AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #1 Skrevet 13. mai 2019 Er så redd for toxoplasma. Så nå at potene til pys var full av kattesand. Nå tar aldri jeg kattedoen etter vi fant ut jeg var gravid. Men syns likevel dette er skummelt. Og det er jeg pys vil være mest mulig inntil. Så vil jo gi han kjærligheten han trenger. Er vel flere enslige gravide som har katt. Dere må vel ta kattedoen selv? Eller hvordan løser dere det? Anonymkode: 82e9f...35b
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #4 Skrevet 13. mai 2019 Akkurat nå, BethD skrev: Hansker? Men kan da ikke kose med katten med hansker? Er litt det når jeg sa han dro med kattesand oppi sofaen og det luktet litt av potene hans. Han vasker seg og alt. Men ser liksom hvor fort alt kan bli dradd rundt. TS Anonymkode: 82e9f...35b
Gjest BethD Skrevet 13. mai 2019 #5 Skrevet 13. mai 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men kan da ikke kose med katten med hansker? Er litt det når jeg sa han dro med kattesand oppi sofaen og det luktet litt av potene hans. Han vasker seg og alt. Men ser liksom hvor fort alt kan bli dradd rundt. TS Anonymkode: 82e9f...35b Om du har hatt katt lenge har du mest sannsynlig parasitten fra før og da er det ikke farlig. Men du trenger ikke oppsøke bæsjen liksom.
jenta98 Skrevet 13. mai 2019 #6 Skrevet 13. mai 2019 Jeg har hatt katt hele livet. Tok blodprøve for 2 uker siden for å se om jeg har hatt det før eller om jeg har blitt smittet. Nei, har ikke det. Sååå! Lurt å være forsiktig.. 1
cHg Skrevet 13. mai 2019 #7 Skrevet 13. mai 2019 1 minutt siden, BethD skrev: Om du har hatt katt lenge har du mest sannsynlig parasitten fra før og da er det ikke farlig. Men du trenger ikke oppsøke bæsjen liksom. Det er en omplasseringskatt, så har ikke hatt han så lenge før jeg ble gravid. Men tømte doen ca daglig. Måtte ha han inne fordi han er en skikkelig herja hannkatt som så helt forferdelig ut da vi fikk han. Og nå er han så hjemmekjær at han regelrett har blitt en innekatt. Han står i døra med oss når vi lufter bikkja rett før leggetid, men han går ikke helt ut. Så da blir det en del avføring inne 😬 TS
Nerine_ Skrevet 13. mai 2019 #8 Skrevet 13. mai 2019 Du må få det i munn for at det skal smitte. Vask hender før du spiser/lager mat, og ikke skift sanden selv. 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #9 Skrevet 13. mai 2019 1 minutt siden, jenta98 skrev: Jeg har hatt katt hele livet. Tok blodprøve for 2 uker siden for å se om jeg har hatt det før eller om jeg har blitt smittet. Nei, har ikke det. Sååå! Lurt å være forsiktig.. Ja, det jeg også tenker. At når det gjelder såpass så kan en ikke bli for hysterisk. Ts Anonymkode: 82e9f...35b 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #10 Skrevet 13. mai 2019 1 minutt siden, Nerine_ skrev: Du må få det i munn for at det skal smitte. Vask hender før du spiser/lager mat, og ikke skift sanden selv. Så det går egentlig på dårlig håndhygiene for at en skal bli smittet? TS Anonymkode: 82e9f...35b
Nerine_ Skrevet 13. mai 2019 #11 Skrevet 13. mai 2019 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så det går egentlig på dårlig håndhygiene for at en skal bli smittet? TS Anonymkode: 82e9f...35b Eller kjøtt som ikke er gjennomstekt og frukt/grønt som ikke er vasket. Mange av dem som er smittet har fått det fra sandkassen som barn. Barn spiser alt og putter stadig hendene i munn. Greit å ha som en "regel" at du vasker hender etter kos med katten, vi voksene putter også hendene i munnen uten å tenke over det innimellom. Endret 13. mai 2019 av Nerine_ 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #12 Skrevet 13. mai 2019 Jeg vasker hendene oftere og passer på å ikke kose på katten mens jeg lager/spiser mat. Mannen tar seg av kattedoen - en av få fordeler med å være den som går gravid! -------- -Josefine Anonymkode: 4a0b1...029 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #13 Skrevet 13. mai 2019 23 minutter siden, Nerine_ skrev: Eller kjøtt som ikke er gjennomstekt og frukt/grønt som ikke er vasket. Mange av dem som er smittet har fått det fra sandkassen som barn. Barn spiser alt og putter stadig hendene i munn. Greit å ha som en "regel" at du vasker hender etter kos med katten, vi voksene putter også hendene i munnen uten å tenke over det innimellom. Leste også et sted at kun 2% blir smittet av de som har katt. Hadde han i sengen før med oss, men det er det jo slutt på dessverre. Så mye en skal tenke på med disse frøene 🙊 TS Anonymkode: 82e9f...35b
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #14 Skrevet 13. mai 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg vasker hendene oftere og passer på å ikke kose på katten mens jeg lager/spiser mat. Mannen tar seg av kattedoen - en av få fordeler med å være den som går gravid! -------- -Josefine Anonymkode: 4a0b1...029 Hehe, ja ganske digg å slippe å stå med hue nedi den boksen med bæsj og tiss. Absurd mye de klarer å få ut av de små kroppene på kort tid 😂 TS Anonymkode: 82e9f...35b
Ginny Skrevet 13. mai 2019 #15 Skrevet 13. mai 2019 Pusen her bruker ikke doen sin noe særlig på denne tiden av året, men mannen tar den hvis det trengs. Ble testet for toxo i begynnelsen av svangerskapet, men har ikke hatt det selv om jeg har hatt katt hele livet. Har skjerpet inn på håndvask, pus får ikke lenger smake fra hånden min mens jeg spiser middag 😛 Men han sover i senga vår, og han får fortsatt masse kos. Jeg vasker meg bare før jeg spiser noe hvis jeg har kost med ham 😊
Betta123 Skrevet 13. mai 2019 #16 Skrevet 13. mai 2019 Gjelder dette alle katter eller bare de som går ute?😅jeg har en rasekatt som kun er inne
Avalon Skrevet 13. mai 2019 #17 Skrevet 13. mai 2019 (endret) Dette er fra en artikkel på et katteforum. Fakta er greit å ha, det sies så mye rart om toxo. Har alltid hatt katt selv, er gravid. Gjør ikke noe annerledes i forhold til kattene. Vanlig håndhygiene skal være tilstrekkelig. "Unødvendig hysteri Det finnes mye unødvendig hysteri ute å går blant gravide kvinner. De mest hysteriske omplasserer katten sin kun fordi at de venter baby. Kattens SOS har fått telefoner der folk har ringt og ønsker å finne nye hjem til kattene fordi fruen i huset er gravid. Dette er kanskje noe av det tristeste vi hører om. Å bli gravid og å vente en baby er en familieforøkelse, ikke en utskiftning av familie. Både katt og baby er en del av familien. La oss heller glede oss sammen med katten(e) og la dem ta del i det nye som skjer. ToxoplasmoseMange gravide er hysterisk redde for Toxoplasmose, derfor starter denne artikkelen med en liten forklaring på toxoplasmose for å vise hvor usannsynlig det er å få denne parasitten fra katt. Toxoplasmose er en parasitt som smitter gjennom munnen. De fleste som blir smittet i Norge får parasitten gjennom å spise rått kjøtt. Deretter kommer dårlig vaskete grønnsaker og frukt, samt svelging av infisert katteavføring. Det er kun usmittede gravide kvinner som blir smittet av parasitten som kan påføre fosteret smitten. En person som allerede har hatt toxoplasmose vil aldri kunne påføre ett foster skade og er derfor immune. Over halvparten av voksne mennesker er allerede smittet, flesteparten ved at de har spist rått kjøtt, for eksempel ved at kjøttet var for lite stekt.I Norge blir i underkant av to per tusen gravide smittet- altså 2 promille, og kun 20-30% av disse vil overføre smitten til fosteret. Man regner dessuten med at ca 1 % av unge utegående katter har smitten i seg. Som du selv sikkert skjønner etter å ha lest dette så er sjansene for å få Toxoplasmose via en katt svært usannsynlig. Katten kan få i seg parasitten fra byttedyr eller ved å bli foret med rått kjøtt. Når den infiseres for første gang, sprer den store mengder occyster i sin avføring i cirka to uker. Hvis den blir infisert på ny, sprer den vanligvis ikke smitte, så gamle katter representerer vanligvis ingen fare. Katter som er inne hele tiden og hverken jager mus eller fugler eller spiser rått kjøtt, får ikke smitten. Dermed er det svært unge, utegående katter som har fått smitten i seg for første gang gjennom å ha spist mus eller fugl med parasitten i seg, som er smittefarlige. Men de er bare smittet og gir fra seg smitte i 14 dager. Kattekassen bør tømmes daglig, da fersklagte egg ikke kan smitte før etter 48 timer og derfor er avføringen ikke farlig med det samme, for occystene trenger et døgn eller to på å modnes. Ett rent kattedo som skiftes hver dag er dermed helt trygt. Den internasjonale Toxoplasmoseorganisasjon en uttaler at de aldri vil råde en gravid kvinne til å gi fra seg katten sin. De bruker mye tid på å forsikre kvinner om at det er svært usannsynlig at de vil få toxoplasmose fra katt. Vi forklarer at for å få toxoplasmose fra katt må du svelge infisert katteavføring" Endret 13. mai 2019 av Avalon 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #18 Skrevet 13. mai 2019 2 minutter siden, Avalon skrev: Dette er fra en artikkel på et katteforum. Fakta er greit å ha, det sies så mye rart om toxo. "Unødvendig hysteri Det finnes mye unødvendig hysteri ute å går blant gravide kvinner. De mest hysteriske omplasserer katten sin kun fordi at de venter baby. Kattens SOS har fått telefoner der folk har ringt og ønsker å finne nye hjem til kattene fordi fruen i huset er gravid. Dette er kanskje noe av det tristeste vi hører om. Å bli gravid og å vente en baby er en familieforøkelse, ikke en utskiftning av familie. Både katt og baby er en del av familien. La oss heller glede oss sammen med katten(e) og la dem ta del i det nye som skjer. ToxoplasmoseMange gravide er hysterisk redde for Toxoplasmose, derfor starter denne artikkelen med en liten forklaring på toxoplasmose for å vise hvor usannsynlig det er å få denne parasitten fra katt. Toxoplasmose er en parasitt som smitter gjennom munnen. De fleste som blir smittet i Norge får parasitten gjennom å spise rått kjøtt. Deretter kommer dårlig vaskete grønnsaker og frukt, samt svelging av infisert katteavføring. Det er kun usmittede gravide kvinner som blir smittet av parasitten som kan påføre fosteret smitten. En person som allerede har hatt toxoplasmose vil aldri kunne påføre ett foster skade og er derfor immune. Over halvparten av voksne mennesker er allerede smittet, flesteparten ved at de har spist rått kjøtt, for eksempel ved at kjøttet var for lite stekt.I Norge blir i underkant av to per tusen gravide smittet- altså 2 promille, og kun 20-30% av disse vil overføre smitten til fosteret. Man regner dessuten med at ca 1 % av unge utegående katter har smitten i seg. Som du selv sikkert skjønner etter å ha lest dette så er sjansene for å få Toxoplasmose via en katt svært usannsynlig. Katten kan få i seg parasitten fra byttedyr eller ved å bli foret med rått kjøtt. Når den infiseres for første gang, sprer den store mengder occyster i sin avføring i cirka to uker. Hvis den blir infisert på ny, sprer den vanligvis ikke smitte, så gamle katter representerer vanligvis ingen fare. Katter som er inne hele tiden og hverken jager mus eller fugler eller spiser rått kjøtt, får ikke smitten. Dermed er det svært unge, utegående katter som har fått smitten i seg for første gang gjennom å ha spist mus eller fugl med parasitten i seg, som er smittefarlige. Men de er bare smittet og gir fra seg smitte i 14 dager. Kattekassen bør tømmes daglig, da fersklagte egg ikke kan smitte før etter 48 timer og derfor er avføringen ikke farlig med det samme, for occystene trenger et døgn eller to på å modnes. Ett rent kattedo som skiftes hver dag er dermed helt trygt. Den internasjonale Toxoplasmoseorganisasjon en uttaler at de aldri vil råde en gravid kvinne til å gi fra seg katten sin. De bruker mye tid på å forsikre kvinner om at det er svært usannsynlig at de vil få toxoplasmose fra katt. Vi forklarer at for å få toxoplasmose fra katt må du svelge infisert katteavføring" Kan du legge ved en kilde? Troverdig artikkel. Men hvem som helst på hvilket som helst forum kan skrive smart Ts Anonymkode: 82e9f...35b
Avalon Skrevet 13. mai 2019 #19 Skrevet 13. mai 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kan du legge ved en kilde? Troverdig artikkel. Men hvem som helst på hvilket som helst forum kan skrive smart Ts Anonymkode: 82e9f...35b Kilder for Toxoplasmoseinfo er hentet fra: Norsk Toxoplasmoseforeninghttp://www.baby.no/helse/barnelegen/spor/toxoplasma/Norsk HuskattforeningArtikkel i bladet: Legemidler og Samfunn: Vask hender - stek kjøttet og klapp katten
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2019 #20 Skrevet 13. mai 2019 Jeg har hatt katt hele mitt liv. Utelukkende hannkatter, fra de var kattunger. Skiftet kattesand på disse hele veien. Er gravid for andre gang og ble testet for toxoplasmose, som fremdeles er negativ. Anonymkode: 206bc...a36
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå