Gå til innhold

Brutal politikk mot de svakeste

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Godt innlegg av en psykologspesialist.

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/GGw95V/Brutal-politikk-mot-de-svakeste

Det er ikke få terapitimer som går med til å bearbeide reaksjoner etter møter med Nav-systemet.

Dette avisinnlegget er derfor et resultat av dette: Et forsøk på å si høyt og tydelig ifra om de påkjenninger mange mennesker med psykiske lidelser opplever i møte med dagens system.

Anonymkode: b2a34...520

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hjelper ikke. Dette er blitt et så stort problem at en bare må stramme inn, uansett hva man sikkert skulle ønske. Det er ikke penger til det, og slik er det bare.

Anonymkode: a1c58...19a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært syk hele livet, og i Nav systemet i 17 år. Og du får hele tiden nye saksbehandlere, hele tiden nye beskjeder om hva som skjer, de tar fra deg pengene dine uten varsel, så du går uten penger i flere måneder. Sosialsøknaden tar 3 mnd, selv om det er ikke lov, de sier hopp og du må hoppe, ellers mister du pengene dine, de nekter å høre på deg. De gangene jeg har sagt at jeg er så syk så jeg ikke klarer noe, da må du på tiltak og arbeidsutprøving. De gangene jeg har sagt, nå føler jeg meg bedre, og vil gjerne på arbeidsutprøving, nei da skal du ikke gjøre noe. Da jeg startet på Nav var jeg kun fysisk syk, nå er jeg psykisk syk og. Gikk på en stor smell for 4 år siden, da Nav enda en gang kastet meg av AAP. Og den gangen ble jeg psykisk syk, ønsket bare å ta livet av meg, og måtte få hjelp hos psykolog. Nav har gjort meg dårligere både fysisk og psykisk. 

Anonymkode: 4ae6a...cf8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det viktige er at vi hjelper de rike slik at de slipper å betale skatt.

Anonymkode: f407b...b7d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjelper ikke. Dette er blitt et så stort problem at en bare må stramme inn, uansett hva man sikkert skulle ønske. Det er ikke penger til det, og slik er det bare.

At det ikke er penger til det er hvertfall tull. Bare å se på buskjettene så er det tydelig mer en nok. 

Anonymkode: f713f...991

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At det ikke er penger til det er hvertfall tull. Bare å se på buskjettene så er det tydelig mer en nok. 

Anonymkode: f713f...991

Vær snill og link til disse budsjettene med alle disse pengene på.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De betaler skatt og skaper arbeidsplasser som igjen genererer mer skatt og andre inntekter for staten. Eller vil du at de skal flytte utenlands og ikke skatte til landet i det hele tatt? Slik at vi mister både arbeidsplasser og skatt?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De betaler skatt og skaper arbeidsplasser som igjen genererer mer skatt og andre inntekter for staten. Eller vil du at de skal flytte utenlands og ikke skatte til landet i det hele tatt? Slik at vi mister både arbeidsplasser og skatt?

Les hva jeg skrev.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les hva jeg skrev.

I did.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Og det er her man skal bruke sparekniven? Ingen andre utgiftsposter man heller bør kutte, det er den syke «Kari» som må ta støyten? 

Ser du virkelig ikke andre steder å kutte enn for «Kari» og andre som henne? 

Har du sett budsjettene, og alt vi faktisk påstås å ha råd til? Har du sett statistikkene om hvor pengene faktisk går? 

Jeg jobbet mange år i NAV, og når vi får inn brukere som gjør gjentatte FEILPRIORITERINGER må vi til slutt få de inn på å miste styringen på sin egen økonomi. Kanskje det hadde vært løsningen for dagens Storting, rett og slett hjelp med økonomistyringen? Slik at basis behovene til borgerne blir ivaretatt først? 

Slik det gjøres nå, er rett og slett skammelig. Forstår ikke hvorfor vi finner oss i det? Vi har alle et familiemedlem, en slektning, en venn som sliter med helsa, og som sliter med NAV. Der gjelder ikke bare de psykisk syke, men alle syke.

Anonymkode: 0889d...7e3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vil at de skal dø og testamentere pengene sine til meg.

Anonymkode: 04120...6b9

Skrevet

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå viser vel tallene at "de rike" betaler større andeler av felleskassen en når AP satt i regjering.

Det viser jo bare at skattelette til de som driver næring fungerer. Dette gjør kaken større og gavner alle.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner flere som har gått inn i navsystemet med en fysisk diagnose og kommet ut igjen med psykiske lidelser på toppen. De rævkjører folk så innmari! Joda, jeg skjønner det skal være strengt, men systemet motarbeider seg selv. Det er umulig å få tak i saksbehandlere, behandlingstiden på ting er alt for lang. Og det virker som mange som jobber i nav, gjør alt de kan for å gjøre ting verst mulig for klientene sine. Jo mer tull de kan finne på, jo bedre er det. Avslår sosialstønad på feil grunnlag gang på gang, og endrer begrunnelsen fra gang til gang. Hvordan det har gått etter de strammet inn AAP er jo en katastrofe i seg selv. De har tatt vekk alt av støtteordninger som kronisk syke hadde i forhold til sykdomsutgiftene, noe som har resultert i at veldig mange ikke har råd til å følge opp behandling lenger... ergo... de blir mer syke enn de var. Det er så mye som er helt bak mål med hvordan regjeringen styrer nav og kronisk syke. Man kan ikke kjøre en arbeidslinje og tro at folk blir mirakuløst friske så fort de fratas alle rettigheter. Det er ikke sånn det fungerer! Og mange som jobber på Nav, burde lært seg omsorg og empati for andre! 

Anonymkode: 56745...0f4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vær snill og link til disse budsjettene med alle disse pengene på.

Man kan jo bare ta penger fra andre steder. Eksempelvis kan vi kutte i innvandringsbudsjetter ved å starte remigrering. Kanskje litt dyrt der og da, veldig billig i lengden.

Ellers leste jeg i går at det koster 7 (SYV) MILLIARDER kroner å reparere Helge Ingstad. I tillegg da til alle pengene de har brukt hittil på redningsaksjonen. Altså et skip til 4 milliarder kroner skal de nå bruke nesten det dobbelte på å reparere. Man får ganske mange nav-brukere finansiert i ganske mange år for syv milliarder kroner.

Det finnes alltid penger. Og jeg ser ikke helt lønnsomheten ved å spare penger ved å kaste folk ut av nav og over på sosial, pengene går jo bare fra et annet budsjett.

Anonymkode: 92fae...7d9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært syk hele livet, og i Nav systemet i 17 år. Og du får hele tiden nye saksbehandlere, hele tiden nye beskjeder om hva som skjer, de tar fra deg pengene dine uten varsel, så du går uten penger i flere måneder. Sosialsøknaden tar 3 mnd, selv om det er ikke lov, de sier hopp og du må hoppe, ellers mister du pengene dine, de nekter å høre på deg. De gangene jeg har sagt at jeg er så syk så jeg ikke klarer noe, da må du på tiltak og arbeidsutprøving. De gangene jeg har sagt, nå føler jeg meg bedre, og vil gjerne på arbeidsutprøving, nei da skal du ikke gjøre noe. Da jeg startet på Nav var jeg kun fysisk syk, nå er jeg psykisk syk og. Gikk på en stor smell for 4 år siden, da Nav enda en gang kastet meg av AAP. Og den gangen ble jeg psykisk syk, ønsket bare å ta livet av meg, og måtte få hjelp hos psykolog. Nav har gjort meg dårligere både fysisk og psykisk. 

Anonymkode: 4ae6a...cf8

Hvis du har blitt forsørget av Nav i 17 år, uten at du har deltatt på en eneste arbeidsutprøving har Nav ikke fått testen din restarbeidsevne. Alle på Aap må ha jobbet på flere arbeidsplasser før de kan vurdere din søknad. Uansett har alle en restarbeidsevne dersom du ikke er sengeliggende 24/7.

Anonymkode: 39f01...e80

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og det er her man skal bruke sparekniven? Ingen andre utgiftsposter man heller bør kutte, det er den syke «Kari» som må ta støyten? 

Ser du virkelig ikke andre steder å kutte enn for «Kari» og andre som henne? 

Har du sett budsjettene, og alt vi faktisk påstås å ha råd til? Har du sett statistikkene om hvor pengene faktisk går? 

Jeg jobbet mange år i NAV, og når vi får inn brukere som gjør gjentatte FEILPRIORITERINGER må vi til slutt få de inn på å miste styringen på sin egen økonomi. Kanskje det hadde vært løsningen for dagens Storting, rett og slett hjelp med økonomistyringen? Slik at basis behovene til borgerne blir ivaretatt først? 

Slik det gjøres nå, er rett og slett skammelig. Forstår ikke hvorfor vi finner oss i det? Vi har alle et familiemedlem, en slektning, en venn som sliter med helsa, og som sliter med NAV. Der gjelder ikke bare de psykisk syke, men alle syke.

