Gå til innhold

Stemor "tar over" barna mine!!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnefar og jeg har bodd fra hverandre i 7 år. Vi har to barn sammen som er på barneskole. Han traff seg en ny for 3 år siden og de bor sammen. I starten var det litt trøblete mellom henne og barna, men nå virker det som alt har snudd helt. 

Barna kommer hjem til meg og baaare snakker om stemor. Hun er så kul, tøff, snill, omtenksom osv. Det er hun som henter dem på skole, gjør lekser, handler klær med dem, trøster osv. Hun gjør ALT med dem. Jeg kjenner det stikker i mammahjertet mitt og det føles som de heller vil være med henne. De har nedtelling når de kommer hjem til meg for å kunne dra tilbake til henne. Hvor er far oppi dette? Det er jo Han som skal ha samvær med dem. Ikke stemor? 

Anonymkode: 4ef3b...400

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Barnefar og jeg har bodd fra hverandre i 7 år. Vi har to barn sammen som er på barneskole. Han traff seg en ny for 3 år siden og de bor sammen. I starten var det litt trøblete mellom henne og barna, men nå virker det som alt har snudd helt. 

Barna kommer hjem til meg og baaare snakker om stemor. Hun er så kul, tøff, snill, omtenksom osv. Det er hun som henter dem på skole, gjør lekser, handler klær med dem, trøster osv. Hun gjør ALT med dem. Jeg kjenner det stikker i mammahjertet mitt og det føles som de heller vil være med henne. De har nedtelling når de kommer hjem til meg for å kunne dra tilbake til henne. Hvor er far oppi dette? Det er jo Han som skal ha samvær med dem. Ikke stemor? 

Blir vel kanskje litt vrient at de ikke skal ha kontakt med stemora når hun bor i samme hus.

• Liker 39
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Wiskola skrev:

Blir vel kanskje litt vrient at de ikke skal ha kontakt med stemora når hun bor i samme hus.

Klart de skal ha kontakt. Men det er jo fælt når de heller vil være med henne enn sine egne foreldre. Og far jobber hele uken han har de så det er jo hun jeg egentlig deler barna med. Jeg syns dette er fælt og feil. 

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Klart de skal ha kontakt. Men det er jo fælt når de heller vil være med henne enn sine egne foreldre. Og far jobber hele uken han har de så det er jo hun jeg egentlig deler barna med. Jeg syns dette er fælt og feil. 

Fælt at han har jobb? Skjønner at det ikke er en kul situasjon, men ikke alt kan foregå på en person sine premisser. Det er ikke slik samfunnet fungerer.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler meg ikke særlig heldig. Jeg føler meg fratatt mine rettigheter som mor. Jeg syns stemor blander seg altfor mye inn i barna mine og prøver å ta min plass. Jeg skulle prate med min eldste om mensen, kropp osv ettersom hun er på vei inn i den fasen. Da bare avfeide hun meg og sa at hun og stemor allerede hadde hatt den praten.. Så hun lurte ikke på noe og trengte ikke snakke med meg om det. Jeg er jo moren og det er meg de skal snakke med slikt om. Hun minste gråter seg av og til i søvn fordi hun vil til stemor. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Suck IT up, trådstarter. Kjenner ei i samme situasjon som deg. Sutrer for sine egne såre følelser, når alternativet kunne vært mye verre. Bli i ekteskapet hvis du ikke ønsker slike problemstillinger...

Anonymkode: 02ca7...072

• Liker 38
AnonymBruker
Skrevet

Hvis far jobber borte feks mand - fredag, så er det naturlig at han har helgesamvær. Jeg hadde ikke godtatt at jeg mistet tid med mine barn hver annen uke, hvis det ikke var far de hadde samvær med. Barna skal i størst mulig grad være sammen med sine foreldre.

Anonymkode: 63346...f56

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Han jobber ikke borte, men han jobber veldig mye. Han nekter å gå med på mindre samvær og han sier at barna vil være hos ham så mye. Hun har gått ned i stilling for å kunne være mer tilgjengelig for MINE barn. Så hun duller og styrer med dem annenhver uke, og de får nesten alt de peker på av henne.. Så det er jo ikke rart de liker henne. Hun skjemmer dem bort og jeg liker det ikke. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler meg ikke særlig heldig. Jeg føler meg fratatt mine rettigheter som mor. Jeg syns stemor blander seg altfor mye inn i barna mine og prøver å ta min plass. Jeg skulle prate med min eldste om mensen, kropp osv ettersom hun er på vei inn i den fasen. Da bare avfeide hun meg og sa at hun og stemor allerede hadde hatt den praten.. Så hun lurte ikke på noe og trengte ikke snakke med meg om det. Jeg er jo moren og det er meg de skal snakke med slikt om. Hun minste gråter seg av og til i søvn fordi hun vil til stemor. 

Som mor klarer jeg rett og slett ikke se din side av saken. Hadde elsket en stemor som gikk "all inn".  Og nei, det er ikke deg de skal snakke med, hvis de ikke føler for det. Hadde heller spurt meg selv om hva jeg gjør, som ikke gir barna mine den følelsen at vi kan snakke sammen og at de også koset seg hos meg.

.

