Gå til innhold

Mange matallergier. Beste by i Europa?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilken storby i Europa er best å reise til når man har mange matallergier og intoleranser?

Jeg hater å reise og å spise på restaurant/kafeer pga. alle hensyn jeg må ta, og min erfaring er at jeg flere ganger har blitt syk selv om personalet har sagt at de har forstått hvilke hensyn som må taes. Har opplevd dette både på dyre gourmetrestauranter og rimeligere familiesteder. Men min mann vil svært gjerne at jeg blir med ham på ferie til en storby i Europa, så jeg får gi det en sjanse. Vurderer å ta med mat til frokost og lunsj i koffert slik at det bare er middagene som blir en utfordring. Er redd for å handle mat i dagligvarebutikker i øst-Europa der jeg ikke forstår innholdslisten, men hvis vi ender opp med å dra til f.eks. Sverige, Danmark eller UK går det jo greit å kjøpe mat i dagligvarebutikker der, forutsatt at allergimat er lett-tilgjengelig i dagligvareforretningene der. Tåler ikke gluten og hvete, laktose, egg, selleri, skalldyr og noen typer fisk, samt flere typer nøtter, så det er mange hensyn som må taes. 

Er det noen som har erfaringer å dele? Min mann ønsker helst å reise til et rimelig sted i øst-Europa, men jeg tenker at det er enklest for meg i Norden eller vest-Europa selv om det er dyrere. 

Er det noen som har erfaring med sykehus/Akutten i øst-Europa? Snakker de fleste helsepersonell engelsk? 

Anonymkode: 0e0c3...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en venninne med omfattende matallergier slik som deg. Hun har alltid med seg egen mat når de er ute på reise. Til alle måltider. Når man må unngå så mange ting som deg så er det jo et minefelt (det vet du jo alt om), så jeg tenker at det vil være ganske stor risiko nesten uansett hvor man er. Har selv nøtteallergi, og selv om det bare er EN ting, så er mange restauranter utrolig sløve, dessverre.

Opplevde forresten London som en by hvor det ble tatt mye hensyn, resturantene vi spiste på hadde liste over allergener osv. Men det kan jo bare ha vært vi som hadde flaks med hvor vi spiste. 

Anonymkode: fa211...f1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amsterdam opplevde vi som en enkel by å være i (med mann som har cøliaki). Men ikke bare det som sto opplyst - masse annet også. 

Og Edinburgh - der var det også lett og se at det var høyst vanlig å skrive om og ha matvarer som alternativer til alergenene👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, MammaMums skrev:

Amsterdam opplevde vi som en enkel by å være i (med mann som har cøliaki). Men ikke bare det som sto opplyst - masse annet også. 

Og Edinburgh - der var det også lett og se at det var høyst vanlig å skrive om og ha matvarer som alternativer til alergenene👍

Skulle også foreslå Edinburgh. Er veganer med laktose og nøtteallergi og de var veldig flinke på markering av all mat,og maten er billig. Byen er fantastisk og skulle noe skje snakket de jo engelsk

Anonymkode: 3d071...020

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I EU er det påbudt å merke menyer med de vanligste allergenene. Akkurat som i Norge. 

 

Anonymkode: e1f1a...840

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cøliaki og nøtteallergi. Opplever Sverige (Stockholm) og Finland er land som har fungert for oss. Danmark var håpløs sist vi var der. Kroatia også. Vi har ikke reist så mye ellers, Finland er landet vi alltid vender tilbake til, da de byen vi har vært i (Oulo og Vasa) har hatt bedre tilbud og utvalg enn vi møter i hjembyen. Stort utvalg av glutenfritt i butikker,  spesielt de store dagligvarebutikker (Prisma) 

Anonymkode: 92817...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, AnonymBruker said:

Hvilken storby i Europa er best å reise til når man har mange matallergier og intoleranser?

