Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal selvsagt ta kontakt med NAV å høre, men vil sjekke med dere guidere av kvinner (høhø) om noen har erfaring med at NAV dekker dette: 

Personlig trener og ernæringsveileder. Har en BMI på 29, beinhinnebetennslse og lavt stoffskifte. Føler meg dritt, og trener alt 3-5 ganger hver uke. Blir ikke i bedre form, og alt er tungt. Går skikkelig utover livskvaliteten min. Er flink til å løfte tungt, men ikke mange repetisjoner av egen kroppsvekt. 

Det har seg slik at jeg går ett studie på høyskole som krever at jeg løper 3000 meter og klarer styrkeøvelser med kroppsvekt. Jeg er ikke i nærheten av å klare kravene, og har alt snakket med lege og manuellterapaut. Begge anbefalte meg å høre med NAV om de kan dekke litt av utgiftene mine sånn at jeg får råd til å få hjelp, slik at jeg kan få bachelortittelen og jobb innen mitt fagfelt. Jeg elsker å trene, spiser nogenlunde sundt, men har definitivt forbedringspotensial i tilegg til at jeg har litt av hvert medisinsk. Jeg trenger rett og slett hjelp. En psykolog hadde ikke vært så ille heller, men en ting om gangen. Skal ha de fysiske testene i september en gang. Har gått de tre årene av bachelor, og mangler bare denne siste eksamenen. Så samfunnsøkonomisk er det en liten pris å betale for at jeg skal kunne betale mer i skatt og få økt livskvalitet med å jobbe med noe jeg er interessert i. 

Eventuelt om noen av dere er guru-er på trening og vil hjelpe meg med ett treningsprogram? Vil løpe 3000 meter på 15 min, løper på 17:30 omtrent nå. Vil kunne ta 25 push ups på tær, klarer ingen. Ta 25 liggende pull ups, klarer 4. Vil ta 70 situps, klarer 30. Vil ta 65 i benkepress, klarer 75. Veier 90 kilo, vil ned til 70. 

Har prøvd lifesum, grete roede, lavkarbi, høykarbo osv osv. Må nok tilbake til lifesum, men trenger hjelp for å ha noe som funker og ikke bare smoothie og salat..

Anonymkode: 0bc96...2c8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt om noe som heter trening på grønn resept. Hør med fastlegen om dette.
I tillegg kan fastlege henvise til ernæringsfysiolog (dette skal gå på egenandelskortet slik at du ikke betaler noe når du har nådd taket for egenandeler).
Mange får gratis trening eller svømming + oppfølging på sykehus, henvist av fastlege.

Anonymkode: cca60...165

• Liker 5
Skrevet (endret)

feil.

Endret av Tran09
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Tran09 skrev:

Det skal jeg sjekke ut. Fastlegen nevnte ikke dette, tusen tusen takk!

❤️  

Lykke til :hjerte:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gode resultater av fedmebehandling

Intensiv livsstilsbehandling med kostrådgivning og fysisk aktivitet kan gi gode resultater for sykelig overvektige. https://forskning.no/overvekt-medisinske-metoder-mat-og-helse/gode-resultater-av-fedmebehandling/627783

-----

"Søknad om opphold på LHL-klinikkene Nærland må sendes av fastlegen, sykehuslege, bedriftslege eller privatpraktiserende spesialist. Legen bruker et fastsatt henvisningsskjema og sender det til lokal poliklinikk for sykelig overvekt i helseforetaket der du bor: Helse Førde HF, Tverrfagleg fedmepoliklinikk, Postboks 1000, 6807 Førde.https://www.lhl.no/naerland/tjenester/sykelig-overvekt/

Hos LHL kan du også stille spørsmål til en ekspert og få gratis svar: https://www.lhl.no/trenger-du-hjelp/spor-eksperten/

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Søknad om opphold på LHL-klinikkene Nærland må sendes av fastlegen, sykehuslege, bedriftslege eller privatpraktiserende spesialist. Legen bruker et fastsatt henvisningsskjema og sender det til lokal poliklinikk for sykelig overvekt i helseforetaket der du bor: Helse Førde HF, Tverrfagleg fedmepoliklinikk, Postboks 1000, 6807 Førde.https://www.lhl.no/naerland/tjenester/sykelig-overvekt/

Se linken. Dette tilbudet finnes flere steder i Norge.

AnonymBruker
Skrevet

Svøømming kan være en god treningsform, da den ikke belaster leddene på samme måte som annen type trening. Ettersom du har benhinnebetennelse, bør du være forsiktig med visse typer trening og også passe på å bruke sko med god demping (også ved vanlig gange  på harde underlag som asfalt, harde gulv o.l.).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trenger rett og slett hjelp. En psykolog hadde ikke vært så ille heller, men en ting om gangen.

Jeg ville bedt  fastlegen om henvisning til psykolog ganske snart, ettersom det er forholdsvis lang (flere måneder) ventetid på behandling hos psykolog.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har gått de tre årene av bachelor, og mangler bare denne siste eksamenen. Så samfunnsøkonomisk er det en liten pris å betale for at jeg skal kunne betale mer i skatt og få økt livskvalitet med å jobbe med noe jeg er interessert i. 

Er du også i jobb, eller er du eventuelt sykmeldt fra jobb? Jeg vet at om man er i jobb og er sykmeldt grunnet helseplager så kan man få raskere helsehjelp gjennom NAV både til psykolog og andre spesialister.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du også i jobb, eller er du eventuelt sykmeldt fra jobb? Jeg vet at om man er i jobb og er sykmeldt grunnet helseplager så kan man få raskere helsehjelp gjennom NAV både til psykolog og andre spesialister.

Her står det om dette tilbudet https://www.nav.no/no/Bedrift/Oppfolging/Sykmeldt+arbeidstaker/Raskere+tilbake

AnonymBruker
Skrevet

om du har beinhinnebetennelse så skal du ikke begi deg ut på 3000 meters joggetur...

Anonymkode: 85599...b0c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har ganske lite overvekt, og det er derfor usannsynlig at du får hjelp fra andre enn fastlegen med dette. Tilbudene på fedmepoliknikk o.l er for folk som faktisk har fedme og det har ikke du. Det er et tilbud med sprengt kapasitet, så de må sette grensen et sted. Dessverre, fordi det hadde nok vært bedre for alle om man kunne få hjelp tidlig fremfor å måtte vente til man er sykelig overvektig. Fastlegen din kan hjelpe deg med stoffskiftet, men dessverre er det for veldig mange veldig vanskelig å regulere. 

Med mindre du er i en jobb du er sykemeldt fra, kan neppe NAV hjelpe deg heller. Som student har du ikke rett på støtte fra NAV annet enn i helt spesielle tilfeller, f.eks. dersom du er funksjonshemmet, aleneforsørger eller andre ting. 

Anonymkode: 11c6f...9e1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

om du har beinhinnebetennelse så skal du ikke begi deg ut på 3000 meters joggetur...

Anonymkode: 85599...b0c

Det var ganske jævlig ja.. Må bare fullføre, så aldri igjen. og jeg liker å løpe...

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ganske lite overvekt, og det er derfor usannsynlig at du får hjelp fra andre enn fastlegen med dette. Tilbudene på fedmepoliknikk o.l er for folk som faktisk har fedme og det har ikke du. Det er et tilbud med sprengt kapasitet, så de må sette grensen et sted. Dessverre, fordi det hadde nok vært bedre for alle om man kunne få hjelp tidlig fremfor å måtte vente til man er sykelig overvektig. Fastlegen din kan hjelpe deg med stoffskiftet, men dessverre er det for veldig mange veldig vanskelig å regulere. 

Med mindre du er i en jobb du er sykemeldt fra, kan neppe NAV hjelpe deg heller. Som student har du ikke rett på støtte fra NAV annet enn i helt spesielle tilfeller, f.eks. dersom du er funksjonshemmet, aleneforsørger eller andre ting. 

Hva er bmi-grensa for å få slike tilbud? Kan hun få flere tilbud om hun legger på seg et par kilo?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skal selvsagt ta kontakt med NAV å høre, men vil sjekke med dere guidere av kvinner (høhø) om noen har erfaring med at NAV dekker dette: 

Personlig trener og ernæringsveileder. Har en BMI på 29, beinhinnebetennslse og lavt stoffskifte. Føler meg dritt, og trener alt 3-5 ganger hver uke. Blir ikke i bedre form, og alt er tungt. Går skikkelig utover livskvaliteten min. Er flink til å løfte tungt, men ikke mange repetisjoner av egen kroppsvekt. 

Det har seg slik at jeg går ett studie på høyskole som krever at jeg løper 3000 meter og klarer styrkeøvelser med kroppsvekt. Jeg er ikke i nærheten av å klare kravene, og har alt snakket med lege og manuellterapaut. Begge anbefalte meg å høre med NAV om de kan dekke litt av utgiftene mine sånn at jeg får råd til å få hjelp, slik at jeg kan få bachelortittelen og jobb innen mitt fagfelt. Jeg elsker å trene, spiser nogenlunde sundt, men har definitivt forbedringspotensial i tilegg til at jeg har litt av hvert medisinsk. Jeg trenger rett og slett hjelp. En psykolog hadde ikke vært så ille heller, men en ting om gangen. Skal ha de fysiske testene i september en gang. Har gått de tre årene av bachelor, og mangler bare denne siste eksamenen. Så samfunnsøkonomisk er det en liten pris å betale for at jeg skal kunne betale mer i skatt og få økt livskvalitet med å jobbe med noe jeg er interessert i. 

