Gå til innhold

Spiredrømmen


Tengel

Anbefalte innlegg

Hei og velkommen til Tengels dagbok om veien til en lenge ønsket spire!

Lenge har jeg hatt lyst å ha et sted å uttrykke meg, både med gleder, oppturer, skuffelser og nedturer i denne prøveperioden, så da var det på tide at jeg fant kvinneguiden. Jeg kan starte med å presentere meg. Jeg er i midten av 20årene, samboer er rundt samme alder. Vi er begge slanke, spiser relativt normalt kosthold (ikke super sunt men ikke usunt heller), holder oss aktive og ja.. ingen sykdommer o.l.

Vi startet prøvingen i februar 2017, og siden har det ikke skjedd mye. Eller, det har skjedd veldig mye- men ikke det vi ønsker skal skje. Det kom til det punktet at vi nærmet oss ett år, og vi begynte å bli bekymret. Med en gang vi bikket et år kontaktet vi legene våre. Han fikk testet sine svømmere, og der så alt fint og fantastisk ut. Jeg fikk sjekket hos meg, noe som resulterte i litt endometriose men ikke mye. Uansett måtte jeg ha ett inngrep hvor de fikk spylt gjennom egglederne for å sjekke at de ikke var tette. Det var de ikke, heldigvis. Likevel, selvom det ikke har vært noe å konstantere på noen av oss, så har vi altså gått 27 måneder uten å få til noe. Når jeg sier uten å få til noe så mener jeg det. Jeg har aldri hatt en positiv test. På denne tiden har vi sett venner og familie bli gravid, bære frem barn, og sett barnet rukket å fylle ett år allerede. Vi er veldig glad i all familie og venner som har fått til å bære frem en spire, men for oss kan det også føles frustrerende. Heldigvis er vi flinke å prate om hva vi tenker og føler rundt hele situasjonen. 

Sist vi var hos legen fikk vi endelig klarsignal på at vi kan henvises til IVF. Siden jeg er student er vi litt usikker på om vi skal gjøre dette nå mens jeg studerer, eller om jeg skal ta friår eller studere ferdig først. Vi har vel egentlig konkludert med å bekrefte henvisningen den kommende uken. Uansett har vi foreløpig fått letrozol, som jeg startet på for 2 uker siden nå. 

Vi ønsker veldig gjerne å klare å få en spire på naturlig vis, men hvis vi må ty til prøverør og hele den prosessen så gjør vi det. Hvilken vei som ender opp med å bli vår vei, og hva som skjer på den veien tenkte jeg likevel at jeg kunne dele her sammen med dere, men mest for min egen del for å kunne holde kontroll, og se tilbake på veien vår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her vil jeg følge med :) 

Rart at det har gått så lang tid uten at det har skjedd noe. Jeg kan ikke så mye om dette, men har du noen tanker om hvorfor? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pentagonia skrev:

Her vil jeg følge med :)

Rart at det har gått så lang tid uten at det har skjedd noe. Jeg kan ikke så mye om dette, men har du noen tanker om hvorfor? 

 

Nei vi har ingen anelse. De ulike legene og gynekologene vi har snakket med sier at det ikke skal være noe i veien, så hos noen "tar det bare lengre tid", men jeg syns det begynner å bli litt vel lenge nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Pentagonia skrev:

Ja, ikke for å være negativ, men to år er ekstremt lenge :(

Jeg er fullt klar over at det er ganske lenge ja. Men samtidig, jo flere jeg snakker med som er i samme båt, jo større forståelse får jeg for at det er mer "normalt" en folk tror. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er absolutt mere normalt enn det man får inntrykk av når man blar seg gjennom mange av disse dagbøkerne. Er godt at vi som sliter kan følge og støtte hverandre i slik en vanskelig tid i livet vårt, som egentlig skulle vært så fin.. Krysser fingre for at det sitter snart, må være vår tur også om ikke så alt for lenge 🤞😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Frøkenhåpefull skrev:

Ja det er absolutt mere normalt enn det man får inntrykk av når man blar seg gjennom mange av disse dagbøkerne. Er godt at vi som sliter kan følge og støtte hverandre i slik en vanskelig tid i livet vårt, som egentlig skulle vært så fin.. Krysser fingre for at det sitter snart, må være vår tur også om ikke så alt for lenge 🤞😅

I min villeste fantasi hadde jeg aldri sett for meg at så mange slet med dette, og over så lang tid. Helt til det rammet oss og vi sitter her, håpefulle som alltid. Har fått en mye større respekt for å ikke spørre folk når de tenker å få barn, når de skal få neste osv, i frykt for at noen faktisk har prøvd i 2 år uten å få til- akkurat som meg selv. 

Ja krysser fingrene for oss begge. Det må nesten gå vår vei straks! 🤞🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tidligere kollega hadde prøvd i 1,5 år før de fikk sin nydelige jente:) Tror hun har PCOS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.5.2019 den 19.39, Pentagonia skrev:

En tidligere kollega hadde prøvd i 1,5 år før de fikk sin nydelige jente:) Tror hun har PCOS. 

Som sagt så finner de ingenting hverken med meg eller han, så det tar bare tid. De fant bittelitt endometriose, men ikke nok til å påvirke prøvingen, i følge kirurgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag er det 3 dager til IKM, og det eneste symptomet jeg har er ømme bryster. Dette har jeg dog hver måned, et par dager før TR kommer. Tror altså ikke det vil forekomme noen positiv test denne måneden heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 27.5.2019 den 13.03, Pentagonia skrev:

Kom TR?  

Uff ja, har helt glemt av pcen den siste måneden. Ja TR kom dessverre, men nå har vi lagt inn aksjer 5 ganger den siste uka så blir spennende å se om 10 dagers-tid igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...