Gå til innhold

Hvorfor ta blodgass?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er de ulike årsakene til at man tar blodgass? Må det være mistanke om forgiftning eller KOLS? 

Anonymkode: bdff4...5ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blodgass er kjekt å ta ved mistanke om akutt acidose eller alkalose hvor det er uforsvarlig å vente på svar fra en fosfat prøve.

Anonymkode: 37137...03b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blodgass er kjekt å ta ved mistanke om akutt acidose eller alkalose hvor det er uforsvarlig å vente på svar fra en fosfat prøve.

Anonymkode: 37137...03b

I hvilke tilfeller kan man få akutt acidose eller alkalose? 

Finnes det noen måter å «bortforklare» for kollegaer (kollegaer innen helsetjenesten) at man har tatt blodgass for en annen grunn enn forgiftning?

De vil trolig tro det er fra et selvmordsforsøk eller liknende, pga. jeg har psykiske problemer. Har store, veldig synlige blåmerker på håndleddene etter blodgassprøver, og kan ikke gå med genser på jobb. De er såpass synlige at jeg tviler de er borte om en uke, når jeg starter på jobb igjen. 

Anonymkode: bdff4...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker said:

I hvilke tilfeller kan man få akutt acidose eller alkalose? 

Finnes det noen måter å «bortforklare» for kollegaer (kollegaer innen helsetjenesten) at man har tatt blodgass for en annen grunn enn forgiftning?

De vil trolig tro det er fra et selvmordsforsøk eller liknende, pga. jeg har psykiske problemer. Har store, veldig synlige blåmerker på håndleddene etter blodgassprøver, og kan ikke gå med genser på jobb. De er såpass synlige at jeg tviler de er borte om en uke, når jeg starter på jobb igjen. 

Anonymkode: bdff4...5ed

Hehe, det er alltid en komplisert grunn til at man får så brå acidose eller alkalose at blodgass tas uten at det skyldes inntak av gift. For at det skal skje så må liksom omtrent alt ha gått galt i sykdomstilfellet ditt. Men det kan absolutt kokes opp en historie hvis du virkelig villig til å dra en løgn langt.

Anonymkode: 37137...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare si at det var vanskelig å ta blodprøver av deg? Som jo ikke er uvanlig av ymse vanlige grunner, drukket litt lite + varmt f.eks 

Jeg blir alltid blå og gul etter vanlige blodprøver, og disse tas vel også i arm/håndledd? 

Anonymkode: d8301...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blodgass prøve kan tas ved utredning av søvnapne/pustestopp.

Anonymkode: ead4d...844

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har kommet inn med langvarige pusteproblemer ved eks lungebetennelse (om du ikke har astma eller annen lungesykdom du kan skylde på) så kan det tas blodgass. 

Anonymkode: d9ea4...e00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok blodgass ved mistanke om blodpropp.

Anonymkode: b7aea...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tok blodgass ved mistanke om blodpropp.

Anonymkode: b7aea...5c8

Det gjorde jeg også.

Anonymkode: f4633...c49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blodgass er kjekt å ta ved mistanke om akutt acidose eller alkalose hvor det er uforsvarlig å vente på svar fra en fosfat prøve.

Anonymkode: 37137...03b

Fosfat? Øh, nei. Har aldri tatt meg selv i å vente på fosfatmåling når jeg analyserer blodgasser, du må ha misforstått. 

TS, man kan knapt sette foten i et akuttmottak uten at det tas blodgass. Alle med minste tegn til respirasjonsproblemer (lungebetennelse, øvrige luftveisinfeksjoner, blodpropp i lungene, KOLS, astma m.m), sirkulasjonsforstyrrelser (lavt blodtrykk, unormalt høy puls), påvirket cerebral funksjon (døsighet eller bevisstløshet), mistanke om forgiftninger, kramper, alvorlig infeksjon/sepsis, akutte lidelser i buken samt brystsmerter får tatt en blodgass. Selv har jeg lav terskel for å ta blodgass, særlig hvis en tilstand er uavklart; det gir et raskt bilde av alvorlighetsgraden og evt syre-base- og elektrolyttforstyrrelser. 

Bare si du var innlagt med lungebetennelse, forbigående hjertearytmi eller lignende. 

Anonymkode: 1b3d0...cb7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det snakk om blåmerker på håndledd? Bare skyld på røff sex. Garantert ingen oppfølgingsspørsmål.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, det er alltid en komplisert grunn til at man får så brå acidose eller alkalose at blodgass tas uten at det skyldes inntak av gift. For at det skal skje så må liksom omtrent alt ha gått galt i sykdomstilfellet ditt. Men det kan absolutt kokes opp en historie hvis du virkelig villig til å dra en løgn langt.

