Gå til innhold

Stølhet og mat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har to forskjellige spørsmål. Er det liten eller minimal progresjon dersom man ikke er ordentlig støl etter en treningsøkt?

Det andre jeg lurte på er hva er best å spise etter en treningsøkt? og er det okå å trene rundt 3-4 ganger i uken?

Anonymkode: 46a2e...ace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1) Det er umulig å svare på, det er individuelt.

2) Det er umulig å svare på, det er individuelt.

3) Det er umulig å svare på, det er individuelt.

4) Det var tre spørsmål.

Anonymkode: da16d...d89

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stølhet har ingenting med framgang å gjøre. Ofte er det slik at jo lengre man har trent, jo sjeldnere blir man støl.  Det betyr ikke nødvendigvis stagnerer i progresjon. Noen opplever også sjeldent å bli støl uansett hva de gjør, andre har det omvendt.
Etter trening bør karbohydratlagrene fylles, og man bør få i seg noe protein. Eksempelvis kan en banan og melk/sjokomelk være fint å spise etter trening hvis du vil ha noe lett umiddelbart.
3-4 ganger i uka kan være fint, men tenk over utgangspunktet ditt og hvilken type trening du gjør. Hvis du ikke er svært, svært overvektig eller har kneproblemer feks, kan man gå tur/jogge et stykke hver dag uten at man trenger hviledager i mellom. Trener man derimot styrke for hele kroppen hver eneste økt, holder 3 ganger i uka. Hvis man trener mer enn 3-4 ganger i uka bør man rulere på hvilke muskelgrupper man aktiverer hver økt.
 

Anonymkode: f7bf8...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Er mangel på stølhet et tegn på manglende progresjon?

Nei. Det sikreste tegnet på progresjon er at du blir sterkere over tid. Så skriv ned hva du gjør, og gjør alt du kan for å klare flere repetisjoner på samme vekt, eller å øke vekta på samme antall repetisjoner. I begynnelsen kan du øke fra økt til økt, men etter hvert må du belage deg på å periodisere treninga di i bølger fra lett til tyngre trening til lett igjen osv.

2.  Hva bør du spise etter trening: Jeg er uenig med AB over her. Måltid etter styrketrening trenger ikke å være noe annerledes enn andre måltider - da regner jeg med at du generelt spiser proteinrikt (1,6 g pr kg. kroppsvekt daglig) og ellers tilpasser fett/karbo slik at kaloriinntaket ditt er der det skal være (underskudd/vedlikehold/overskudd) - alt etter hva målet ditt er.

Nødvendigheten av å fylle glykogenlager rett etter treninga er mer eller mindre bro-science. Styrketrening tømmer ikke glykogenlager på samme måte som de som driver med utholdenthetstrening driver med.

Sitat

First of all, you have to perform an absurd amount of volume to really deplete glycogen stores with weight training. A full-body workout consisting of 9 exercises for 3 sets each at 80% 1RM (something only a beginner can do) only depletes about a third of the body’s glycogen and 9 sets for a specific muscle result in 36% depletion in that muscle (Roy & Tarnopolsky, 1998)

https://mennohenselmans.com/optimized-workout-nutrition-carbs-protein-revisited/

Å spise helt normalt fører til at glykogenlagrene dine er good to go til neste treningsøkt, hvertfall når du "kun" trener 3-4 ganger i uka. Hadde du trent styrke to ganger om dagen (som jo noen gjør), hadde saken kanskje vært annerledes.

3. Treningsfrekvense: Dette er basert på hva jeg har sett/hørt, og personlig erfaring, så du kan godt ta det med en klype salt: Jeg tror 3-4 ganger er sweet spoten for de fleste hva angår styrketrening - det vil si at du vil få mest valuta for pengene dine innenfor denne sonen. Styrketrening utover dette blir det jeg vil kalle for "diminishing returns" (vet ikke hva det norske begrepet er) - nemlig at resultatene du får igjen, ikke nødvendigvis er proposjonale med innsatsen du legger ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pierre Gynt skrev:

Nødvendigheten av å fylle glykogenlager rett etter treninga er mer eller mindre bro-science. Styrketrening tømmer ikke glykogenlager på samme måte som de som driver med utholdenthetstrening driver med.

Er absolutt med på at det er mer relevant ved langvarig utholdenhetstrening, men HI sier heller ikke noe om hvilken trening de sikter til i sitt spm. 
Det er likevel ikke bare "bro-science" å fylle glykogenlager rett etter trening, da det kan ta ganske mange timer å fylle glykogenlagrene igjen etter en intens eller lang økt. Glykogenlagrene kan tømmes med så mye som 40% under en hard styrkeøkt, og hvis man skal trene igjen dagen etterpå kan det være en fordel med raskere restitusjon. (Forskningen er fortsatt ikke konkluderende på om glykogenlagrene må være fulle for å faktisk prestere optimalt som "mosjonist" mtp styrketrening, men det pågår forskning på området, og vi har noen indikasjoner på at det stemmer.)

Legger meg derimot flat på at det sikkert ikke er kjemperelevant for den som spør i HI når de samtidig spør om 3-4 ganger trening i uka er passe!:) Hvis målet er å gå ned i vekt er det også viktigere å prioritere protein enn "ekstra" karbohydrater.

Anonymkode: f7bf8...74d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stølhet etter trening henger for meg sammen med kosthold.

Anonymkode: d7200...a5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stølhet handler vel bare om at muskelen ikke er vsnt til å brukes på den måten? Når du da har trent et par-tre ganger så vil du ikke bli støl lenger stort sett.. Helt til du begynner en ny øvelse eller har pause en periode og starter på igjen.

Mulig jeg tar feil...? I hvertfall min erfaring.

Anonymkode: 1009e...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er absolutt med på at det er mer relevant ved langvarig utholdenhetstrening, men HI sier heller ikke noe om hvilken trening de sikter til i sitt spm. 
Det er likevel ikke bare "bro-science" å fylle glykogenlager rett etter trening, da det kan ta ganske mange timer å fylle glykogenlagrene igjen etter en intens eller lang økt. Glykogenlagrene kan tømmes med så mye som 40% under en hard styrkeøkt, og hvis man skal trene igjen dagen etterpå kan det være en fordel med raskere restitusjon. (Forskningen er fortsatt ikke konkluderende på om glykogenlagrene må være fulle for å faktisk prestere optimalt som "mosjonist" mtp styrketrening, men det pågår forskning på området, og vi har noen indikasjoner på at det stemmer.)

Legger meg derimot flat på at det sikkert ikke er kjemperelevant for den som spør i HI når de samtidig spør om 3-4 ganger trening i uka er passe!:) Hvis målet er å gå ned i vekt er det også viktigere å prioritere protein enn "ekstra" karbohydrater.

Anonymkode: f7bf8...74d

Jada, vi er nok ikke helt uenig. Jeg tror også styrketrening er et mindre utforska felt i vitenskapen, så det kommer stadig overraskelser der. Blir spennende å se om det kommer noe angående dette.

Jeg er også stor tilhenger av Mike Israetel, og synes han har mange gode poeng om trening spesielt (men også noe om kosthold) - han er veldig karbo-mann - mer i retning typiske bodybuildere som spiser lav fett, høy karbo pga. insulin og glykogenlager, osv. Synes denne debatten her var interessant. Sjekk ut fra ca 23:00. Synes for øvrig Menno kom best ut av denne debatten, men hele diskusjonen viser i hvert fall noen spennende nyanser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...