Gå til innhold

Vaske bunadskjorte,milo eller blenda?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenker å vaske den på finvask i maskin siden er har gulnet...hvilket vaskemiddel bruker du?

Anonymkode: 0e580...482

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Milo. Men den skal alltid vaskes etter bruk. Det er derfor de gulner, fordi de brukes og henges i skapet igjen og vaskes først når det skal brukes. 

Anonymkode: 1e061...b7d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Umo ultra. 60 grader, ingen sentrufugering, drypper den tørr. Som en annen sier skal skjorta vaskes rett etter bruk, uten å strykes. Det er strykingen som gjør at den gulner. 

Anonymkode: d4cc9...5f9

• Liker 1
Skrevet (endret)
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Umo ultra. 60 grader, ingen sentrufugering, drypper den tørr. Som en annen sier skal skjorta vaskes rett etter bruk, uten å strykes. Det er strykingen som gjør at den gulner. 

Bunadskjorter av lin må aldri vaskes på 60 grader! Er de av bomull er det noe annet.

En bunadskjorte av lin skal vaskes på 20-30 grader finvask uten sentrifugering. Bruk minimalt med vaskepulver, ta evt en ekstra skylling i maskina hvis det er mulig. Så skal den henges på kleshenger og dryppes tørr. Dette skal gjøres både før og etter bruk for å unngå at den gulner. Dårlig skylling gjør at den gulner da det i verste fall kan sitte vaskemiddel igjen etter en vask. Det finnes en spesialsåpe du kan bruke på gulnede bunadskjorter.

Endret av Millimani
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Millimani skrev:

Bunadskjorter av lin må aldri vaskes på 60 grader! Er de av bomull er det noe annet.

En bunadskjorte av lin skal vaskes på 20-30 grader finvask uten sentrifugering. Bruk minimalt med vaskepulver, ta evt en ekstra skylling i maskina hvis det er mulig. Så skal den henges på kleshenger og dryppes tørr. Dette skal gjøres både før og etter bruk for å unngå at den gulner. Dårlig skylling gjør at den gulner da det i verste fall kan sitte vaskemiddel igjen etter en vask. Den kan også gulne hvis du stryker den før du henger den vekk etter bruk. Det finnes en spesialsåpe du kan bruke på gulnede bunadskjorter.

Både lin og bomull tåler 60 grader. Husfliden der jeg fikk min bunad fra anbefalte i 1985, og anbefaler fortsatt: 60 grader uten sentrifugering med omo ultra hvitt. 

AnonymBruker
Skrevet

Ts her.... Tusen takk for svar alle sammen. Veit ikke hvordan jeg unngår sentrufugering på maskina da men....får kikke i bruksanvisningen

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her.... Tusen takk for svar alle sammen. Veit ikke hvordan jeg unngår sentrufugering på maskina da men....får kikke i bruksanvisningen

Du har også alternativet å vaske for hånd :) 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ullprogram. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ullprogram. 

Ullprogrammet sentrifugerer.

Anonymkode: 56710...a83

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ullprogrammet sentrifugerer.

Anonymkode: 56710...a83

Ikke min, så fremt jeg gjør valget. 

AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke finner ut hvordan du unngår sentrifugering, så får du stå klar til den skal begynne med det, slå av maskina og kjør tømmeprogrammet, kanskje??

Anonymkode: 8d2c8...a93

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid hengt min i sola. Syersken av bunader på husfliden her sier at sola bleker skånsomt om det gulner. Og den er snart 23 år gammel, og kan gulne.

Har også fått tips om å vaske etter bruk, men ikke stryke den. Bare vask, tørk og pakk i tett pose. Så kan den dynkes og strykes til bruk. 

Anonymkode: 9cd5f...793

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...