Gå til innhold

Bachleor Barnevernspedagog


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Lurer litt på om noen kan fortelle meg litt om dette studiet? Jeg vil gjerne søke meg inn på dette til neste år (med mindre jeg er heldig og finner plass når resteplassene blir lagt ut i juli). Siden jeg ikke regner med å starte før til neste høst, tenkte jeg å forberede meg litt med å lese på fagene på forhånd. Hvilke fag er de vanskeligste, og hvilke bøker anbefales? Hvordan er eksamenene? Er det noe praksis? Noen som vet ca snitt for å komme inn på studiet? Om snittet mitt er for lavt kan jeg bruke det neste året på å forbedre karakterene mine. 

Jeg har forresten mistet vitnemålet mitt, er det mulig å få dette elektronisk? Jeg tok også opp noen fag som privatist etter vgs, hvordan kan jeg få tak i disse karakterene? 

Jeg bor 1 time med bil unna nærmeste studiested, og å flytte går bare ikke. Jeg har heller ikke råd til å slutte i jobben, så tenker å jobbe ved siden av studiet. Trenger derfor å vite hvor krevende det er, og hvor mye av undervisningen som er obligatorisk. Ville du forresten heller studert et sted som er 1 time unna med bil, eller et sted hvor jeg må ta båt i 1/2 time og så tog 1 time? 

Anonymkode: d2064...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer helt an på hvilken høgskole/universitet du begynner på. Fagene og litteraturener forskjellig, men du får litteraturlister når du starter. Du virker forresten veldig usikker på alt mulig. Restplasser på barnevernstudiet kommer nok ikke. 

Studiet er overkommelig, men alt er veldig individuelt. Noen fikk A uten å legge inne en spesielt hard innsats, mens andre ikke kom over C selv om de leste og øvde mye. 

Snittet finner du her: https://www2.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/18/poenggrenser_vara_hoved.html

Har du tatt opp fag som privatist så logg inn på privatistweb og bestill utskrift av karakterene. Ta så kontakt med din gamle VGS og be de om å legge på de nye karakterene og legge in vitnemålet automatisk. Da finner du det på samordna sine sider. 

Hva som er obligatorisk kommer også an på skolen du begynner på. Noen emner har mye obligatorisk, spesielt i praksisperioder, mens andre har mindre. 

Det er klart jeg heller ville ha studert 1 time unna enn 1,5 time unna med bytting av båt-> tog. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg heller ville valgt 1,5 timer unna med kollektiv fremfor 1 time i bil. Hvis du klarer å være disiplinert kan du bruke pendlertiden som lesetid, og den kan erstatte tid på lesesalen. I bil får du ikke gjort noe annet enn å kjøre... 

Her ser du hvordan studiet er bygd opp hos OsloMet, og pensum for noen fag ligger ute. Finnes sikkert tilsvarende sider for de høyskolene du vurderer. 

https://www.oslomet.no/studier/sam/barnevern

Anonymkode: 8ece9...a39

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, mjauritz skrev:

Det kommer helt an på hvilken høgskole/universitet du begynner på. Fagene og litteraturener forskjellig, men du får litteraturlister når du starter. Du virker forresten veldig usikker på alt mulig. Restplasser på barnevernstudiet kommer nok ikke. 

Studiet er overkommelig, men alt er veldig individuelt. Noen fikk A uten å legge inne en spesielt hard innsats, mens andre ikke kom over C selv om de leste og øvde mye. 

Snittet finner du her: https://www2.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/18/poenggrenser_vara_hoved.html

Har du tatt opp fag som privatist så logg inn på privatistweb og bestill utskrift av karakterene. Ta så kontakt med din gamle VGS og be de om å legge på de nye karakterene og legge in vitnemålet automatisk. Da finner du det på samordna sine sider. 

Hva som er obligatorisk kommer også an på skolen du begynner på. Noen emner har mye obligatorisk, spesielt i praksisperioder, mens andre har mindre. 

Det er klart jeg heller ville ha studert 1 time unna enn 1,5 time unna med bytting av båt-> tog. 

Hva mener du med at jeg er usikker på "alt mulig"? Jeg har spørsmål angående studiet, fordi jeg ikke har gått det før. At jeg vil gå dette studiet er jeg ikke usikker på. Når det gjelder hvilken skole jeg vil gå på, tenker jeg jo både på hvor langt unna det er, hvor dyrt det blir å reise, også prøver jeg jo å tenke litt miljøvennlig. 

Ellers prøver jeg jo å se for meg hvor mye jeg kan jobbe ved siden av, som er grunnen til at jeg gjerne vil vite hvor mye av undervisningen som er obligatorisk. Oslo er et av stedene jeg tenker å søke. Ser de har to praksisperioder. Noen som vet om jeg kan få praksisplass i hjemkommunen min, dersom jeg velger å studere der?

Hilsen TS

Anonymkode: d2064...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

les studieplanen på aktuelle steder, så får du en pekepinn på oppmøte og pensum. Vpl eks har 15 t obligatorisk per uke.   

Anonymkode: f8d37...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at studenter med åpenbare behov (typisk egne barn) prioriteres for praksisplass nært hjemstedet. Men garanti får man aldri, er jo mange som skal ha praksis og ikke alltid enkelt å finne prakisplasser. Kanskje du kan ringe studieansvarlig på det aktuelle universitetet og spørre? Tenker du får de beste svarene der. Du kan også sjekke hvor du kan ta studiet desentralisert, over fire år og med samlinger. Godt valg for de som jobber ved siden av studiene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Frk. Fie skrev:

Min erfaring er at studenter med åpenbare behov (typisk egne barn) prioriteres for praksisplass nært hjemstedet. Men garanti får man aldri, er jo mange som skal ha praksis og ikke alltid enkelt å finne prakisplasser. Kanskje du kan ringe studieansvarlig på det aktuelle universitetet og spørre? Tenker du får de beste svarene der. Du kan også sjekke hvor du kan ta studiet desentralisert, over fire år og med samlinger. Godt valg for de som jobber ved siden av studiene.

Tusen takk for svar. Skal absolutt sjekke ut dette. Tror nok deltid kan passe bra for meg, så skal sjekke ut om OsloMet og den andre skolen tilbyr dette. 


Tenker at siden sjansen for å finne resteplass er omtrent null, skal jeg begynne å lese på fagene på egenhånd, og lese eksamensbesvarelser og diverse, slik at jeg kan forberede meg. Jeg har en fryktelig eksamensskrekk, og har svært lett for å bryte sammen på eksamen (hadde i alle fall det sist jeg gikk på skole), så jeg håper det er noe jeg kan jobbe med det neste året, også. Gleder meg veldig til å komme i gang, da. Det er bare synd at jeg fant ut at det var dette jeg ville først etter at søknadsfristen for i år har gått ut. 😂

Hilsen TS

Anonymkode: d2064...509

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på om du ønsker å ha en jobb der du kommer til å leve på minnene av mye vondt...både for barn og foreldre. 

Anonymkode: d018f...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker på om du ønsker å ha en jobb der du kommer til å leve på minnene av mye vondt...både for barn og foreldre. 

Anonymkode: d018f...436

Det kan man jo si om nesten alle yrker som innvolverer mennesker da. Spør du en som vil bli sykepleier om h*n virkelig har lyst på en jobb der du praktisk talt følger gamle mennesker i døden, eller ser sykdom og død daglig? 

Tenker at det så klart er negative sider med yrkesvalget, men at det også er mye positivt. Og jeg tror dette er en jobb jeg kan bli god i. Vi trenger jo barnevernspedagoger uansett, så noen må jo klare det, og det kan like godt være meg som noen andre. :)  Dessuten regner jeg nesten med at vi lærer oss måter å takle vanskelige situasjoner på, gjennom studiet. 

Hilsen TS

Anonymkode: d2064...509

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er akkurat ferdig med studiet, og synes det var et interessant studie :) Det med lærebøker og praksis er noe som er individuelt fra hvor man går. De legger ut pensumlister på hvilke bøker du bør ha, og du trenger egentlig ingen forkunnskaper. Jeg synes ikke studiet var særlig vanskelig, og har fått gode karakterer selvom jeg ikke har lest sånn veldig mye. Vi hadde omtrent ingenting obligatorisk de to første årene, mens det tredje året var det ene semesteret obligatorisk. Men det spørs selvsagt hvor du studerer, og høyskole har nok mer obligatorisk enn universitetene. Vi hadde bare en lang praksisperiode. Vitnemålet kan du finne på vitnemålsportalen mener jeg, og fagene du har tatt som privatist kommer der automatisk tror jeg. Tok fag fra vgs som privatist jeg også, og de kom der iallfall automatisk så vidt jeg vet. Der jeg studerte var vel snittet ca 4.3, men mener det har økt litt nå siden det har blitt et populært studie. 

Anonymkode: 05515...be2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er akkurat ferdig med studiet, og synes det var et interessant studie :) Det med lærebøker og praksis er noe som er individuelt fra hvor man går. De legger ut pensumlister på hvilke bøker du bør ha, og du trenger egentlig ingen forkunnskaper. Jeg synes ikke studiet var særlig vanskelig, og har fått gode karakterer selvom jeg ikke har lest sånn veldig mye. Vi hadde omtrent ingenting obligatorisk de to første årene, mens det tredje året var det ene semesteret obligatorisk. Men det spørs selvsagt hvor du studerer, og høyskole har nok mer obligatorisk enn universitetene. Vi hadde bare en lang praksisperiode. Vitnemålet kan du finne på vitnemålsportalen mener jeg, og fagene du har tatt som privatist kommer der automatisk tror jeg. Tok fag fra vgs som privatist jeg også, og de kom der iallfall automatisk så vidt jeg vet. Der jeg studerte var vel snittet ca 4.3, men mener det har økt litt nå siden det har blitt et populært studie. 

Anonymkode: 05515...be2

Tusen takk for utfyllende svar! :hjerter: Hvor gikk du, om jeg får lov å spørre? Søkte du rett etter vgs, eller har du andre poeng i tillegg? Var det stort aldersspenn på studiet, eller stort sett 19-åringer? Hvordan var eksamenene?

Hilsen TS.

Anonymkode: d2064...509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vitnemålene du har mistet, får du jo duplikater av ved å henvende deg til skolekontoret på de skolene du gikk. Start med å finne telefonnummerne og ring dit.

Jeg mistet et fra en videregående linje jeg gikk ett år, og da måtte jeg reise dit og hente det papiret og legitimere meg. Men det er mange år siden. De kan sikkert sende det pr post til deg.

Anonymkode: be85f...0d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for utfyllende svar! :hjerter: Hvor gikk du, om jeg får lov å spørre? Søkte du rett etter vgs, eller har du andre poeng i tillegg? Var det stort aldersspenn på studiet, eller stort sett 19-åringer? Hvordan var eksamenene?

Hilsen TS.

Anonymkode: d2064...509

Bare hyggelig å hjelpe, spør gjerne om det er mer du lurer på :) Jeg gikk på universitetet i Stavanger. Hadde et år der jeg tok opp noen fag, men tror ikke jeg fikk noen alderspoeng av den grunn om jeg tenker riktig. Har heller ikke tatt realfag eller noe annet som øker poengene :) De aller fleste var vel sånn 19-24 da vi begynte, men det var også et ganske stort alderspenn mellom den yngste og den eldste. Det virker som at de fleste på mitt studie hadde et friår og var minst 20, men er selvfølgelig mange som kommer rett fra vgs også! Vi var over 100 stykker på studiet, så har ikke full oversikt, men i tillegg til oss i 19-20årene(altså de aller fleste) er det en del som er rundt 30, 40 og til og med 50 som har valgt å ta ny utdanning. 

Jeg synes eksamenene var greie, og jeg har fått gode karakterer på alle. Men dette varierer veldig, for jeg vet at mange har lest mye mer enn meg men har fått dårligere karakterer. Fikk som regel ganske få oppgaver man skulle skrive utfyllende på på eksamen, så da kunne man være ganske lost om man hadde droppet å lese på akkurat det vi fikk spørsmål om. Det som hjalp meg godt var å skrive notater på alle forelesningene, og bruke de aktivt i eksamenslesningen. Jeg leste egentlig ganske lite i bøkene når jeg leste til eksamen, og sjekket som regel bare opp det som stod i notatene for å ha litt mer utfyllende informasjon å skrive på eksamen. Foreleseren tar som regel med temaer man har hatt mye om på eksamen, så om man klarer å finne ut hva man skal fokusere mest på så går det som regel helt fint! :) 

Anonymkode: 05515...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...