Gå til innhold

Ofte sosial blir ofte alkohol


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en sosial person og har et godt nettverk av venner og bekjente. I og med at jeg er singel så har jeg sikkert litt oftere ønske og anledning til å være med på ting. Problemet er bare at det nesten alltid er noe alkohol inne i bildet. Skal man ut å spise sammen, blir det ofte alkohol. Er man hjemme hos noen blir det hentet alkohol. ... 

Jeg forstår at for flere av vennene mine så er det ikke så ofte de er ute og de vil benytte anledningen til å ta seg en halvliter. For meg er det anderledes og jeg syntes det er litt kjedelig. Jeg får masse kommentarer hver gang jeg er edru ute på byen, når alle andre drikker. Jeg bor rett ved sentrum og kjører normalt ikke til byen. Likevel har jeg begynt å kjøre, slik at jeg kan si at "jeg kjører bil i kveld". Merker at jeg tidvis lar vær å bli med på ting siden jeg vet at det blir alkohol og at jeg lar vær å invitere, for jeg vil ikke være kjip og ikke by på et vinglass. 

Mulig dette var surving. Tror jeg må finne meg en sosial arena hvor det er mer nøysomt med alkohol. 

Andre som er i samme situasjon og har funnet en løsning?

Anonymkode: d22d0...300

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drikk alkoholfri øl. Er du ute kan du bare hente i baren uten å nevne at du drikker alkoholfritt. Generelt får man lite kommentarer når man drikker alkofri øl vs vann el.

Anonymkode: 5a373...b70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde bare sagt det som det var. "Det har blitt litt mye i det siste, tar bare en cola i dag". Dersom dette er noe vennene dine ikke kan akseptere eller respektere hadde jeg vurdert vennskapet.. Det er virkelig ikke deres problem at du velger å drikke vann i stedet for vin. 

Anonymkode: 7914b...4ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde bare sagt det som det var. "Det har blitt litt mye i det siste, tar bare en cola i dag". Dersom dette er noe vennene dine ikke kan akseptere eller respektere hadde jeg vurdert vennskapet.. Det er virkelig ikke deres problem at du velger å drikke vann i stedet for vin. 

Anonymkode: 7914b...4ba

Enig. 

Jeg er generelt glad i å ta meg en fest, men jeg merker også at det ofte blir mye alkohol. Jeg ble veldig sliten av at man ALDRI kunne kose seg uten alkohol. Jeg tok dette faktisk opp i vennegjengen vår en gang og vet dere hva? Jeg var faktisk ikke den eneste som satt med samme tankene, men ingen andre hadde turt å ta det opp for de var redde for å bli sett på som den kjipe. Nå har vi sammenkomster hvor det er like naturlig å ta et glass vin som det er å droppe det og ofte er alle edru :) Da er det lissom litt ekstra gøy de gangene vi bestemmer oss for å ta en fest :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke dere som opplever å få kommentarer på at dere ikke drikker alkohol. Jeg er langt fra noe avholdsmenneske da vin inngår i hverdagen min som oftest. Til middag. Til lunsj også i helger ofte. Men jeg går fint på byen uten å drikke. Jeg foretrekker ofte det faktisk. Nå på sommeren blir det nok mye ut på byen, men ingen kommenterer at jeg ikke drikker?! Har aldri skjedd. Her drikker eller lar folk la være uten kommentarer. Så snålt at det blir et tema syns jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart at folk skal bry seg om du drikker. Tenker også du kan si at det er blitt mye denne uka og at det vil de vel respektere? 

Du kan jo også ta initiativ til å gjøre aktiviteter der alkohol ikke er naturlig del av det? Gå tur, klatrepark, fangene på fortet/escape room, curling, café, shopping, sykkeltur, stranda, go cart..

Anonymkode: 98821...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vin er middelklassens godteri. 

Anonymkode: 11cb1...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.5.2019 den 10.51, AnonymBruker skrev:

Jeg er en sosial person og har et godt nettverk av venner og bekjente. I og med at jeg er singel så har jeg sikkert litt oftere ønske og anledning til å være med på ting. Problemet er bare at det nesten alltid er noe alkohol inne i bildet. Skal man ut å spise sammen, blir det ofte alkohol. Er man hjemme hos noen blir det hentet alkohol. ... 

Jeg forstår at for flere av vennene mine så er det ikke så ofte de er ute og de vil benytte anledningen til å ta seg en halvliter. For meg er det anderledes og jeg syntes det er litt kjedelig. Jeg får masse kommentarer hver gang jeg er edru ute på byen, når alle andre drikker. Jeg bor rett ved sentrum og kjører normalt ikke til byen. Likevel har jeg begynt å kjøre, slik at jeg kan si at "jeg kjører bil i kveld". Merker at jeg tidvis lar vær å bli med på ting siden jeg vet at det blir alkohol og at jeg lar vær å invitere, for jeg vil ikke være kjip og ikke by på et vinglass. 

Mulig dette var surving. Tror jeg må finne meg en sosial arena hvor det er mer nøysomt med alkohol. 

Andre som er i samme situasjon og har funnet en løsning?

Anonymkode: d22d0...300

Ja det må du og kanskje ta deg selv litt i nakken og. Bare så du vet det så lukter alkohol ekstremt vondt. Det er fåtallet som tar seg en halvliter hele tiden. 😛 Æsj. 

Anonymkode: e32d7...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.5.2019 den 19.45, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde bare sagt det som det var. "Det har blitt litt mye i det siste, tar bare en cola i dag". Dersom dette er noe vennene dine ikke kan akseptere eller respektere hadde jeg vurdert vennskapet.. Det er virkelig ikke deres problem at du velger å drikke vann i stedet for vin. 

Anonymkode: 7914b...4ba

Det er jo ikke helt sant det heller. Det har ikke blitt mye i det siste. Jeg har ingen lyst at det skal ha blitt litt mye i det siste. Vennene mine aksepterer, men de bemerker det og jeg syntes det er litt kjedelig at alkohol så innmari ofte er normalen. 

Anonymkode: d22d0...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det må du og kanskje ta deg selv litt i nakken og. Bare så du vet det så lukter alkohol ekstremt vondt. Det er fåtallet som tar seg en halvliter hele tiden. 😛 Æsj. 

Anonymkode: e32d7...5e7

?

Anonymkode: d22d0...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornuftig å ta perioder uten alkohol, og dersom dine venner ikke skjønner det, så er de muligens litt for avhengig av fest og alkohol enn det de innrømmer. Langvarig bruk av alkohol kan være direkte helsefarlig. 

Anonymkode: a66d2...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...