Eventuelt om noen av dere er guru-er på trening og vil hjelpe meg med ett treningsprogram? Vil løpe 3000 meter på 15 min, løper på 17:30 omtrent nå. Vil kunne ta 25 push ups på tær, klarer ingen. Ta 25 liggende pull ups, klarer 4. Vil ta 70 situps, klarer 30. Vil ta 65 i benkepress, klarer 75. Veier 90 kilo, vil ned til 70. 

Har prøvd lifesum, grete roede, lavkarbi, høykarbo osv osv. Må nok tilbake til lifesum, men trenger hjelp for å ha noe som funker og ikke bare smoothie og salat..

Seriøst? 

Dette MÅ være noe av det mest snodige jeg har lest på lang lang tid. 

Tror du virkelig at norsk økonomi vil gå helt ad-Dundas fordi du ikke får tittelen din siden du ikke klarer de fysiske kravene? Det får være en grense hvor selvopptatt et menneske både kan og skal være. Du topper det helt med innlegget ditt. 

Jeg blir så inn i hule heiteste frustrert over enkelte sjeler i det ganske land at jeg ikke har ord for hvor idioti jeg synes dette er. 

Kravene har du visst om i en evighet, hvis det er slik at du ikke har hatt det minste sannsynlighet for å klare disse fysiske kravene, hvorfor i hule heiteste begynner du på et slikt studie da? I håp om at Norges skattebetalere skal gi deg et spesialtilpasset treningsopplegg? 

Klarer du ikke så enkle krav som de fysiske kravene, vel da får du heller finne deg en jobb hvor du ikke trenger å ta hensyn til fettprosenten eller BMIen din. Bli en baker eller kokk.

Anonymkode: f181c...7a2

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst? 

Dette MÅ være noe av det mest snodige jeg har lest på lang lang tid. 

Tror du virkelig at norsk økonomi vil gå helt ad-Dundas fordi du ikke får tittelen din siden du ikke klarer de fysiske kravene? Det får være en grense hvor selvopptatt et menneske både kan og skal være. Du topper det helt med innlegget ditt. 

Jeg blir så inn i hule heiteste frustrert over enkelte sjeler i det ganske land at jeg ikke har ord for hvor idioti jeg synes dette er. 

Kravene har du visst om i en evighet, hvis det er slik at du ikke har hatt det minste sannsynlighet for å klare disse fysiske kravene, hvorfor i hule heiteste begynner du på et slikt studie da? I håp om at Norges skattebetalere skal gi deg et spesialtilpasset treningsopplegg? 

Klarer du ikke så enkle krav som de fysiske kravene, vel da får du heller finne deg en jobb hvor du ikke trenger å ta hensyn til fettprosenten eller BMIen din. Bli en baker eller kokk.

Anonymkode: f181c...7a2

jeg tror ikke at norsk økonomi vil gå bandudas, hvor har jeg skrevet det? Jeg tror derrimot at jeg kommer til å tjene mer penger med tittelen og dermed skatte mer til felleskassen med tittelen. Skatte mer i løpet av ett helt liv enn hva å hjelpe meg litt vil koste nå. 

Du er nedlatende og frekk i innlegget ditt, og jeg skylder deg ikke historikken min. Jeg spurte om hjelp, og hjelp gir du ikke. Gå vekk med den frustrerte holdningen din du. Du som sikkert aldri har bedt om hjelp fra det offentlige noen gang i hele ditt liv. Som sikkert ikke har gått skole, kjører på veiene, fått legehjelp, blå resept, foreldrepenger eller noe det offentlige tilbyr. Jeg ber om hjelp nå, noe som vil bidra mer til fellesskapet enn om jeg driter i de fysiske kravene.  

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er bmi-grensa for å få slike tilbud? Kan hun få flere tilbud om hun legger på seg et par kilo?

Oftest må man ha BMI over 35 med tilleggsykdom (diabetes, søvnapné, hjerte-kar-lidelser etc) eller over 40 uten. Også er det generelt et krav at man har vært overvektig over tid og har forsøkt å gå ned i vekt uten hjelp og/eller med hjelp fra fastlegen først. Fastlegen skal som sagt tilby hjelp, men i realiteten er det sjelden de har noe å bidra med. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...