Gå til innhold

Frafallne veganere


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan ser du som veganer på de som er frafalne, de som har sluttet å være veganer, enten helt eller som f.eks har blitt flexetarianer. 

Hørte nettopp på rådet på P3 om en jente som hadde blitt frafallen og var bekymret for å fortelle veganer-vennene sine. Fryktet å miste veganer-vennene sine. 

Var også en artikkel i dagsavisen for litt siden om frafalne som må legge seg flat og gjøre botsøvelser over for de andre i menigheten. 

https://www.dagsavisen.no/innenriks/det-er-rare-arsaker-til-at-man-slutter-a-ha-et-vegansk-kosthold-1.1463337

 Så hva er din holdning over for de frafalne?

 

 

 

Anonymkode: 22b09...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det er rart når noen som har vært veganer i mange år, plutselig ikke er det lenger. Deres valg så klart. 

Å være veganer må være noe av det absolutt beste man gjør for helse og miljø. Skulle ønske jeg kunne være det selv. Men klarer ikke se for meg en hverdag uten fisk og melk (drikker ikke melk men spiser mye mat som inneholder melk), og pinnekjøtt på juleaften. 

Anonymkode: edd1f...4d2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er rart når noen som har vært veganer i mange år, plutselig ikke er det lenger. Deres valg så klart. 

Å være veganer må være noe av det absolutt beste man gjør for helse og miljø. Skulle ønske jeg kunne være det selv. Men klarer ikke se for meg en hverdag uten fisk og melk (drikker ikke melk men spiser mye mat som inneholder melk), og pinnekjøtt på juleaften. 

Anonymkode: edd1f...4d2

Veganisme er ikke bra for helsa nei. Ser jo ut som utsultede vrak mange av dem.

Og de må ta tilskudd for å ikke å dø i lengden. Sier vel det meste.

Anonymkode: 6bb8a...472

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Parkeringsvakt

Finnes mange ulike grunner til at folk gjør som de gjør, så har ingen hensikt å ha 1 generell mening om mange individer som har ulike motivasjoner og ideer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De frafalne er jo gjerne det nettopp pga helsa. Svært få er utrustet til å overleve et strikt vegansk kosthold over tid uten enorme helseproblemer. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veganere er vel som de fleste kulter eller ismer. Frafall vil møte sanksjoner. Slike gruppers dynamik går jo ut på anripe frafalne slik at ikke andre skal vurdere det samme.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det må da være lov å prøve ut ting, erfare og utvikle seg gjennom livet uten at andre skal komme med pekefingeren i etterkant: «Jeg trodde du var en av oss.» Eller om pekefingervifteren er en kjøttspiser: «Jeg visste at du ville ta til fornuft!»

Polariseringen er skadelig begge veier. Kroppene våre har ikke godt av hverken veganisme eller bolediett med fem kyllingfileter til dagen.

Kloden tåler ikke at vi har doblet kjøttinntaket siden 1950-åra. Veganeren har i alle fall prøvd å bidra her, men den frafalne ønsker kanskje å bidra uten helsen som innsats, og ønsker å leve med et mer lavt/moderat kjøttinntak, helt ok. Det kan være vel så inspirerende på kjøttelskende personer i omgivelsene å se noen moderere seg (moderasjon er en høyt ansett egenskap i vårt samfunn) enn en veganer (fanatisme er ikke høyt ansett, og fremprovoserer dessuten barnslige motreaksjoner av typen «Synd for deg, mer biff til meg!»).

Den frafalne har kanskje innsett at et lavt/moderat kjøttinntak er best for både kropp og klima i lengden?

Anonymkode: 5c0a6...739

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe spekulativt ved stavefeil i trådtittel.

Anonymkode: b6b6f...49d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner som hsr falt fra har gjort det fordi de ble lei av mobbingen av dem. Har tenkt tanken selv også. Det er slitsomt å alltid bli gjort narr av. 

Anonymkode: 34a39...e9f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg prøvde å leve kjøttfri. Ble feit. Alltid trøtt/sulten. Gadd ikke mer

Anonymkode: 3d971...902

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøvde å leve kjøttfri. Ble feit. Alltid trøtt/sulten. Gadd ikke mer

Anonymkode: 3d971...902

Hvordan var reaksjonen fra dine med-veganere?

Anonymkode: 22b09...08a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 18.5.2019 den 11.33, AnonymBruker skrev:

Veganisme er ikke bra for helsa nei. Ser jo ut som utsultede vrak mange av dem.

Og de må ta tilskudd for å ikke å dø i lengden. Sier vel det meste.

