AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #21 Skrevet 16. mai 2019 Jeg har ikke stomi, men jobber på avdeling hvor mange pasienter får anlagt stomi pga invalidiserende mageplager. De aller fleste er svært fornøyd med valget etter de kommer over det første «sjokket» over å ha tarmen på «utsiden». Det er jo livsomveltende og rart selv om man valgte det selv Jeg hadde MYE HELLER hatt en velfungerende stomi enn problemer med mage og tarm som ødela hele hverdagslivet mitt. En stomi kan være det som gjør livet ditt enklere å leve. I allefall betydelig bedre enn med analinkontinens. Jeg vil tro at en spontan promp her og der (stomien promper) er betydelig bedre en at det lekker og lukter avføring støtt og stadig. Dette går fint Anonymkode: 91302...eeb 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #22 Skrevet 16. mai 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan ikke noe om dette Ts men bare litt spontan medfølelse herfra. 🌷🌷🌷🌷 Anonymkode: bc86c...1f8 Samme her ❤️❤️ Anonymkode: 724ea...f4d
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #23 Skrevet 16. mai 2019 Gå for stomi! Har masse erfaring med stomi, og alle skrekkeksempler med lekkasje, lukt, lyd, skifte pose i utide ol. er ting du får under kontroll. Ileostomier (lagt ut tynntarm) har tynnere avføring og lekkasjefaren er noe større, men dette vil de som har det raskt få kontroll på. Colostomi (tykkarm) er det så å si ingen lekkasje. Jobbet på gastrokirurgisk avdeling hvor mennesker kommer før operasjon og deretter etter. Smeter vil det selvfølgelig være, det er en operasjon, men du får godt med smertestillende. De fleste er ute av døra, opplærte i posen og ved godt mot, smertefrie og stomiutstyr klart sendt til døra etter rundt én uke. Dette klarer du Masse stomiutstyr å velge mellom, alt fra farger, materiale og passform - så bare å prøve seg frem og finne utstyret som passer deg, din hverdag og din kropp. Posen kan dusjes med, luftfilter (slipper ut luft tarmen produserer uten lukt, uten denne ville posen blitt som en ballong), trenes med, tåler bading og badstue og tømmer du rett før sex kommer du/dere ikke til å merke at den er der Snakk med folk fra Norilco (et fagforbund hvor alle er/har vært stomiopererte) og få poliklinisk time på en gastrokirurgisk avdeling for samtale med lege. Mange kirurger der jobber med kvinner som har ødelagt underlivet etter fødsel, dette er de flinke på. Slik situasjonen din er nå kommer du ikke til å angre Anonymkode: b510e...399 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #24 Skrevet 16. mai 2019 Stomiutstyr får du gratis på resept levert rett hjem på døra fra en bandagist, for eks Boots. Dette hjelper sykepleierne deg med før utskrivelse. Du vil få all nødvendig opplæring før du skrives ut. Jeg er selv sykepleier, og hadde ikke nølt. Kunne lett levd med en stomipose og vært trygg på den. Vil også tipse om, selv om dette er lang frem, at det også fins badetøy, undertøy og klær tilpasset stomiposen. Korsett/belyer for å holde på plass og som unngår lyd/prompelyd. Å leve med stomi i dag er ikke som å leve med det for 10 år siden - nytt utstyr har kommet og det er en enorm forskjell Anonymkode: b510e...399 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #25 Skrevet 16. mai 2019 Har ikke stomi selv, men synes Hannah Witton på Youtube har en bra spilleliste om dette; der hun forklarer en rekke aspekter med stomi, og hvordan hun opplever det. Det er mange videoer, blant annet en om stomi og sex, om å reise med stomi og tilheling! Anonymkode: 9b1a9...078 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2019 #26 Skrevet 16. mai 2019 Har du brukt analpropp mot lekkasjene? Det er noe du stapper opp i rektum etter hver gang du har tømt. Det kan være en bedre løsning enn bleier, til du finner en enda bedre løsning blindttatmstomi er også en løsning men mer tidskrevende Anonymkode: 14f3f...4d3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2019 #27 Skrevet 18. mai 2019 På 15.5.2019 den 23.33, AnonymBruker skrev: Jeg har et ikke-fungerende underliv etter en alvorlig fødselsskade for 4 år siden. Jeg er 100% inkontinent for luft og avføring, lekker hele dagen og må bruke store bleier. Er svært mye plaget med urinveisinfeksjoner og sopp, samt irritert og sår hud der nede. Det er svært sjenerende også, lukter jo py hele tiden. Sex og nærhet orker jeg ikke tanken på, og parforholdet sliter. Jeg vasker meg og bytter bleie, så går det kanskje 15 min før det har lekker igjen. Jeg forstår veldig godt at utlagt tarm ikke er noen dans på roser, og at man sikkert har mye lekkasjer, smerter osv i starten med det også - men jeg kan ikke i min villeste fantasi se for meg at det kan bli verre enn det er nå. Har luftet stomi for fastlegen min før, og hun skjønte meg godt og var til dels enig i at det kunne være lurt. Jeg har nå virkelig bestemt meg for at jeg orker ikke mer av dette «livet» jeg har nå, og er ganske motivert. Har googlet litt og det de fleste erfaringene sier er at posen er sjenerende - men er det virkelig verre enn å gå rundt og lukte bæsj hele tiden? Noen som har erfaring med stomi, kanskje også noen som har fått det etter fødselsskade som vil si noe? Er ute etter alle erfaringer altså, uansett årsak til at man fikk det. Hva syns dere? Anonymkode: 1f37c...ea1 Ja, har god erfaring med stomi. Ikke meg selv, men nær venn. Ville lett valgt det over hvordan du nå har det! Forferdelig at du har hatt det slik i 4 år!!:-( Anonymkode: ff66d...f7d
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2019 #28 Skrevet 18. mai 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, har god erfaring med stomi. Ikke meg selv, men nær venn. Ville lett valgt det over hvordan du nå har det! Forferdelig at du har hatt det slik i 4 år!!:-( Anonymkode: ff66d...f7d Har forresten aldri luktet eller hørt prompelyder fra henne. Hun synes selv det er naturlig nå og bryr seg lite. Anonymkode: ff66d...f7d
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2019 #29 Skrevet 18. mai 2019 Er ei som jobber på sykehuset Innlandet Hamar som er ekspert på analinkontinens. Har du hørt om henne? Hadde forsøkt å få henvisning dit, kanskje hun kan hjelpe deg:) Tror Sigrid Bonde T ble operert av henne etter å fått tips av sine lesere. Anonymkode: 8539f...d0d
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2019 #30 Skrevet 18. mai 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ei som jobber på sykehuset Innlandet Hamar som er ekspert på analinkontinens. Har du hørt om henne? Hadde forsøkt å få henvisning dit, kanskje hun kan hjelpe deg:) Tror Sigrid Bonde T ble operert av henne etter å fått tips av sine lesere. Anonymkode: 8539f...d0d Legen heter Ylva Sahlin. Anonymkode: 8539f...d0d
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2019 #31 Skrevet 18. mai 2019 http://m.h-a.no/nyheter/har-endret-livet-til-kvinner-i-norge#.XOBrCKQ8zYU Anonymkode: ff66d...f7d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå