Gå til innhold

Overrasket over holdninger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en voksen kvinne med en gjennomsnittslønn. Sitter aldri igjen med særlig til overs når de faste utgiftene er betalt, men det går rundt og jeg har som prinsipp å alltid ha en buffer. Det skal tilsvare 2-3 månedslønninger 

Så har jeg en kompis som tjener 200 000 mer i året. Han har en svært god inntekt. Han har ikke bare bil, men det er en ny sportsutgave av bmw, ny grill, dyrt sportsutstyr og motorsykkel. Det er alltid slike ting han bare føler at er livsnødvendige. Min store overraskelse er at han har lånt penger av familien.

I tillegg unner han meg ikke noe. Merker at så fort jeg sier " hadde vært deilig med en Londontur" (eller hva det måtte være), men får vel vente til jeg kan ta meg råd", så sier han :" det er jo prioriteringer det handler om". Sier jeg eksempelvis:  " en bonus til jul hadde kommet godt med, er svaret: " du tjener ikke nok altså.., må bare justere utgiftene dine". Jeg har jo ikke noe å justere, med mindre jeg skal tømme sparekontoen. Hva handler dette om?

Dette er ikke den eneste, men en eks av meg har også gjeld til foreldrene.

Jeg forstår at foreldre stiller opp for å få barna inn på boligmarkedet eller støtter de med midler for utdannelse, men hadde jeg hatt et barn med høy inntekt som låner fordi budsjettet til stadig sprekker, da hadde jeg satt ned foten.

Har dette blitt normalt? 

 

 

 

Anonymkode: 1061d...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel ikke uten grunn at Luksusfellen har gått i så mange år som det har. Mange liker å vise seg fram og være fine. Men det betyr ikke at de egentlig har pengene til det. Jeg hadde aldri vært med på å sponse en sånn livsstil for ungene mine. 

Anonymkode: c6f4d...a8b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får lyst til å stille et spørsmål tilbake : Er det normalt å forvente at andre skal spandere en ferietur på en, bare fordi vedkommende tjener mer enn en selv ? Du skriver at han er en kompis, men unner deg ingenting ? Hvis han er kompis, i betydningen "bare en god venn", syns jeg det er merkelig å forvente at ens venner skal betale for noe som du selv burde klare å spare penger til, ettersom du er i stand til å ha en buffer på 2 - 3 månedlønner. 

Om det du spør om er normalt, vet jeg ikke. Men jeg vet at jeg ville ikke likt å ha en venn som stadig hintet om å bli spandert på, samtidig som jeg ble kritisert for å bruke for mye penger på meg selv.

Anonymkode: 9d005...3dc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå 50.000 kr i gjeld til min mor. Men det er fordi jeg har gått fra en veldig godt betalt jobb som jeg mistrivdes i, til å være under betalt utdanning i nytt yrke og dermed tjener vesentlig mindre enn før, og valgte å selge den "dyre" bilen til fordel for en rimelig bil og for å slippe lån med renter. Og for å lettere få det til å gå rundt økonomisk. 

 At moren min kan hjelpe meg med et lån er jeg evig takknemlig for, men ingenting jeg forventer. 

Utover det ville det aldri falt meg inn å låne penger privat heller. Privat gjeld kan skape så mye problemer. Privat gjeld er siste utvei, og da skal det være for ting som er helt nødvendig i hverdagen. Det gjelder forøvrig all gjeld egentlig. 

Jente, 27 år. 

Anonymkode: 4a0a1...25c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får lyst til å stille et spørsmål tilbake : Er det normalt å forvente at andre skal spandere en ferietur på en, bare fordi vedkommende tjener mer enn en selv ? Du skriver at han er en kompis, men unner deg ingenting ? Hvis han er kompis, i betydningen "bare en god venn", syns jeg det er merkelig å forvente at ens venner skal betale for noe som du selv burde klare å spare penger til, ettersom du er i stand til å ha en buffer på 2 - 3 månedlønner. 

Om det du spør om er normalt, vet jeg ikke. Men jeg vet at jeg ville ikke likt å ha en venn som stadig hintet om å bli spandert på, samtidig som jeg ble kritisert for å bruke for mye penger på meg selv.

