Gå til innhold

Kompetansebevis

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har de 2 siste årene tatt 6 fag som tilsvarer allmenn påbygg v/voksenopplæringen. Nå har jeg søkt høyere utdanning på bakgrunn av dette.

Problemet er bare det at jeg ikke har totalt 100% i 5 år med praksis. Vil søknaden min ved universitetet bli avslått da? jeg har jo studiekompetanse, men ikke nok praksis.

Anonymkode: 78e80...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du trenger da ikke praksis for å søke? Eller er det spesielle krav ift studiet du har søkt?

Anonymkode: f770f...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger da ikke praksis for å søke? Eller er det spesielle krav ift studiet du har søkt?

Anonymkode: f770f...88a

jeg ble tatt opp på voksenopplæringen på bakgrunn av 23/5 regelen uten at jeg egentlig hadde rett på det (hadde ikke jobbet 5 år fulltid da heller). ettersom jeg får kompetansebevis på at jeg har tatt 6 fag som tilsvarer 1 år på vgs må jeg visst dokumentere at jeg har jobbet/hatt omsorg for barn i totalt 5 år 100%. er ikke spesielle krav annet enn generell studiekompetanse og politiattest. forstår heller ikke hvorfor jeg må dokumentere arbeid. jeg får jo ikke et vanlig vitnemål men kompetansebevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt uklart her. 

Søker du etter 23/5 regelen? Da må du ha fem års praksis. Men husk at videregående utdanningen også teller. Omsorg for barn teller også. Google samordna opptak og 23/5. 

Du sier du har tatt påbygg, det betyr at du har yrkesfag fra før av. Da trenger du ikke noe som helst praksis. Men du må ha fullført skoledelen av et yrkesfag og i tillegg påbygningsdelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg ble tatt opp på voksenopplæringen på bakgrunn av 23/5 regelen uten at jeg egentlig hadde rett på det (hadde ikke jobbet 5 år fulltid da heller). ettersom jeg får kompetansebevis på at jeg har tatt 6 fag som tilsvarer 1 år på vgs må jeg visst dokumentere at jeg har jobbet/hatt omsorg for barn i totalt 5 år 100%. er ikke spesielle krav annet enn generell studiekompetanse og politiattest. forstår heller ikke hvorfor jeg må dokumentere arbeid. jeg får jo ikke et vanlig vitnemål men kompetansebevis.

Ble postet på samme tid dette. Du ble tatt inn på voksenopplæring på bakgrunn av 23/5? Voksenopplæring er vgs-nivå. 23/5 gjelder for opptak til høyskole/ universitet. 

Mener du at du har fått opptak slik at du kan bruke 23/5? Ja det kan man få uansett hvor mye praksis man har. Så må man opparbeide praksis før man kan få opptak til høyskole.

Disse fagene som utgjør skoledelen av 23/5 teller som ett år. Så du må dokumentere fire års praksis i tillegg. Men det kan være mye forskjellig: jobb, omsorg for barn osv. Om du f eks har jobbet 50% i to år teller det som ett år fulltid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Siden du har gått voksenopplæringen så må du dokumentere 4år arbeid for å kunne få studiekompetanse. Dette fordi de 6 fagene i VO alene gir ikke studiekompetanse. Dette er komprimerte fag plukket fra alle trinn på vgs. Kompetansebeviset sammen med 4 års arbeidserfaring osv gir altså studiekompetanse. 

Anonymkode: 0432d...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Ble postet på samme tid dette. Du ble tatt inn på voksenopplæring på bakgrunn av 23/5? Voksenopplæring er vgs-nivå. 23/5 gjelder for opptak til høyskole/ universitet. 

Mener du at du har fått opptak slik at du kan bruke 23/5? Ja det kan man få uansett hvor mye praksis man har. Så må man opparbeide praksis før man kan få opptak til høyskole.

Disse fagene som utgjør skoledelen av 23/5 teller som ett år. Så du må dokumentere fire års praksis i tillegg. Men det kan være mye forskjellig: jobb, omsorg for barn osv. Om du f eks har jobbet 50% i to år teller det som ett år fulltid. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Siden du har gått voksenopplæringen så må du dokumentere 4år arbeid for å kunne få studiekompetanse. Dette fordi de 6 fagene i VO alene gir ikke studiekompetanse. Dette er komprimerte fag plukket fra alle trinn på vgs. Kompetansebeviset sammen med 4 års arbeidserfaring osv gir altså studiekompetanse. 

Anonymkode: 0432d...5ed

Jeg har jobbet 38% mellom september 2011-november 2017. jeg vet ikke hvor mye dette utgjør. jeg er idag i ulønnet perm fra jobb, vet ikke om det fortsatt teller da. jeg fødte et barn februar 2018 som er 15 måneder nå. har tatt de 6 fagene fra høst 2017-vår 2019. jeg tok 1 år med vg1 som ikke ble bestått da jeg ikke fikk vurdering i et fag. 

jeg vet ikke hvordan jeg ligger an. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det året som ikke er bestått teller ikke. Du har litt over seks år med 38 % stilling, det tilsvarer omtrent 2,3- 2,4 år i full stilling (har ikke regnet ordentlig på det). Du har 15 måneder med omsorg for barn (siden det er utenom når du jobbet. Du får ikke dobbelt opp om det overlapper). Og du får ett år for fagene du tar nå. Men det er samtidig som du har barnet og du kan bare få for en av dem samtidig.

Det ser som du mangler litt. Du har dermed omtrent 3,5 års praksis som du kan ta med. 