Jeg hater å reise og å spise på restaurant/kafeer pga. alle hensyn jeg må ta, og min erfaring er at jeg flere ganger har blitt syk selv om personalet har sagt at de har forstått hvilke hensyn som må taes. Har opplevd dette både på dyre gourmetrestauranter og rimeligere familiesteder. Men min mann vil svært gjerne at jeg blir med ham på ferie til en storby i Europa, så jeg får gi det en sjanse. Vurderer å ta med mat til frokost og lunsj i koffert slik at det bare er middagene som blir en utfordring. Er redd for å handle mat i dagligvarebutikker i øst-Europa der jeg ikke forstår innholdslisten, men hvis vi ender opp med å dra til f.eks. Sverige, Danmark eller UK går det jo greit å kjøpe mat i dagligvarebutikker der, forutsatt at allergimat er lett-tilgjengelig i dagligvareforretningene der. Tåler ikke gluten og hvete, laktose, egg, selleri, skalldyr og noen typer fisk, samt flere typer nøtter, så det er mange hensyn som må taes. 

Er det noen som har erfaringer å dele? Min mann ønsker helst å reise til et rimelig sted i øst-Europa, men jeg tenker at det er enklest for meg i Norden eller vest-Europa selv om det er dyrere. 

Er det noen som har erfaring med sykehus/Akutten i øst-Europa? Snakker de fleste helsepersonell engelsk? 

Anonymkode: 0e0c3...935

Beklager, men jeg kan virkelig ikke fordra når folk snakker om øst-Europa som en veldig homogen region hvor alt er det samme uansett til hvilket land du drar, for det er ikke slik. Snakker du om sykehus i Estland eller Albania?For tror eller ikke, sånne ting kan variere ganske mye fra land til land

Anonymkode: 993ab...ffe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

I EU er det påbudt å merke menyer med de vanligste allergenene. Akkurat som i Norge. 

 

Anonymkode: e1f1a...840

Og det er det minst allergivennlige som har skjedd på evigheter. 

Anonymkode: 7b162...ac8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berlin kanskje? I alle fall inMitte og Prenzlauer Berg. 

Anonymkode: 7527a...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Anbefaler absolutt både Berlin og Edinburgh. Vil dere til noe litt øst-europeisk og ganske billig, er Berlin perfekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.5.2019 den 0.49, AnonymBruker skrev:

Og det er det minst allergivennlige som har skjedd på evigheter. 

Anonymkode: 7b162...ac8

Hva mener du?

Anonymkode: f0d38...5cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.5.2019 den 20.27, AnonymBruker skrev:

I EU er det påbudt å merke menyer med de vanligste allergenene. Akkurat som i Norge. 

 

Anonymkode: e1f1a...840

Ja det ble jeg så glad for å høre også. Men det hjelper desverre ikke. Mange som ikke følger dette. Til og med i Norge 🙄

Anonymkode: c6def...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.5.2019 den 18.07, MammaMums skrev:

Amsterdam opplevde vi som en enkel by å være i (med mann som har cøliaki). Men ikke bare det som sto opplyst - masse annet også. 

Og Edinburgh - der var det også lett og se at det var høyst vanlig å skrive om og ha matvarer som alternativer til alergenene👍

Jeg også har gode erfaringer med Amsterdam

Anonymkode: c6def...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God erfaring med Gdansk når det kommer til intoleranse :) Både billig og god mat

Anonymkode: 70705...536

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du?

Anonymkode: f0d38...5cb

1. Langt fra alle spisesteder sjekker nærmere hva maten de serverer inneholder, står det krydderblanding og ikke selleri i innholdsfortegnelsen, skrives det nei på selleri i allergenguiden. Vurderingen av om maten inneholder allergener er ergo flyttet over fra allergikerne selv, som som oftest er godt orientert, til tilfeldige restaurant-/kafe-/gatekjøkkeneiere eller -ansatte som ikke vet hva de egentlig ser etter. (Lupin, hva er egentlig det? Vet du hvilke tilsetningsstoffer som inneholder lupin? Tror du alle som driver et gatekjøkken egentlig vet om E435 potensielt inneholder lupin eller ikke?)

2. Allergenguidene inneholder bare noen få utvalgte allergener. For å få vite om maten inneholder for eksempel løk, må man enten se eventuelle innholdsfortegnelser og/eller vite hvordan maten lages og med hva. Men det går ikke lenger. Etter allergenguidenes inntog henvises man utelukkende til dem. Spør man om det er tomat i salaten eller ikke, får man ikke noe svar, man får bare allergenguiden. Spør man igjen, får man den på nytt. Spør man en tredje gang, får man beskjed om at tomatallergi ikke eksisterer, for den står ikke i allergenguiden, og da finnes det ikke. Forklarer man at jo, det finnes, og spør igjen, blir det stygt. For de vet hva allergier er, de har jo en allergenguide. De tar faktisk allergier på alvor.

