Gå til innhold

Bok-tips: Kunsthistorie?


miniomelett

Anbefalte innlegg

Hei

Kan noen anbefale meg noen bøker om kunsthistorie? Jeg hadde faget på VGS for mange år siden, og har en oppgavebok om kunst og kulturhustorie, men den er ikke spesielt egnet til å faktisk sitte og lese i - og er generelt knotete skrevet. 

Jeg finner en god del kunsthistoriebøker på nett, men jeg finner ingen som er det jeg leter etter. De fleste jeg syns virker bra er på engelsk, jeg vil helst lese de på norsk. Og jeg vil ikke ha spesifike om "kunst i norge" osv, men mer en generell om kunst (maleri stort sett, kunst, arkitektur osv) i kronologisk rekkefølge. Noen som har tips? Det kan godt være skolebøker - så lenge jeg kan kjøpe de i en nettbutikk. Pris er ikke så nøye med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har «Verdenskunsten» av Gombrich. Den er nok kjøpt på begynnelsen av nittitallet, jeg vet ikke om den har kommet i nyere utgaver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mastergrad i kunsthistorie og min favorittbok er fremdeles Gombrich. 

Anonymkode: 2c7e9...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mastergrad i kunsthistorie og min favorittbok er fremdeles Gombrich. 

Anonymkode: 2c7e9...b31

Virker som den er et must-have ja! Håper bare jeg finner den et sted! ;\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener at boka Dandy av Jan Guillo har kunst som et gjennomgående tema. Dette er bok når to i en lang serie bøker, men den handler om en av de tre brødrene som serien tar for seg så det går nok an å lese den som frittstående roman =‘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, miniomelett skrev:

Virker som den er et must-have ja! Håper bare jeg finner den et sted! ;\

Det ser ut som om den er utsolgt overalt, dessverre. Prøv antikvariater eller Finn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget interessant felt for meg også, og jeg tenker at en hver burde lese "Poetikken" av Aristoteles. Her får vi et innblikk i teaterets opprinnelse og hvor viktig kunsten var for folket i antikken. 

Anonymkode: 4f051...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...