Anonymkode: 3264e...584

• Liker 48
Gjest Parkeringsvakt
Skrevet (endret)

Høres ut som en omsorgsfull og omtenksom kvinne. Hun er tydeligvis en positiv person i barnas liv og jeg mener barnas interesser går foran foreldrenes i de fleste tilfeller. Noen ganger må vi bare stå i det om vi kjenner på vonde følelser og innse at det er bra andre mennesker har det godt

Endret av Parkeringsvakt
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner deg veldig godt!! For en fæl situasjon for deg! Men det er nok ikke så mye å gjøre med.. Har du forsøkt å snakke med stemor om dette? Prøv å finn på ting i hverdagen som gir glede og samhørighet hos deg også. 

Anonymkode: a074c...8ff

• Liker 12
Gjest HarryDotter
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du gikk ifra barnefaren?

Sånt kan skje ved et samlivsbrudd. Han har gått videre og fått ny dame. Da må du regne med at barna dine vil omgås henne mye. Og ja er hun snill og god mot dem så er jo det absolutt best. Du kan jo ikke forvente at faren skal sende bort dama si når han får besøk av sine barn.

Er nok sårt å merrke at barna liker henne "litt mer" enn du håpet, men barnas beste er tross allt viktigst. Det blir litt som besteforeldre. De skjemmer bort og koser med barnebarna så de ikke vil hjem etterpå, men den kjærligheten en mor gir kan ikke erstattes. Ta det med ro.

Skrevet

Selvsagt er det feil at det er stemor som ivaretar barna ved samvær - det er jo FAR de skal ha samvær med. At far overlater alt/det meste av ansvaret for sine barn til en stemor sier jo svært mye om hans manglende interesse for disse barna. Så har full forståelse for at du som mor opplever det som trøblete. Akkurat det bure du egentlig snakke med far om, fordi det kan da være at det er nødvendig å gjøre noe med samværsavtalen, hvis han ikke makter å følge opp sine egne barn. Meningen med samvære er jo ikke at ungene skal være borte fra mor, meningen er jo at de skal være sammen med far

I tillegg er det selvsagt lov å føle det sårt at tilsynelatende så vil barna heller være hos stemor enn hos mamma. Det er jo også helt naturlig  at du føler det sånn, TS. Samtidig må du rett og slett finne styrken i deg selv, nettopp fordi det er du og ikke hun som er barnas mamma, til å stå i akkurat det. Vær blid og snakk med barna om henne, når de vil det (mener ikke at du skal starte den typen samtaler!), men være også tydelig på at du er mamman dems og syns de er de beste i verden og syns det er supert når de er hjemme. Ikke gi de dårlig samvittighet for at de syns det er stas med stemor, men vær tydelig på at du også gleder deg til de kommer hjem og dere skal gjøre ting sammen. Men ikke forsøk å være "kulere" enn stemor, du er mamman og vil alltid være det.

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i full jobb pluss mer, så jeg har ikke tid til å løpe rundt på lekeplass eller leke i hagen hver dag men ungene. Ikke har jeg penger heller til å gi dem alt de peker på. Hun kunne gå ned i stilling etter de fikk 50.50 for da sparte de 7000 i måneden. Så jeg må jo jobbe ekstra nå for å dekke inn bidraget de skulle betalt. Jeg har ikke prøvd å snakke med stemor fordi det er ikke så godt samarbeid mellom meg og far. Stemor sender meg av og til meldinger men det er kun i forbindelse med barna. Vi snakker liksom ikke om annet enn praktiske ting. 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fælt for deg eller barna?

Du skal være glad for at dine barn har så stor kjærlighet i stemor. 

Når de er hos deg, har du også liten tid til å være med dem? Hva tror du er årsaken til at de føler som de gjør i forhold til deg? 

• Liker 11
Skrevet

Skjønner godt at dette er sårt. Kanskje du kan ta en prat med henne, fortelle henne hvor mye du setter pris på at hun stiller opp og er der for barna dine. Men at noen områder føler du at hun «tar» for mye. Feks mens prat osv. Når hun er obs på det vil vel denne fantastiske damen ta hensyn.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd å snakke med barna om henne. Da sa de til meg at de var heldig å hadde to mammaer. Da ble jeg så såret at jeg sa rett ut at hun er ikke mammaen deres. Det er jeg. Dere får kalle henne ved navnet sitt. Hun er ikke stemor eller mor. Hun er kjæresten til pappa. Da ble de sint på meg og gikk. 

• Liker 3
Skrevet

Har lest litt mer nå. Jeg forstår at det føles stikkende og sårt for deg, men vær i hvert fall glad for at barna dine har det godt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i full jobb pluss mer, så jeg har ikke tid til å løpe rundt på lekeplass eller leke i hagen hver dag men ungene. Ikke har jeg penger heller til å gi dem alt de peker på. Hun kunne gå ned i stilling etter de fikk 50.50 for da sparte de 7000 i måneden. Så jeg må jo jobbe ekstra nå for å dekke inn bidraget de skulle betalt. Jeg har ikke prøvd å snakke med stemor fordi det er ikke så godt samarbeid mellom meg og far. Stemor sender meg av og til meldinger men det er kun i forbindelse med barna. Vi snakker liksom ikke om annet enn praktiske ting. 

Du virker faktisk bitter. Det gagner ingen og går ut over barna, klart de da heller vil være et anney sted. Å jo, vi orker å finne på ting med barna selv om man jobber 120%, for det er vår forbanna plikt når vi har barn.

Anonymkode: 3264e...584

• Liker 31

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...