Jump to content
AnonymBruker

Voldtekt, hva er "verst"?

Recommended Posts

AnonymBruker

Å bli overfallt av en ukjent, eller å bli voldtatt av en du kjenner? Hva tenker dere? Mange sier at det må være mer skremmende å bli overfallt av en fremned. Men jeg tenker at det å ha blitt voldtatt av en du kjenner ig trodde du kunne stole på. En du har felles kjente med, og en du risikerer å møte på i ulike samnenhenger i framtiden må være verre i ettertid enn om det var en totalt ukjent. 

Anonymkode: 61589...47c

Fortsetter under...

AnonymBruker

Må noe være verre enn det andre? Kan være like forferdelig og traumatiserende begge deler. 

Anonymkode: c150d...133

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å bli overfallt av en ukjent, eller å bli voldtatt av en du kjenner? Hva tenker dere? Mange sier at det må være mer skremmende å bli overfallt av en fremned. Men jeg tenker at det å ha blitt voldtatt av en du kjenner ig trodde du kunne stole på. En du har felles kjente med, og en du risikerer å møte på i ulike samnenhenger i framtiden må være verre i ettertid enn om det var en totalt ukjent. 

Jeg har opplevd begge deler. Jeg har riktignok aldri blitt voldtatt av noen jeg trodde jeg kunne stole på, for det visste jeg godt at jeg ikke kunne, men jeg må si meg enig med deg. Det å måtte møte dem senere, det å risikere å oppleve at familie og venner velger overgripernes side, det å ikke kunne være trygg på de tryggeste stedene man har... Bare det å vite at de kommer til å møte i begravelsen min hvis jeg dør først. Det freaker meg fullstendig ut. Jeg sier ikke at å oppleve en overfallsvoldtekt ikke er ille, for det er det. Det er grusomt. Men å bli voldtatt av noen man kjenner påvirker livet på så mange plan og gjør det tilnærmet umulig å reelt gå videre fra det som skjedde. 

Anonymkode: 44548...a61

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Må noe være verre enn det andre? Kan være like forferdelig og traumatiserende begge deler. 

Anonymkode: c150d...133

Det kan det helt sikkert. Og jeg er ikke ute etter å slå fast hva som er "verst" som en generell sannhet. Jeg ville ikke ha sagt til noen som ble utsatt for en type voldtekt at de er "heldige" som ikke ble utsatt for en "verre" voldtekt. Jeg ønsker ikke å frata voldtektsofre retten til å definere sin egen opplevelse. 

Jeg spør bare hva dere tenker ville ha vært verst for dere

AnonymBruker

Jeg tror begge typene voldtekt er akkurat like ille - å bli voldtatt er noe av det verste man kan tenke seg. Men, blir man voldtatt av totalt fremmede er det kanskje overfallsvoldtekt, og mange av oss som blir utsatt for overfallsvoldtekt får jo andre fysiske skader i tillegg (de blir kanskje banket opp, noen riktig så ille). Samtidig blir de som blir voldtatt av kjente gjerne ikke trodd på samme måte som de som blir slått ned og overfalt. Vet ikke, mange nyanser her, tror begge deler er like ille.

Jeg vet i hvert fall at både under overfallsvoldtekten jeg ble utsatt for, og lenge etterpå var jeg ganske sint for at han ikke bare drepte meg. Hadde vært mye enklere for meg om han bare hadde tatt livet av meg når han først var i gang. Har heldigvis fått god hjelp nå, men det at jeg i lang tid skulle ønske han drepte meg sier jo noe om hvor grusomt voldtekt er. 

Anonymkode: 50028...d1e

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har opplevd begge deler. Jeg har riktignok aldri blitt voldtatt av noen jeg trodde jeg kunne stole på, for det visste jeg godt at jeg ikke kunne, men jeg må si meg enig med deg. Det å måtte møte dem senere, det å risikere å oppleve at familie og venner velger overgripernes side, det å ikke kunne være trygg på de tryggeste stedene man har... Bare det å vite at de kommer til å møte i begravelsen min hvis jeg dør først. Det freaker meg fullstendig ut. Jeg sier ikke at å oppleve en overfallsvoldtekt ikke er ille, for det er det. Det er grusomt. Men å bli voldtatt av noen man kjenner påvirker livet på så mange plan og gjør det tilnærmet umulig å reelt gå videre fra det som skjedde. 

Nettopp! 

Annonse

AnonymBruker

Jeg kan bare kommentere fra mitt ståsted og fortelle problemene jeg opplever etter sovevoldtekt av ukjent gjerningsmann:

Jeg ser han overalt, fordi bildet jeg har av han er såpass uklart at det skal lite til før jeg tror at jeg ser han. 

Jeg unngår å søke jobber i byen kommunen han bor i. 

Jeg våkner nesten hver natt. 

Jeg er redd for å møte familien hans i jobbsammenheng. De vet jo hvem jeg er. 

Jeg vet ikke hva han er kapabel til å gjøre. Vil han hevne seg for at jeg anmeldte han? 

Jeg tørr ikke å date. 

Jeg er paranoid når jeg går ute. 