Men ikke ta min utregning helt garantert, kan være jeg har tenkt feil eller det kan ha vært nylige endringer. Snakk med en rådgiver på skolen eller på høyskolen/universitetet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Det året som ikke er bestått teller ikke. Du har litt over seks år med 38 % stilling, det tilsvarer omtrent 2,3- 2,4 år i full stilling (har ikke regnet ordentlig på det). Du har 15 måneder med omsorg for barn (siden det er utenom når du jobbet. Du får ikke dobbelt opp om det overlapper). Og du får ett år for fagene du tar nå. Men det er samtidig som du har barnet og du kan bare få for en av dem samtidig.

Det ser som du mangler litt. Du har dermed omtrent 3,5 års praksis som du kan ta med. 

Men ikke ta min utregning helt garantert, kan være jeg har tenkt feil eller det kan ha vært nylige endringer. Snakk med en rådgiver på skolen eller på høyskolen/universitetet. 

Takk for godt svar.

3,5 år med jobb og barnepass. Mister jeg det året med skole ettersom jeg gikk hjemme med barnet samtidig? Mangler jeg 1,5 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for godt svar.

3,5 år med jobb og barnepass. Mister jeg det året med skole ettersom jeg gikk hjemme med barnet samtidig? Mangler jeg 1,5 år?

Du kan bare få for en av dem samtidig. Så du får ikke noe ekstra for skoleåret om du samtidig har barn. Om du var hjemme med barnet eller om det var i bhg har ikke noe å si. Du får for omsorg uansett. Men ikke noe ekstra om du jobber eller studerer samtidig. 

Slik jeg ser det så mangler du 1,5 år. MEN: Sjekk alt dette. Snakk helst med rådgiver på høyskole/universitet. Jeg har personlig inntrykk av at de ofte vet mer enn de på vgs. Det aller beste er å høre med flere av dem og gjerne også med samordna opptak. Om du får 'gode nyheter ', sørg for å få det skriftlig også. 

Endret av solmåneogstjerner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet jo ikke om det er aktuelt for deg, men om du skulle ha noen annen form for praksis som omsorg for andre familiemedlemmer eller utbetalt arbeidspraksis så kan det også telle med 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke noe VGS i det hele tatt? Ett år på VGS (eks. VG1) regnes slik jeg forstår det også som et år i potten. Det samme gjør forsvaret og folkehøyskole.

Snakk med en rådgiver, de kan alle reglene og kan hjelpe deg med å regne sammen hva du har og eventuelt mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Alice123 skrev:

Har du ikke noe VGS i det hele tatt? Ett år på VGS (eks. VG1) regnes slik jeg forstår det også som et år i potten. Det samme gjør forsvaret og folkehøyskole.

Snakk med en rådgiver, de kan alle reglene og kan hjelpe deg med å regne sammen hva du har og eventuelt mangler.

Hun har ikke bestått det ene året hun gikk (før voksenopplæring), da teller det ikke. 

Folkehøyskole og forsvaret kommer man vel ikke inn på om man ikke har studiekompetanse eller fullført yrkesfag? Om man gjør det, og om det er fullført så vil det også telle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 minutter siden, Alice123 skrev:

Jeg har 1 år men ikke bestått det. Jeg sto ikke i et programfag, men sto i de andre. Fikk ikke standpunkt i norsk, norsk muntlig og engelsk, men dette er nok pga de går over 2 og 3 år. 

Gleda meg til høsten, men må visst vente enda et år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev:

Hun har ikke bestått det ene året hun gikk (før voksenopplæring), da teller det ikke. 

Folkehøyskole og forsvaret kommer man vel ikke inn på om man ikke har studiekompetanse eller fullført yrkesfag? Om man gjør det, og om det er fullført så vil det også telle.

Å, jeg så ikke at hun ikke hadde fullført VG1, da teller det jo ikke.

Meg bekjent kan man ta både førstegangstjenesten og folkehøyskole uten studiekompetanse/fagbrev. Men jeg har ikke gjort noen av delene, så jeg tør ikke garantere noe. Om ikke TS har noen av delene er det uansett ikke relevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er du sikker på at de 6 fagene som jeg har tatt mens jeg jobbet/var i permisjon ikke teller sologmåne? Går alt i ett? Trodde man kunne få noe godtgjørelse for utdanningen på siden av omsorg/jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, Alice123 skrev:

Å, jeg så ikke at hun ikke hadde fullført VG1, da teller det jo ikke.

Meg bekjent kan man ta både førstegangstjenesten og folkehøyskole uten studiekompetanse/fagbrev. Men jeg har ikke gjort noen av delene, så jeg tør ikke garantere noe. Om ikke TS har noen av delene er det uansett ikke relevant.

Jeg vet faktisk ikke om man kan ta der uten fullført vgs. Men som du sier så er det vel ikke relevant her uansett 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at de 6 fagene som jeg har tatt mens jeg jobbet/var i permisjon ikke teller sologmåne? Går alt i ett? Trodde man kunne få noe godtgjørelse for utdanningen på siden av omsorg/jobb.

Så lenge det ikke har vært noen helt nylige endringer så er jeg sikker på det. 

Men jeg kan likevel ta feil, så du bør høre med rådgivere (flere!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev:

Så lenge det ikke har vært noen helt nylige endringer så er jeg sikker på det. 

Men jeg kan likevel ta feil, så du bør høre med rådgivere (flere!)

Krise....

Så da kan jeg ikke søke noe utdanning med andre ord? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal ringe samordna i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...