Anonymkode: 6bb8a...472

Man er ikke automatisk sunn selv om man er veganer. Noen veganere spiser jo bare brødskiver med peanøttsmør og spaghetti med ketchup, mens noen spiser bare frukt. Man må spise balansert. Eneste man trenger av tilskudd er b-12, og Evnt D vitamin vinterhalvåret (som mange ikke-veganere også må ta). Absolutt bra for helsa, så lenge man har vett på å spise balansert. 

Anonymkode: fb94e...e29

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.5.2019 den 11.40, Katten.2.0 skrev:

De frafalne er jo gjerne det nettopp pga helsa. Svært få er utrustet til å overleve et strikt vegansk kosthold over tid uten enorme helseproblemer. 

Dummeste jeg har hørt. Vært (sunn) veganer i 12 år, og det har hatt enorm positiv betydning for helsen. 

Anonymkode: fb94e...e29

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Man er ikke automatisk sunn selv om man er veganer. Noen veganere spiser jo bare brødskiver med peanøttsmør og spaghetti med ketchup, mens noen spiser bare frukt. Man må spise balansert. Eneste man trenger av tilskudd er b-12, og Evnt D vitamin vinterhalvåret (som mange ikke-veganere også må ta). Absolutt bra for helsa, så lenge man har vett på å spise balansert. 

Anonymkode: fb94e...e29

Takk, endelig et fornuftig svar her i tråden! Tror folk virkelig at veganere ikke spiser annet enn isbergsalat og ris?! 

Anonymkode: a62c6...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk, endelig et fornuftig svar her i tråden! Tror folk virkelig at veganere ikke spiser annet enn isbergsalat og ris?! 

Anonymkode: a62c6...188

Det er utrolig mye uvitenhet rundt veganisme ja. De som lider av mest mangelsykdommer er faktisk ikke-veganere!

Anonymkode: fb94e...e29

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/20/2019 at 11:43 PM, AnonymBruker said:

Man er ikke automatisk sunn selv om man er veganer. Noen veganere spiser jo bare brødskiver med peanøttsmør og spaghetti med ketchup, mens noen spiser bare frukt. Man må spise balansert. Eneste man trenger av tilskudd er b-12, og Evnt D vitamin vinterhalvåret (som mange ikke-veganere også må ta). Absolutt bra for helsa, så lenge man har vett på å spise balansert. 

Anonymkode: fb94e...e29

Det er minst like sunt å spise ikke-vegansk, forutsatt at man spiser variert og balansert, ikke for mye og med lite fett i kosten. Dersom et vegankosthold er sunnere, skyldes det nettopp variert kost.

Anonymkode: b6b6f...49d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er utrolig mye uvitenhet rundt veganisme ja. De som lider av mest mangelsykdommer er faktisk ikke-veganere!

Anonymkode: fb94e...e29

Jupp. Veganere er som regel mer opptatt av næring og næringsrik mat enn de som spiser "alt". NETTOPP fordi hvis man ikke er det, så blir man syk. Det er altså ikke veganisme som er problemet, men kunnskapsløshet om mat.

Og de kunnskapsløse finnes i alle former og fasonger, både veganere og kjøttspisere. Jeg er ikke veganer selv, men er utrolig lei av all uvitenheten til folk der ute.

Anonymkode: e7147...0b6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke veganer, men vegetarianer. Har aldri vært så energisk og spretten som nå! Jeg bryr meg ikke om hvordan andre spiser, jeg gjør det for meg selv...

Anonymkode: 9cc8b...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veganisme har eksistert i noen titalls år, men det er først nå at det har blitt en "sak" ut av det.  

Tidligere var det "leve og la leve", nå er det pekefinger rettet begge veier. 

Jeg liker det ikke!  Respekt for andres livssyn bør gå begge veier.

For å svare på spørsmålet ditt, de frafalne veganere jeg kjenner har ikke opplevd negative konsekvenser av livssynsendringen.  De fleste frafalne har gått fra å være veganere til å bli vegetarianere eller pescetarianere, det er bare en liten andel som har blitt altetere. 

Anonymkode: d5623...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/18/2019 at 11:29 AM, AnonymBruker said:

Jeg syns det er rart når noen som har vært veganer i mange år, plutselig ikke er det lenger. Deres valg så klart. 

Å være veganer må være noe av det absolutt beste man gjør for helse og miljø. Skulle ønske jeg kunne være det selv. Men klarer ikke se for meg en hverdag uten fisk og melk (drikker ikke melk men spiser mye mat som inneholder melk), og pinnekjøtt på juleaften. 

Anonymkode: edd1f...4d2

Det er selvfølgelig bare en myte, aldri hørt om puddingvegetarianere? For helse er absolutt et variert kosthold bestående av grønnsaker, belgfrukter, korn, nøtter, Spirer, og proteiner fra fisk og kjøtt det beste. Husk, du er faktisk laget av kjøtt selv. 

Anonymkode: 99f39...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...