Jeg tror det kan være lurt å stramme inn og å kutte. Opprettholdes denne pengebruken, blir bare flere og flere fristet til å bli "syke". Det er så mye surresykdommer og folk som ikke kan gjøre noe pga at det sitter et eller annet i hodet på de, at det er skrekkelig. Folk er blitt så svake at det er en skam.

Det eneste som hjelper her er nok dessverre kutt. Hardt og brutalt, men det vil nok ha en effekt på sikt. Slik det er nå, kan det ikke fortsette.

Snart er folk traumatisert pga at de så en mus ute i går.

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan jo bare ta penger fra andre steder. Eksempelvis kan vi kutte i innvandringsbudsjetter ved å starte remigrering. Kanskje litt dyrt der og da, veldig billig i lengden.

Ellers leste jeg i går at det koster 7 (SYV) MILLIARDER kroner å reparere Helge Ingstad. I tillegg da til alle pengene de har brukt hittil på redningsaksjonen. Altså et skip til 4 milliarder kroner skal de nå bruke nesten det dobbelte på å reparere. Man får ganske mange nav-brukere finansiert i ganske mange år for syv milliarder kroner.

Det finnes alltid penger. Og jeg ser ikke helt lønnsomheten ved å spare penger ved å kaste folk ut av nav og over på sosial, pengene går jo bare fra et annet budsjett.

Det koster 12 milliarder å fikse Helge Ingstad.

Problemet her er at om du bruker disse 12 milliardene på syke og lignende, må du bruke nye 15 milliarder rett etterpå. Så mådu opp i 20 milliarder etter det igjen.

Og slik fortsetter det. Vi er blitt en sykeliggjort nasjon.

AnonymBruker
Skrevet

«Innvandrer regnskapet» har vi råd til. Trygd til Utøya ofrene, og denne «Kari» har vi ikke råd til 😬

Det går ikke an å snakke om dette, om man ikke holder ulike utgiftsposter opp mot hverandre. 

Helge Ingstad er det ikke så nøye med. Det er nå mer en engangsutgift. Den virkelig store utgiftsposten, som generer minimalt med inntekter, er den ikke vestlige innvandringen. Det koster enorme summer, om vi bare skal ha fokus på økonomi alene. 

Jeg personlig ville foretrukket et storting som prioriterte «Kari». Det er ikke vilje i folket, eller blant de folkevalgte å gjøre dette. Jeg håper det vil snu. Jeg evner ikke å forstå de som ikke deler mitt syn, men det er bare å bøye seg for flertallet. 

Jeg har lyst at noen gir meg en fullstendig og avveid forklaring på hvorfor deres syn avviker, det har jeg aldri sett gjort. Verken av våre folkevalgte, eller av mine private kontakter som har et avvikende syn fra meg.

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det koster 12 milliarder å fikse Helge Ingstad.

Problemet her er at om du bruker disse 12 milliardene på syke og lignende, må du bruke nye 15 milliarder rett etterpå. Så mådu opp i 20 milliarder etter det igjen.

Og slik fortsetter det. Vi er blitt en sykeliggjort nasjon.

Ja, ser nå at det har steget til 12 milliarder. Det siste beløpet jeg leste var 7. Uansett, la oss gå utifra 12 da. Fregatten kostet 4 milliarder ny. Da kan de i utgangspunktet kjøpe tre nye i stedet for å fikse på den ene. Eksempel på utrolig sløsing med penger.

Dersom man starter med remigrasjon så fort som mulig kan man begrense fremtidige utgifter kraftig. Man sender også en beskjed om å ikke komme hit for andre. Asyl- og flyktningstatus skal være midlertidig og man skal alltid sendes tilbake så fort det er trygt. 

Jeg er ikke bekymret for andelen syke nordmenn. Norge har alltid vært en nasjon som tar vare på de syke og fattige. Jeg er mer bekymret for alle trygde- og stønadsmottakerne vi ukritisk ønsker velkommen og som aldri kommer til å bidra i felleskassa, men gladelig tar ut av den. Det kommer stadig fler og fler som mottar diverse stønader. Man kan ikke på den ene siden si at "vi vil ikke betale for de syke" og samtidig si "velkommen, velkommen, her har du hus, norskkurs, mat, klær, møbler, stønad hit og stønad dit. Å? du kan ikke jobbe? ingen problemer her har vi trygd som du kan få, og kona di også".

På den ene siden klages det over at syke koster penger og på den andre siden så inviterer de flere brukere av de samme budsjettene hit med åpne armer. Ulogisk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...