Anonymkode: 37137...03b

Hvorfor svarer du når du åpenbart ikke har peiling?

Blodgass tas på godt over halvparten av pasientene inne på akuttmottaket, og mistanke om intoksikasjon utgjør en forsvinnende liten andel av disse. Alt trenger slettes ikke å ha «gått galt», og det er ikke så veldig mye mer komplisert enn at det gir et raskt overblikksbilde over tilstanden sammenholdt med vitalparametre. 

Anonymkode: 1b3d0...cb7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Fosfat? Øh, nei. Har aldri tatt meg selv i å vente på fosfatmåling når jeg analyserer blodgasser, du må ha misforstått. 

TS, man kan knapt sette foten i et akuttmottak uten at det tas blodgass. Alle med minste tegn til respirasjonsproblemer (lungebetennelse, øvrige luftveisinfeksjoner, blodpropp i lungene, KOLS, astma m.m), sirkulasjonsforstyrrelser (lavt blodtrykk, unormalt høy puls), påvirket cerebral funksjon (døsighet eller bevisstløshet), mistanke om forgiftninger, kramper, alvorlig infeksjon/sepsis, akutte lidelser i buken samt brystsmerter får tatt en blodgass. Selv har jeg lav terskel for å ta blodgass, særlig hvis en tilstand er uavklart; det gir et raskt bilde av alvorlighetsgraden og evt syre-base- og elektrolyttforstyrrelser. 

Bare si du var innlagt med lungebetennelse, forbigående hjertearytmi eller lignende. 

Anonymkode: 1b3d0...cb7

Når du venter i flere dager på svar fra fostfat prøve når du egentlig skulle ha tatt blodgass der og da gjør du jobben din feil og setter pasienten i fare. 

Anonymkode: 37137...03b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når du venter i flere dager på svar fra fostfat prøve når du egentlig skulle ha tatt blodgass der og da gjør du jobben din feil og setter pasienten i fare. 

Anonymkode: 37137...03b

Hva snakker du om? Fosfat er egen blodprøve?

Anonymkode: 0e925...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du venter i flere dager på svar fra fostfat prøve når du egentlig skulle ha tatt blodgass der og da gjør du jobben din feil og setter pasienten i fare. 

Anonymkode: 37137...03b

Ser poenget mitt gikk deg hus forbi. Jeg lurer på hvorfor i all verden du mener akkurat fosfat er så viktig? Fosfatnivået fremgår ikke av blodgassen en gang, og det tar maks en time å få svar på S-fosfat i venøse blodprøver, ikke flere dager som du rabler om. 

Hvilken lidelse er det du mener diagnostiseres ved hjelp av S-fosfat som er så viktig akkurat her? Og hva i all verden jobber du med, som er så massivt feilinformert? Håper for all del ikke du er en av mine kollegaer i akuttmottaket😬

Anonymkode: 1b3d0...cb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fosfat? Øh, nei. Har aldri tatt meg selv i å vente på fosfatmåling når jeg analyserer blodgasser, du må ha misforstått. 

TS, man kan knapt sette foten i et akuttmottak uten at det tas blodgass. Alle med minste tegn til respirasjonsproblemer (lungebetennelse, øvrige luftveisinfeksjoner, blodpropp i lungene, KOLS, astma m.m), sirkulasjonsforstyrrelser (lavt blodtrykk, unormalt høy puls), påvirket cerebral funksjon (døsighet eller bevisstløshet), mistanke om forgiftninger, kramper, alvorlig infeksjon/sepsis, akutte lidelser i buken samt brystsmerter får tatt en blodgass. Selv har jeg lav terskel for å ta blodgass, særlig hvis en tilstand er uavklart; det gir et raskt bilde av alvorlighetsgraden og evt syre-base- og elektrolyttforstyrrelser. 

Bare si du var innlagt med lungebetennelse, forbigående hjertearytmi eller lignende. 

Anonymkode: 1b3d0...cb7

Tusen takk for svar! Nå har jeg ikke lenger like mye angst for å starte på jobb igjen. Dette var virkelig betryggende! Da er det ikke sikkert de kun tenker det er selvpåført forgiftning, når blodgass taes av såpass mange pasienter på akutten!

Dersom jeg får spørsmål svarer jeg mistanke om lungebetennelse eller liknende pga. respirasjonsproblemer. 

Anonymkode: bdff4...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...