Gå til innhold

Når bytter dere navn?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg fikk bekreftelse på mitt nye navn fjorten dager før bryllupet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har nettopp sendt inn alle papirene, og la med navneedringen sammen med de øvrige, etter råd fra folkeregisteret. De sa at dersom jeg skrev på bryllup som årsak til navneedring ville de vennte med å gjøre den gyldig til etter at de hadde mottat bekreftelse fra kirkekontoret, (3 dager etter vielsen), slik at endringen er gyldig fra bryllupsdatoen.

Vi reiser på bryllupsreise 2mnd etter bryllupet, så jeg har god nok tid til å få nytt pass (selv det elektroniske), bankkort o.l. men flybilletten hadde jeg ikke tenkt på at må endres, så det må vi si fra til reiseselskapet om.

Forøvrig, et tips til de som har "gammelt" pass (ikke elektronisk) - du kan få stemplet inn navneendring etter du er gift. Det tar ca2min å få utført på politistasjonen. :-)

Gjest gjesta
Skrevet

men syns noen sa en tid tilbake at man kan ikke levere en prøvingsattest før 4 mnd FØR bryllupet...?

Går helt i surr her... :ler:

Altså, man leverer forlover+egenerklæring + navneendringsskjema til folkeregistret, men skal man vente med å levere de til 4 mnd før bryllupet??

Skrevet

ja, delvis stemer vel det Dark Angel.

Dvs - prøvingsattesten (det papiret du får fra folkeregisteret når de har godkjennt at du og gommen kan gifte dere) er gyldig i 4mnd fra utstett dato. Det tar ca 2 uker å få dette papiret. Derfor kan dere ikke sende inn papirene så lenge før bryllupet, for da er ikke attesten gyldig når dere vil gifte dere.

Prøvingsattesten skal dere så gi til presten/vigsler (evt folkeregisteret kan sende det direkte dit), og signere på bryllupsdagen. (denne delen er nytt fra 1.okt 04)

Var det oppklarende??

Gjest gjesta
Skrevet
ja, delvis stemer vel det Dark Angel.  

Dvs - prøvingsattesten (det papiret du får fra folkeregisteret når de har godkjennt at du og gommen kan gifte dere) er gyldig i 4mnd fra utstett dato. Det tar ca 2 uker å få dette papiret.  Derfor kan dere ikke sende inn papirene så lenge før bryllupet, for da er ikke attesten gyldig når dere vil gifte dere.  

Prøvingsattesten skal dere så gi til presten/vigsler (evt folkeregisteret kan sende det direkte dit), og signere på bryllupsdagen. (denne delen er nytt fra 1.okt 04)  

Var det oppklarende??

Yohoo! endelig ;):ler:

Tusen takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...