Gå til innhold

Norsk muntlig eksamen, krise!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg tar opp norsk muntlig som privatist. Har hørt at man kan få oppgave der man må analysere  artikkel, reklame, leserinnlegg, bildeanalyse osv. Jeg har fokusert kun på litteratur- og språkhistorie, reformene i 1900-tallet og tekster fra ulike tidsperioder. 

læreren nevnte ikke at man måtte analysere artikler og den type på muntlig eksamen. Er helt håpløs nå:( Har noen hatt eksamen og i år eller ifjor som ble trukket opp i noe sakprosa? 

(Vg3)

Anonymkode: 1c53d...463

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sorry, en del skrivefeil. Er så stresset og får ikke sove. Må ha karakter 6 for å komme inn på høyere utdanning.

Anonymkode: 1c53d...463

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke med privatist men på eksamen i vg3 hørte jeg at en del fikk om ulike analyser.. håper det går bra på eksamen uansett ts!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det vanlige er at man blir trukket i en tidsepoke, som man må beskrive og gi kjennetegn og kjente forfattere fra osv,  og så også analysere en relevant tekst fra den tiden? Det er inntrykket jeg fikk av de som tok opp norsk som privatist for noen år siden, i alle fall. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke analyse. 99% sikker. Hadde samme eksamen for 2 år siden, hadde forberedt analyse av bok og hele pakka. Sensorene ble litt satt ut når jeg dro den opp - hvor hadde jeg fått der fra liksom. Men, eksamenskontoret sa at jeg fikk det. Bortkastet tid!

Jeg fikk i oppgave å fortelle om en epoke.

 

Anonymkode: 16d90...5ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel alltids mulig. 

Jeg fikk å analysere "du må ikke sove" + et annet dikt fra krigsperioden. Snakket også om den tiden, litt om hvordan samfunnet påvirket forfatterne da osv. I tillegg fikk jeg endel om språkhistorie. 

Jeg trakk ingen tema fra lapper (mener jeg å huske, litt usikker), at oppgaven allerede var bestemt. Og at dette er en ganske typisk oppgave, som flere bekjente har fått. 

Men å analysere en tekst av et eller annet slag får du garantert.

Endret av Anim92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk diktanalyse på min eksamen i fjor, så er mulig :) 

Anonymkode: 2926d...658

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Nord-Trøndelag er det veldig vanlig å få analyse av dikt og novelle på en muntlig eksamen, ja det er sykt sært. I Trondheim er det helt annet, da er mest vanlig å presentere en tekst i en tidsepoke osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nettei skrev:

I Nord-Trøndelag er det veldig vanlig å få analyse av dikt og novelle på en muntlig eksamen, ja det er sykt sært. I Trondheim er det helt annet, da er mest vanlig å presentere en tekst i en tidsepoke osv. 

Nå er ikke eksamen basert på hvilket fylke du er i, men faglærer. Sensor skal/burde også lage flere oppgaver innen de forskjellige temaene innen norskfaget, og ikke kun analyse av et dikt/novelle.. 

Å analysere dikt/novelle er ikke sært, det er en del av pensum. 

Sitat

Faglærer har plikt til å utforme oppgaver til lokalt gitt eksamen. Eksamen skal være i samsvar med læreplanverket. Eksamensoppgaven skal angi et tema og/eller en problemstilling som eleven skal ta utgangspunkt i for å lage sin egen presentasjon. Eksamensoppgaven må være såpass åpen at eleven kan ta egne valg for innhold og form, og formulert på en måte som legger til rette for at eleven kan få vist sin samlede kompetanse i faget.

Faglærer skal diskutere eksamensoppgaven og plan for gjennomføringen med den eksterne sensoren i forkant av eksamen.

 

Anonymkode: 58e1e...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2019 den 19.29, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke eksamen basert på hvilket fylke du er i, men faglærer. Sensor skal/burde også lage flere oppgaver innen de forskjellige temaene innen norskfaget, og ikke kun analyse av et dikt/novelle.. 

Å analysere dikt/novelle er ikke sært, det er en del av pensum. 

 

Anonymkode: 58e1e...24a

Jo jeg synes det er sært, analysere et dikt er mer vanlig på skriftlig eksamen. Er så mye mer man kan snakke om på en muntlig eksamen, enn analyser et dikt. 

Ja som du sier burde sensor lage flere oppgaver, men er det sånn i praksis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nettei skrev:

Jo jeg synes det er sært, analysere et dikt er mer vanlig på skriftlig eksamen. Er så mye mer man kan snakke om på en muntlig eksamen, enn analyser et dikt. 

Ja som du sier burde sensor lage flere oppgaver, men er det sånn i praksis?

Ja, man kan i både teorien og praksis få hva som helst fra pensum. Det er jo egentlig ingen forskjell på å analysere dikt muntlig og skriftlig, så ser ikke helt hvorfor det er sært. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...