Anonymkode: 9d005...3dc

Ikke sånn! Du misoppfattet det jeg skrev. Med unne mente jeg ikke at noen skal spandere, men at han alltid må sørge for å understreke at jeg har mer enn nok å rutte med. 

TS

Anonymkode: 1061d...a25

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke sånn! Du misoppfattet det jeg skrev. Med unne mente jeg ikke at noen skal spandere, men at han alltid må sørge for å understreke at jeg har mer enn nok å rutte med. 

TS

Anonymkode: 1061d...a25

OK. Men for han handler det kanskje om en annen tolkning av "prioritering" enn din ? Der du prioriterer å alltid ha en god økonomisk buffer og ikke ønsker å ta av denne for å reise til London en langhelg, prioriterer han å bruke pengene han har (pluss litt til tydeligvis) og ta de reisene og opplevelsene han ønsker. 

Jeg forstår at du ikke synes det er greit at han bruker mer enn han har, og dermed stadig låner av andre, når han i teorien burde ha nok med egen inntekt. Men samtidig tenker jeg at det finnes en gylden middelvei mellom overforbruk, og det å stadig utsette en glede eller opplevelse fordi en av prinsipp alltid skal ha minst 40 000 på konto. 

 

Anonymkode: 9d005...3dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også en gjennomsnittslønn, men har råd til det jeg har lyst på. Kanskje han har rett i at du kan prioritere annerledes? Hvis du ikke sitter igjen med noe ekstra etter at faste utgifter er betalt, høres det ut som om du har altfor høye utgifter. Det må da vel være noe du kan kutte? 

Selv har jeg prioritert bort bil, og sykler eller tar buss når jeg skal noe. Det sparer jeg masse på. 

Forøvrig syns jeg ikke noe om hvordan kompisen din formulerer seg på. 

Anonymkode: 7a95c...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man kan få til mye med riktige prioriteringer... Men igjen, er urealistisk på gjennomsnittslønn å reise til Australia i 3 uker og samme år kjøpe seg ny bil, for å si det slik...

Er nok flere enn du tror som har gjeld, eller som arver mye penger. F.eks jeg ser "rik" ut, men det er fordi jeg har en rik pappa som gir meg penger hele tiden.. Jeg prøver å ikke ta imot alltid, men han blir sint som faen om jeg sier at jeg ikke vil ha penger.. Hans måte å vise kjærlighet på siden jeg aldri har noe med han å gjøre. Skriver rik i hermetegn pga jeg ikke er glorete. Men er nok mange som lurer på hvordan jeg har råd til bilen jeg har, stedet jeg bor på osv... Ja nei er pappa det gitt. Men kunne vært foruten disse pengene hadde pappa bare pratet med meg og vært glad i meg. 

Anonymkode: a0d48...c95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ vent litt, du tenkte din kompis skulle spandere tur?! Snakker om holdninger altså😂🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får lyst til å stille et spørsmål tilbake : Er det normalt å forvente at andre skal spandere en ferietur på en, bare fordi vedkommende tjener mer enn en selv ? Du skriver at han er en kompis, men unner deg ingenting ? Hvis han er kompis, i betydningen "bare en god venn", syns jeg det er merkelig å forvente at ens venner skal betale for noe som du selv burde klare å spare penger til, ettersom du er i stand til å ha en buffer på 2 - 3 månedlønner. 

Om det du spør om er normalt, vet jeg ikke. Men jeg vet at jeg ville ikke likt å ha en venn som stadig hintet om å bli spandert på, samtidig som jeg ble kritisert for å bruke for mye penger på meg selv.

Anonymkode: 9d005...3dc

Hvor forventer hun det? Hun skriver at hun sier "deilig med London tur får vente til JEG tar MEG råd.

Anonymkode: fe608...735

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anim92 skrev:

Hæ vent litt, du tenkte din kompis skulle spandere tur?! Snakker om holdninger altså😂🙈

Les svaret mitt over...

Anonymkode: fe608...735

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...