AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #21 Skrevet 22. juni 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er selvfølgelig bare en myte, aldri hørt om puddingvegetarianere? For helse er absolutt et variert kosthold bestående av grønnsaker, belgfrukter, korn, nøtter, Spirer, og proteiner fra fisk og kjøtt det beste. Husk, du er faktisk laget av kjøtt selv. Anonymkode: 99f39...0bc Dersom proteiner er din tanke bak kjøttspising, så må jeg si du er litt bakpå. Anonymkode: 9cc8b...a77
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #22 Skrevet 22. juni 2019 På 18.5.2019 den 11.33, AnonymBruker skrev: Veganisme er ikke bra for helsa nei. Ser jo ut som utsultede vrak mange av dem. Og de må ta tilskudd for å ikke å dø i lengden. Sier vel det meste. Anonymkode: 6bb8a...472 All sunn bmi ser jo ut som utsultede vrak i følge normen i dag, men tilskudd for ikke å dø forteller vell at full veganisme strengt tatt ikke er helt bærekraftig... alle ære dog, for når vi andre ikke gidder å bli med på den åpenlyse løsningen å konsumere voldsomt mye mindre kjøtt som vi fint kan uten mangler må jo noen begynne å dra lasset 🙂 Anonymkode: eb6eb...edf
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #23 Skrevet 22. juni 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: All sunn bmi ser jo ut som utsultede vrak i følge normen i dag, men tilskudd for ikke å dø forteller vell at full veganisme strengt tatt ikke er helt bærekraftig... alle ære dog, for når vi andre ikke gidder å bli med på den åpenlyse løsningen å konsumere voldsomt mye mindre kjøtt som vi fint kan uten mangler må jo noen begynne å dra lasset 🙂 Anonymkode: eb6eb...edf Hvis de ser ut som vrak, spiser de feil. Jeg kjenner mange "vrak" som spiser ikke-vegansk. Å ta b-12 er ikke noe big deal, for å slippe å spise kadaver som forurenser planeten stort. Anonymkode: fb94e...e29 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #24 Skrevet 22. juni 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er minst like sunt å spise ikke-vegansk, forutsatt at man spiser variert og balansert, ikke for mye og med lite fett i kosten. Dersom et vegankosthold er sunnere, skyldes det nettopp variert kost. Anonymkode: b6b6f...49d Vegansk er sunnere fordi det (hos de fleste) har mer fokus på mye grønt i maten, men minst like mye fordi det bl.a ikke inntas mettet animalsk fett. Anonymkode: fb94e...e29 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #25 Skrevet 22. juni 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er selvfølgelig bare en myte, aldri hørt om puddingvegetarianere? For helse er absolutt et variert kosthold bestående av grønnsaker, belgfrukter, korn, nøtter, Spirer, og proteiner fra fisk og kjøtt det beste. Husk, du er faktisk laget av kjøtt selv. Anonymkode: 99f39...0bc Hvorfor er proteiner fra kjøtt det beste? Vi får da i oss de essensielle aminosyrene fra plantebasert kost. Aper og elefanter er også laget av kjøtt, de er planteetere. Så det argumentet er det ingen hold i. Anonymkode: fb94e...e29 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #26 Skrevet 22. juni 2019 Det ble så vanlig. Da var de plutselig ikke spesielle lenger og gikk tilbake til vanlig kost Anonymkode: a62d9...a24
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2019 #27 Skrevet 22. juni 2019 På 18.5.2019 den 11.40, Katten.2.0 skrev: De frafalne er jo gjerne det nettopp pga helsa. Svært få er utrustet til å overleve et strikt vegansk kosthold over tid uten enorme helseproblemer. Dette er jo rett og slett ikke sant. Det er tilnærmet vitenskapelig konsensus om at et balansert plantebasert kosthold er like godt som et som inkluderer animalske produkter. En rekke studier tyder på at plantebasert kost bidrar til økt livslengde, og det finnes overbevisende informasjon om at risikoen for å dø av hjerteinfarkt reduseres. Det samme gjelder sannsynligheten for livsstilssykdommer. Det er helt legitimt å diskutere veganisme på et etisk/filosofisk plan, men det er for lengst oppe og vedtatt at et balansert vegansk kosthold ikke er farlig for vanlige, friske individer, og derfor er det er fint om vi kan slutte å resirkulere påstander som ikke stemmer (såfremt man ikke selv har utført forskning som falsifiserer resultater fra flere tiår med studier) https://jandonline.org/article/S2212-2672(16)31192-3/pdf http://www.thepermanentejournal.org/issues/2013/spring/5117-nutrition.html https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24871675 Anonymkode: 02b65...d3a 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #28 Skrevet 23. juni 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Det ble så vanlig. Da var de plutselig ikke spesielle lenger og gikk tilbake til vanlig kost Anonymkode: a62d9...a24 Ja...veganere blir jo nettopp veganere fordi de ønsker å skille seg ut Anonymkode: fb94e...e29
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #29 Skrevet 23. juni 2019 23 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor er proteiner fra kjøtt det beste? Vi får da i oss de essensielle aminosyrene fra plantebasert kost. Aper og elefanter er også laget av kjøtt, de er planteetere. Så det argumentet er det ingen hold i. Anonymkode: fb94e...e29 Argumentet er ikke holdbart, naturligvis. Men de fleste aper er altetere, som mennesker. De spiser riktignok mest insekter, for eksempel larver, og ikke andre pattedyr. Det er et faktum at det ikke kunne bodd mennesker i Norge for 1000 år siden, om kosten hadde vært 100% plantebasert. På samme måte vil vi ikke kunne være 100% selvforsynt med tilstrekkelig plantebasert mat i dag. Vekstsesongen er for kort, og dyrkingsarealene for små. Derfor må vi spise dyr som kan utnytte de plantene vi mennesker ikke kan bruke som mat. Anonymkode: b6b6f...49d 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #30 Skrevet 23. juni 2019 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Vegansk er sunnere fordi det (hos de fleste) har mer fokus på mye grønt i maten, men minst like mye fordi det bl.a ikke inntas mettet animalsk fett. Anonymkode: fb94e...e29 Kan vi bare avlive denne myten engang for alle? Selv om frukt/grønt er sunn mat, betyr ikke det at å spise bare det er noe sunt. Den slutningen er feil og komplett irrasjonell. Grønt er bra for å ta opp enkelte vitaminer/sporstoffer, håpløs for andre. Og det er ikke noe bra kilde for energi, fordi maten er lite kaloritett. I dag spiste jeg to grovebrødskiver med hvitost til frokost. Selvfølgelig kan man si at "Jammen Jarlsberg er laget av kalven sin melk! Du tar kalve-maten!" Men de sneiene med ost alene gav meg over 50% av det b12et jeg trenger på én hel dag. Det må en veganer ta tilskudd for å oppnå. I tillegg til osten min (som også har har andre vettuge næringsstoffer som selen, kalsium og zink), spiste jeg grovt brød, masse grønnsaker på toppen av osten min, ferskpresset juice og en frukt. Samlet sett gir dette meg +50% av det jeg trenger av det aller meste. Hvis jeg spiser et fornuftig måltid til i dag, er jeg mest sansynlig i havn på alle sporstoffer og mineraler. En veganer kan spise til magen sprekker uten å oppnå det samme. Anonymkode: 58130...941 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #31 Skrevet 23. juni 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Argumentet er ikke holdbart, naturligvis. Men de fleste aper er altetere, som mennesker. De spiser riktignok mest insekter, for eksempel larver, og ikke andre pattedyr. Det er et faktum at det ikke kunne bodd mennesker i Norge for 1000 år siden, om kosten hadde vært 100% plantebasert. På samme måte vil vi ikke kunne være 100% selvforsynt med tilstrekkelig plantebasert mat i dag. Vekstsesongen er for kort, og dyrkingsarealene for små. Derfor må vi spise dyr som kan utnytte de plantene vi mennesker ikke kan bruke som mat. Anonymkode: b6b6f...49d Faktum er at vi i dag KAN og bør leve plantebasert. Det er godt tilgjengelig, og der er bra for oss. For 1000 år siden var ikke klimakrisen en trussel slik den er i dag. I dag er kjøtt og melkeindustrien en av våre største klimatrusler. Anonymkode: fb94e...e29 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2019 #32 Skrevet 23. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kan vi bare avlive denne myten engang for alle? Selv om frukt/grønt er sunn mat, betyr ikke det at å spise bare det er noe sunt. Den slutningen er feil og komplett irrasjonell. Grønt er bra for å ta opp enkelte vitaminer/sporstoffer, håpløs for andre. Og det er ikke noe bra kilde for energi, fordi maten er lite kaloritett. I dag spiste jeg to grovebrødskiver med hvitost til frokost. Selvfølgelig kan man si at "Jammen Jarlsberg er laget av kalven sin melk! Du tar kalve-maten!" Men de sneiene med ost alene gav meg over 50% av det b12et jeg trenger på én hel dag. Det må en veganer ta tilskudd for å oppnå. I tillegg til osten min (som også har har andre vettuge næringsstoffer som selen, kalsium og zink), spiste jeg grovt brød, masse grønnsaker på toppen av osten min, ferskpresset juice og en frukt. Samlet sett gir dette meg +50% av det jeg trenger av det aller meste. Hvis jeg spiser et fornuftig måltid til i dag, er jeg mest sansynlig i havn på alle sporstoffer og mineraler. En veganer kan spise til magen sprekker uten å oppnå det samme. Anonymkode: 58130...941 Du tror at en veganer bare spiser frukt og grønnsaker? Melk ER beregnet for kalver, ikke mennesker. Det er et ubestridelig faktum. Jeg tar heller b-12 tilskudd enn å spise animalsk. B-12 er også det eneste tilskuddet jeg trenger på plantebasert kost, med mindre jeg har fått for lite sol til å fylle opp d vitamin lageret. Du mangler mye kunnskap når du nevner at du har fått i deg vettuge næringsstoffer som selen, kalsium, og zink. Du tror ikke dette er noe vi får i oss i overflod i daglig kost? Etter 12 år har jeg fortsatt aldri manglet noe som helst, tvert i mot er blodverdier bedre på plantebasert! Jeg er derimot kvitt flere helseplager, fått sunnere hud og hår, og kommer aldri til å se meg tilbake. Anonymkode: fb94e...e29 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå