Gå til innhold

Kalogen og kjøtt - pesciterianer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg spiser ikke kjørt, men fisk og meieriprodukter. En sjelden gang spiser jeg egg, men det går uker i mellom med unntak av produkter som har egg i seg som feks bakverk. 

Kjøtt inneholder vel mye kalogen. Som er bra for å motvirke rynker? Hvis jeg ikke har misforstått. 

Bør jeg derfor få i meg kosttilskudd med kalogen i? Det er vel bra for både hud og mye annet? 

Jeg spiser ellers ganske så variert og har ikke noe mangler. Eneste er at jeg er så vidt innenfor på ferritin. I november var ferritin på 25. I mars på 20. Hva den er nå vet jeg ikke, men jeg har ikke økt inntaket av jern så godt mulig den har sunket til 15 siden den sank fra 25 til 20 på tre måneder nå sist. Ferritin skal være mellom 15 og 150 hvis jeg husker riktig. Ut over det har jeg fine blodprøver. Så jeg ønsker ikke å ta unødvendig tilskudd, men jeg vil ikke få unødvendige rynker heller. Derav spørsmålet mitt. 

Anonymkode: ca223...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kollagen? Les selv: https://no.wikipedia.org/wiki/Kollagen

Anonymkode: 6216a...67b

Hvordan får man i seg kollagen da hvis det ikke tas opp av kroppen når det tas oralt? 

Anonymkode: ca223...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men jeg antar at kroppen lager kollagen selv av aminosyrer, som den bryter ned fra protein man får i seg fra diverse matvarer.

Anonymkode: 6216a...67b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollagen finnes også i fisk og sjømat, så hvis du er pescetarianer så skal ikke det være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollagentilsludd fra marine kilder får du vel fra de fleste store produsentene av slikt, men foreløpig har ingen forskning bekreftet noe betydelig effekt av slike tilskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...