Jeg kunne skrevet en uendelig liste her... Jeg tror ikke man burde sette ulike voldtekter opp mot hverandre da alt oppleves ulikt. Jeg vil si at jeg er glad for at jeg ble mer sint enn redd. At jeg kjempet imot og fikk han bort har nok bidratt til at jeg kommer meg videre. Redselen har likevel kommet i ettertid i tillegg til mye sinne og ekstremt mye søvnmangel. 

Anonymkode: af309...896

AnonymBruker

Først vil jeg si at jeg har vært utsatt for mange voldtekter og andre overgrep, både av kjente og ukjente.

Så vil jeg spørre om hva du vil med tråden din, TS, hvorfor spør du om dette, og det under "Skråblikk og generaliseringer"?

Anonymkode: dd832...4cb

AnonymBruker
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Først vil jeg si at jeg har vært utsatt for mange voldtekter og andre overgrep, både av kjente og ukjente.

Så vil jeg spørre om hva du vil med tråden din, TS, hvorfor spør du om dette, og det under "Skråblikk og generaliseringer"?

Anonymkode: dd832...4cb

Skulle kanskje lagt den under "generell debatt". 

AnonymBruker

Jeg ble regelmessig voldtatt av eksen min, har også blitt voldtatt en gang på byen. Det som har påvirket meg mest personlig i ettertid psykisk var voldtektene av eksen. For det gjorde at ikke bare jeg følte meg skitten og ødelagt, men at alt jeg eide ble skittent og ødelagt også. Da jeg ble voldtatt på byen kunne jeg dra hjem, og der var alt trygt og vanlig og varmt. 

Anonymkode: dad8a...624

AnonymBruker

Tror jeg hadde valgt noen jeg kjenner. F.ex. hvis jeg var gift, at det var mannen min. Hvorfor? Fordi man kan hevne seg så uendelig mye mer på noen man kjenner og som har følelser for en. Var det mannen min så hadde jeg skilt meg og aldri snakket til ham igjen så lenge jeg levde. Hvis jeg ikke hadde barn med ham da, men jeg hadde fortsatt funnet måter å vri kniven rundt på.

Anonymkode: fb953...e3d

AnonymBruker

Det er verre når en kvinne blir voldtatt ifølge folk flest. Kvinner har en større sjans for å bli trodd og det er nærmest umulig for en kvinne å bli dømt for voldtekt av en gutt eller mann.

Anonymkode: 3c881...234

AnonymBruker

Overfalls voldekt er vest. Da mye heller bli voldtatt av en partner enn en fremmed.

Anonymkode: 461fd...39b

Annonse

AnonymBruker

Det finnes ikke noen fasit på dette. En overfallsvoldtekt kan være ekstremt voldelig, og andre ganger ikke. En bekjent kan være alt fra din egen mor til ei du tilfeldigvis møtte på en fest for et par uker siden.

Anonymkode: 192cf...3c2

AnonymBruker

Er voldtekt så vanlig i Norge? Isåffal er det jo veldig skremmende. :(

Anonymkode: f47a3...9e6

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En av ti kvinner blir voldtatt og halvparten av dem er under 18. Det anmeldes ca 100 voldtekter i måneden, men bare hver tiende voldtekt blir anmeldt og 80% av dem blir henlagt. Hver tiende mann mener at kvinner har delvis skyld i det selv dersom hun har hatt mange partnere. 

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok det, dessverre. Jeg garanterer at du kjenner noen som har blitt voldtatt men som bare ikke har sagt noe. 

Anonymkode: a6bd2...6c7

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok det, dessverre. Jeg garanterer at du kjenner noen som har blitt voldtatt men som bare ikke har sagt noe. 

Anonymkode: a6bd2...6c7

Antar at det er mest i forbindelse med fest og alkohol hvor folk har mindre kontroll over situasjonen, men det er forferdelig trist at det er sånn.

Jeg har aldri blitt det men har vært i skumle situasjoner hvor jeg har følt meg veldig utrygg, f.eks taxi.

Blir mer paranoid når jeg leser at dette er et vanlig problem. :(

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Antar at det er mest i forbindelse med fest og alkohol hvor folk har mindre kontroll over situasjonen, men det er forferdelig trist at det er sånn.

Jeg har aldri blitt det men har vært i skumle situasjoner hvor jeg har følt meg veldig utrygg, f.eks taxi.

Blir mer paranoid når jeg leser at dette er et vanlig problem. :(

Rundt 70% av voldtekter har skjedd av en bekjent som et familiemedlem, venn eller klassekamerat. Så du er statistisk sett tryggere på fylla på byen med fremmede. 

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da tar du feil. De fleste voldtekter skjer i helt alminnelige situasjoner hvor rus ikke er involvert. Hjemme på barnerommet, på overnattingsbesøk hos bekjente, på korpsøvelse, på fotballtrening, på arbeidsplassen, hjemme med partner, på togreiser, på skolen, på kurs, i svømmehallen... Hvor som helst. Det du «antar» her blir i effekt å legge skylda på offeret, selv om du ikke mener det sånn, ved å si at voldtekt først og fremst skjer med mennesker som setter seg selv i en farlig situasjon. Vel, det gjør ikke det. Det skjer med mennesker som gjør helt vanlige ting, inkludert med mennesker som er på fest eller som tar et par glass vin i et middagsselskap. Men oftest av alt skjer det med barn.