så har du også rett på ferie med dagpenger, men du må si fra da også. 

Anonymkode: d928e...147

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar fra dere :) 

jeg tenkte mer på hva andre (og de som jobber på nav) vil tenke om at man drar utenlands når man er arbeidsledig. Jeg orker ikke leksjoner og stygge blikk :( 

Anonymkode: 8c8fb...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar fra dere :) 

jeg tenkte mer på hva andre (og de som jobber på nav) vil tenke om at man drar utenlands når man er arbeidsledig. Jeg orker ikke leksjoner og stygge blikk :( 

Anonymkode: 8c8fb...c21

Det skal du ikke bry deg om, for NAV ansatte må følge regelverket. Så lenge du oppfyller kravene der du oppgir når du er på ferie, så har du ditt på det tørre. Men det du ikke bør gjøre i dag er å prøve på en "spansk en" der man ikke gidder å oppgi når man har ferie. Risikoen for å bli tatt er større i dag, og NAV kan få tilgang til kontoutskrift, reiseinformasjon, bankinformasjon osv. Så lenge du følger reglene til punkt og prikke kan ikke NAV si noe på det. 

Hva andre mener ville jeg ikke brydd meg om, du trenger jo heller ikke fortelle alle at du skal på ferie, og du trenger jo heller ikke å si at du er arbeidsløs hvis du treffer folk i utlandet. 

Anonymkode: d928e...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...