Så da er det jo bare å gå, for det gjør de opplagt ikke. Før disse guidene kom gikk det an å få et svar. «Joda, denne sausen lages uten sitron.» Det var hjelpsomt. «Se her er allergenguiden, nå kan du finne ut om det er sitron i sausen ved å se om de har krysset av for gluten, lupin, sesam og egg», er ikke like hjelpsomt. Ikke i det hele tatt. 

3. Henger litt sammen med punkt 2. «Å, du har fiskeallergi? Da vil jeg ikke servere deg denne ansjosfrie pizzaen heller. For se her, den er farlig for allergikere! Den inneholder både hvete, melk, lupin, sesam og masse annet som er farlig for deg!» 

 

Folk generelt er veldig uvitende om allergier. Problemet nå, er at de uvitende tror de vet alt om allergier og at de har et allvitende oppslagsverk som kan brukes i alle situasjoner. Selv når de har skrevet allergenguiden selv tror de det. Før, når de skjønte at de ikke visste så mye, hørte de etter hva allergikere sa og svarte stort sett ærlig bare man stilte riktige spørsmål. Nå er det umulig å finne ut hva som inneholder hva. Så min karriere med å spise ute er over, selv om jeg tåler mye av maten, jeg kan bare ikke finne ut hvilken. Alle andre allergikere jeg kjenner sier det samme. 

Anonymkode: 7b162...ac8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tusen takk for så mange svar! Fryktet at folk bare ville gjøre narr av meg som er så sær og nervøs for å spise ute. Hehe Så tusen takk for gode tips! :) 

Hvordan pleier dere andre med matallergier å gjøre det når dere er på reise? Bor dere på hotell og stoler på at det er trygt å spise fra frokostbuffeten der? Eller tar dere med mat hjemmefra og spiser på hotellrommet, eller lager mat selv i leid leilighet? 

Handler dere mat i dagligvarebutikker, og går det greit å skjønne om maten er trygg utifra hva som er uthevet i innholdslisten selv om man ikke forstår språket? 

Anonymkode: 0e0c3...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 15.5.2019 den 0.21, AnonymBruker skrev:

Beklager, men jeg kan virkelig ikke fordra når folk snakker om øst-Europa som en veldig homogen region hvor alt er det samme uansett til hvilket land du drar, for det er ikke slik. Snakker du om sykehus i Estland eller Albania?For tror eller ikke, sånne ting kan variere ganske mye fra land til land

Anonymkode: 993ab...ffe

Unnskyld. Jeg har ingen kjennskap til hvordan sykehusene utenfor Norge er, så vil veldig gjerne ha tips om byer i Europa hvor det snakkes engelsk på sykehus. Innbiller meg at flere folk i vest-Europa snakker engelsk, men det er kanskje ikke sånn nå lenger?

Forresten, Europeisk helsetrygdkort kan vel brukes i alle EU-land, eller?

Anonymkode: 0e0c3...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var flere plasser i England og ble positivt overrasket over det vegetariske utvalget hvertfall :) 

Anonymkode: 77e0f...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å heller finne et par steder begge vil reise og så sjekker dere tripadvisor for restaurantanbefalinger. Deretter sjekker dere nettsidene og menyene. Dere kan også sende mail for å stille mer spesifikke spørsmål. Reserver bord på forhånd og send også da gjerne mail med hva dere ønsker å spise og hvilke allergener du har. Du vil sikkert merke bedre da om de virker seriøs og har kunnskap om dette. Informer eventuelt dersom det er viktig at de bruker rent skjærebrett, rene kniver og rene/egne kasseroller o.l. til deg. Nytter ikke å lage allergifritt hvis samme skjærebrett som brukes til deg rett før er brukt til noe du har allergi mot. 

Frokostbuffeter skal vel gå fint. Bare vær obs på at gjester kan ha plassert serveringsbestikk o.l. feil slik de kan ha vært borti matvarer du ikke tåler. 

Du kan jo gjerne få noen som kan språket til å skrive en liste over dine allergier, hensyn som må tas og andre viktige ting på språket til landet dere reiser til. Lettere for dem å forstå da dersom de er dårlig i engelsk. Greit å ha hvis du må oppsøke lege også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...