Gå til innhold

Dere som har katt, og er gravide.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er selv gravid og har en pus som går på do inne enda, skal bli utekatt når han blir større. Blodprøver viste at jeg ikke har vært smittet før så de sa jeg helst ikke burde ta kattedo osv. Men her i hus er katten min og gubben nekter😅

Så, jeg bruker hansker og renser doen morgen og kveld. Vasker hendene godt etterpå og opp til albuen. Leste dog at det ikke gir smitte fra kattedo før etter 48(?)timer, derfor er det jo lurt å renske utav den ofte tenker jeg. 

Vil ikke være så ekstremt hysterisk heller, men renslighet er viktig. Vaske hender før mat. Ikke ta seg til munn osv eller på mat etter og ha kost med katten.. toxoplasma kan man jo også få via jord. Derfor man må vaske grønnsaker og frukt godt før de blir spist. Så er jo ikke bare via kattedo man kan få dette 😊

 

Anonymkode: 9cd4c...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Fortsetter under...

Jeg har en katt fra omplassering som nylig har begynt å gå ut. Jeg fant nettopp ut at jeg er gravid. Katten min ble funnet som kattunge ute før han fikk fosterhjem, dette er altså første perioden hans ute. Samboeren min tar kattedoen minst en gang daglig, og det har han gjort siden vi fikk katten. Katten fanget nylig en mus som han tok med inn. Denne tok samboeren min ut og vasket etter. Jeg koser med katten og han ligger i sengen når vi ikke sover der. Jeg har også kost han med ansiktet mitt. Spørsmålet mitt er hvor stor sjanse det er for jeg nå blir smittet når det er høy sannsynlighet for at katten får sykdommen i denne perioden? 

Anonymkode: eca47...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har en katt fra omplassering som nylig har begynt å gå ut. Jeg fant nettopp ut at jeg er gravid. Katten min ble funnet som kattunge ute før han fikk fosterhjem, dette er altså første perioden hans ute. Samboeren min tar kattedoen minst en gang daglig, og det har han gjort siden vi fikk katten. Katten fanget nylig en mus som han tok med inn. Denne tok samboeren min ut og vasket etter. Jeg koser med katten og han ligger i sengen når vi ikke sover der. Jeg har også kost han med ansiktet mitt. Spørsmålet mitt er hvor stor sjanse det er for jeg nå blir smittet når det er høy sannsynlighet for at katten får sykdommen i denne perioden? 

Anonymkode: eca47...01c

Jeg har vært hos jordmor som forteller at jeg kan kose med katten, opptil ansiktet også. Man skal bare ikke være direkte i kontakt med katteavføring, så sjansen er veldig liten. Men hold deg vekke fra katten dersom han vasker seg nedentil en god stund, og ikke rør kattedo/kattesand. Er katten din kastrert? Anbefaler det for da holder de seg jo som regel unna andre katter, og holder seg i nabolaget.

Anonymkode: 68240...763

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har vært hos jordmor som forteller at jeg kan kose med katten, opptil ansiktet også. Man skal bare ikke være direkte i kontakt med katteavføring, så sjansen er veldig liten. Men hold deg vekke fra katten dersom han vasker seg nedentil en god stund, og ikke rør kattedo/kattesand. Er katten din kastrert? Anbefaler det for da holder de seg jo som regel unna andre katter, og holder seg i nabolaget.

Anonymkode: 68240...763

Takk for utfyllende svar. Han er kastrert og jeg tror ikke det er så mange katter i nabolaget. Vi bor landlig til :) Men det er ikke større fare når han tok med den døde musen inn? Leste det var musen som var smittekilden til katten. 

Anonymkode: eca47...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør alt med pus i graviditeten, men så har jeg også immunitet mot toxoplasmose, så jeg trenger ikke å tenke på det. (bodde i sør-Europa som barn, der det er vanligere). 

Men det er som nevnt mye som skal til, så så lenge man ikke slikker på hender etter å ha tatt på katteavførinh så har man tatt den viktigste forholdsregelen. 

Anonymkode: 3b41c...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har en katt fra omplassering som nylig har begynt å gå ut. Jeg fant nettopp ut at jeg er gravid. Katten min ble funnet som kattunge ute før han fikk fosterhjem, dette er altså første perioden hans ute. Samboeren min tar kattedoen minst en gang daglig, og det har han gjort siden vi fikk katten. Katten fanget nylig en mus som han tok med inn. Denne tok samboeren min ut og vasket etter. Jeg koser med katten og han ligger i sengen når vi ikke sover der. Jeg har også kost han med ansiktet mitt. Spørsmålet mitt er hvor stor sjanse det er for jeg nå blir smittet når det er høy sannsynlighet for at katten får sykdommen i denne perioden? 

Anonymkode: eca47...01c

Så lenge pus er kastrert er det nok ikke farlig. Det skjer jo sjeldent at mennesker blir smittet. 

Anonymkode: 7cbc6...a0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har vært veldig redd for toxoplasmose selv og har såvidt koset med kattene våre i graviditeten. Hver gang jeg har tatt på kattene, har jeg vasket og spritet hendene etterpå. Det samme har jeg gjort hver gang jeg har tatt i kattematskålene.

 

Vi har ikke kattsandeske, dem går ut kattluken. Men som sagt jeg er kjemperedd for dette selv og har vært kjempe nøye med å ikke ha "katterester' på hendene mine.

 

Kattene får heller ikke være i møblene som vi i huset sitter i. 

Anonymkode: b95fe...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som vanlig, men hold hendene dine langt unna ansiktet ditt til du har vasket hendene nøye :) brukt evt håndsprit i tillegg, hvis du vil være ekstra nøye.  

Anonymkode: 69dbb...e8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er hysterisk. Jeg tok kattedo og hadde kattene i senga. Vask deg, så går det bra.  Herregud. Det er større sjanse for å få smitte gjennom frukt og grønt. 

Anonymkode: 0335a...bc0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 1-3 katter hele livet fra jeg var barn(både inne og ute katter, noen hyppige musespisere) + reist mye og spist på alle typer gatekjøkken i Asia + elsker biffen blodig og spekemat/fenalår(holder meg unna dette nå da).

Er gravid i 5 måned, har to katter som vi har holdt inne siden vi fant ut av graviditeten(de er sånn som liker å gå ute i 10min dersom været er pent og varmt, så ikke krise for de å være inne) men jeg var 100% sikker på at jeg skulle være smittet for lengst av parasitten, men testen kom tilbake negativt... JM sier at det generelt er veldig lite av dette i Norge.. Ville ikke vært bekymret.. 

Anonymkode: d5756...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gravid, alene med katt. Bruker hansker og på begge hender og er nøye med å vaske hendene godt etterpå. 

Tror det skal mye til å bli smittet av å klappe katten. Katter er utrolig renslige dyr, de vasker seg jo halve dagen 😄 Om du bruker hansker når du renser do og vasker hende godt så går det nok fint:)

Anonymkode: 643ee...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...