AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #1 Del Skrevet 14. mai 2019 Hei :) Kvifor har han valgt nummer 17 i fasiten? Kvar i oppgåva kjem det fram kva år som er "om 10 år"? Er altså C eg slit med. Anonymkode: e8a17...561 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Truno Skrevet 14. mai 2019 #2 Del Skrevet 14. mai 2019 Fordi 2007 er år 0 i følge oppgaveteksten, 2017 er om ti år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #3 Del Skrevet 14. mai 2019 36 minutter siden, Truno skrev: Fordi 2007 er år 0 i følge oppgaveteksten, 2017 er om ti år. Åhrg... Et annet spørsmål; Av og til får jeg beskjed om å forklare hvorfor noe er slik, og det blir mye tekst. Må jeg likevel ha to streker under hele svaret? Anonymkode: e8a17...561 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Truno Skrevet 14. mai 2019 #4 Del Skrevet 14. mai 2019 (endret) Ja, men det holder gjerne med siste linjen. Skriver du på data er det jo ikke noe problem å ha på alt. Jeg har også sett at noen setter to streker på skrå etter endt svar. Det viktigste er at du i føringen din viser tydelig hva som er mellomregninger og endelig svar. Jeg ville spurt læreren om dette. En annen ting: kan du korte ned svaret? Er ikke alltid nødvendig med en lang avhandling. Endret 14. mai 2019 av Truno Tillegg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #5 Del Skrevet 14. mai 2019 1 time siden, Truno skrev: Ja, men det holder gjerne med siste linjen. Skriver du på data er det jo ikke noe problem å ha på alt. Jeg har også sett at noen setter to streker på skrå etter endt svar. Det viktigste er at du i føringen din viser tydelig hva som er mellomregninger og endelig svar. Jeg ville spurt læreren om dette. En annen ting: kan du korte ned svaret? Er ikke alltid nødvendig med en lang avhandling. Men av og til skal eg forklare kvifor noko er en rettvinkla trekant. Då blir det ein del linjer. Eg tar matte som privatist, så har prøvd å lære meg matte på eit halvt år. Eg besto såvidt på VGS, men no er drøymen sosialt arbeid.. Og då ynskjer eg ikkje å få trekk for teite ting som ikkje nok strekar under svara osv. Og geogebra er jo eit kapittel for seg sjølv. Excel er heller ikkje det det ein gong var. Anonymkode: e8a17...561 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Truno Skrevet 14. mai 2019 #6 Del Skrevet 14. mai 2019 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men av og til skal eg forklare kvifor noko er en rettvinkla trekant. Då blir det ein del linjer. Eg tar matte som privatist, så har prøvd å lære meg matte på eit halvt år. Eg besto såvidt på VGS, men no er drøymen sosialt arbeid.. Og då ynskjer eg ikkje å få trekk for teite ting som ikkje nok strekar under svara osv. Og geogebra er jo eit kapittel for seg sjølv. Excel er heller ikkje det det ein gong var. Anonymkode: e8a17...561 Da tar du heller en strek for mye enn for lite. Jeg er veldig nøye med føring, men ser litt gjennom fingrene med elevene jeg kjenner. Den fordelen har du ikke som privatist. Men at noe er en rettvinklet trekant kan du bevise med Pytagoras setning, om a^2+b^2=c^2, så er trekanten rettvinklet, om det ikke stemmer, så er den ikke. Da trenger du ikke mye skrift. Om du må bruke trigonometri, så vil også utregningen tale for seg. Endret 14. mai 2019 av Truno Tillegg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melodiana Skrevet 14. mai 2019 #7 Del Skrevet 14. mai 2019 To strekker under svaret er ikke med i vurdering. Rart at folk mener det MÅ settes to strekker. Det er selve løsningsalgoritmen, føring av notater og svaret som vurderes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Truno Skrevet 14. mai 2019 #8 Del Skrevet 14. mai 2019 Akkurat nå, Melodiana skrev: To strekker under svaret er ikke med i vurdering. Rart at folk mener det MÅ settes to strekker. Det er selve løsningsalgoritmen, føring av notater og svaret som vurderes. Jo, jeg er helt enig. Men en del av høy måloppnåelse er å kommunisere matematikken på en god måte, og da er to streker under endelig svar, marg og mellomregninger absolutt et pluss. Om man må bruke mye tid og energi på å se hva kandidaten har prøvd å kommunisere, så er det et mindre bra svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melodiana Skrevet 14. mai 2019 #9 Del Skrevet 14. mai 2019 Jeg syntes at mange lærere tar en snarvei og ser etter to strekker på arket. Er svaret riktig, går de videre. Eg god lærer vurderer løsningsmetoden selv om mellomregningene er feil underveis. Tekniske feil kan forekomme. Mens selve løsningen er perfekt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Truno Skrevet 14. mai 2019 #10 Del Skrevet 14. mai 2019 Akkurat nå, Melodiana skrev: Jeg syntes at mange lærere tar en snarvei og ser etter to strekker på arket. Er svaret riktig, går de videre. Eg god lærer vurderer løsningsmetoden selv om mellomregningene er feil underveis. Tekniske feil kan forekomme. Mens selve løsningen er perfekt. En god lærer gjør ikke det. En god lærer ser etter hvor det gikk galt og kommuniserer det til eleven i håp om at den feilen ikke gjentar seg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melodiana Skrevet 14. mai 2019 #11 Del Skrevet 14. mai 2019 To strekker under svaret er en norsk "oppfinnelse". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #12 Del Skrevet 14. mai 2019 7 timer siden, Truno skrev: Da tar du heller en strek for mye enn for lite. Jeg er veldig nøye med føring, men ser litt gjennom fingrene med elevene jeg kjenner. Den fordelen har du ikke som privatist. Men at noe er en rettvinklet trekant kan du bevise med Pytagoras setning, om a^2+b^2=c^2, så er trekanten rettvinklet, om det ikke stemmer, så er den ikke. Da trenger du ikke mye skrift. Om du må bruke trigonometri, så vil også utregningen tale for seg. Eg mente to trekanter som er like, pga dei deler samme rette linje osv 😅 Anonymkode: e8a17...561 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2019 #13 Del Skrevet 14. mai 2019 8 timer siden, Melodiana skrev: Jeg syntes at mange lærere tar en snarvei og ser etter to strekker på arket. Er svaret riktig, går de videre. Eg god lærer vurderer løsningsmetoden selv om mellomregningene er feil underveis. Tekniske feil kan forekomme. Mens selve løsningen er perfekt. Jeg hadde en lærer som ikke bare så etter 2 streker under svaret, den så også etter at svaret ble heeeelt riktig på desimalnivå. Det var ingen andre (enn meg) i klassen med riktig svar, men siden jeg hadde svar på 14.8 isteden for 15 etter en mega lang utregning så sa han at det var feil og at ingen i klassen hadde løst oppgaven. På tross av at oppgaven var ekstremt vanskelig og ingen i klassen rakk å finne svaret på den begrensede tiden så fikk jeg ikke uttelling da, det var dårlig gjort synes jeg Om det var en lett oppgave så kunne jeg skjønt det men det var en utregning på et halvt ark og jeg måtte avrunde om jeg skulle ha sjangs på å rekke å komme i mål i tide og avrundinger baller på seg i lengre regnestykker Anonymkode: 0fe87...1b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå