Gå til innhold

Gradert sykemelding og røde dager


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 20% sykemeldt og i utgangspunktet har dette blitt praktisert ved at jeg jobber 4 fulle dager med 100% ytelse.

Nå er det røde fridager og da har det dukket opp et problem. Jeg regner ut at hvis jeg skal jobbe 80% av 4 fulle dager, så vil dette resultere i 3 fulle dager + 1.5 timer med arbeid for den aktuelle uka (regnet time for time, dag for dag)

 

Når jeg da spør om jeg kan jobbe 3 dager, og ta avspasering på 1.5 timer for den siste dagen, får jeg svar at det ikke fungerer slik. Arbeidsgiver begrunner det med at en full arbeidsuke i utgangspunktet er 37.5 timer, at jeg ved 20% sykemelding kan yte 30 timer / 80% av en full arbeidsuke, og at jeg derfor ikke får "mer" fri når det er røde dager, men må jobbe 30 timer.



Jeg skal ikke påstå at dette er feil. Men jeg finner ingen henvisninger til noe som sier dette heller. Selv synes jeg det høres rart ut. "Normal arbeidsinnsats" en slik uke, ville vært 30 timer for friske arbeidstakere etter min logikk. I utgangspunktet har vi dessuten hatt avtale om at jeg skal ha fri på onsdager. Da det var fri 1. mai, flyttet jeg denne fridagen til en annen dag, og de sa den gang at det var ok. Det gikk jo da i min favør. Mens nå når jeg skal gjøre det samme for 17. mai, er det noen som altså mener at det ikke er slik reglene fungerer og har opplyst lederen min om dette.

Noen som vet hva som gjelder?

Anonymkode: 69d33...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ringer NAV får du svar. Fleksibiliteten vil avhenge av oppfølgingsplanen som du har med arbeidsgiver.

Anonymkode: ccb34...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er stengt for dagen, men kan høre i morgen. Men skulle helst ha visst fortest mulig likevel så ikke hele arbeidsdagen i morgen går bort på å avklare dette. Noen som vet eller har konkrete regler å henvise til?

Jeg finner nesten bare lignende forumtråder på denne, hvor det vanligvis praktiseres slik at det på forhånd er en plan over hvilke dager og hvilken arbeidsmengde som skal utføres. Når det kommer en fridag, får man fri på vanlig måte fra det man i utgangspunktet hadde avtalt denne dagen, og planen forskyves ikke. Da kan fridagen både gå i arbeidstaker og arbeidsgivers favør. Har man avtalt å ikke jobbe på en dag som havner på en fridag, så "mister" man denne fridagen, mens har man avtalt å arbeide, får man mer fri enn prosenten skulle tilsi. Men som nevnt, det er ikke slik jeg har gjort det hittil.

Jeg ser også de som hevder at det ikke finnes konkrete regler men at det er opp til hver arbeidstaker/giver å avtale. Jeg har i utgangspunktet sagt at jeg skal jobbe både torsdager og fredager 100% "fremover", og kan vel sånn sett ta fri begge.

Anonymkode: 69d33...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...