Gå til innhold

For lang bacheloroppgave


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal straks levere inn bacheloroppgave, men har skrevet en del lengre enn anbefalt lengde. Vi skal skrive mellom 20-25 sider, jeg er på ca 37 sider råtekst... Har i mange dager jobbet med å kutte ned, men nå klarer jeg ikke kutte mer. Har pratet med veileder som sier det går greit å gå litt over, men kanskje ikke så mange antall sider som jeg har gått over. Har noen her erfaring med dette problemet? Hva kan skje om jeg leverer inn nå når den er såpass lang?

Anonymkode: 1d462...572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det spørs på skole, på min skole er det ingen grense, men de fleste ender på 30 sider uansett.

Anonymkode: 684d0...18f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanskelig å forutsi hva som vil skje. Det er jo mulig at sensor bare ser hvor god oppgaven er, og overser at den er alt for lang. 

MEN det er også en sjanse for at du får stryk for å ikke ha fulgt oppgaven. Det er jo meningen at alle skal levere på samme vilkår, og når man tar seg så store friheter så kan det slå hardt tilbake. Du har jo ikke løst oppgaven i henhold til kravene, og en del av oppgaven er jo å forholde seg til kravene satt. Det er forventet at man holder seg til reglene...

Jeg hadde kuttet ned til kravet for å unngå faren for å stryke på grunn av noe slik. 12 sider for mye er MYE.

 

 

Anonymkode: 4de52...274

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare still inn word til a3 så får du plass til dobbelt så mye på en side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en del av det å skrive bachelor/master å forholde seg til rammene som er gitt. Dersom stedet du leverer oppgaven til har et max antall sidetall så bør du holde deg til det. Dersom det ikke er oppgitt max antall så er det jo ok. Alternativt bør du finne ut hvor strengt kravet er, der jeg leverte var det innafor med + - 10% over/under max sider.

Anonymkode: 9474f...4b0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg underviser hadde du strøket på formaliakrav dersom du leverte en så lang oppgave. Den hadde ikke blitt lest engang. 

Anonymkode: 7503a...6ff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste steder opererer med +- 10 %, men sjekk med studiestedet ditt. Leverer du en for lang oppgave vil du bli trukket i karakter, i verste fall stryke. Å kunne begrense seg er en del av pakka.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et absolutt makskrav, så på mitt studie hadde det vært uaktuelt.

Anonymkode: 4b54b...cee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på et universit. Jeg hadde strøket en slik oppgave. "Litt over" betyr 1-3 sider. Strengt tatt bør man holde seg innenfor de sidene som er gitt, 10% gjelder bare når det er ordkrav, ikke sidekrav.

Anonymkode: e22c2...304

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker forresten også at det sikkert er mindre slingringsmonn når kravet er «20-25 sider» konta om oppgaven hadde sagt «20 sider». For da har man jo allerede fått et slingringsmonn, ikke sant. 

Anonymkode: 4de52...274

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere skriver er det normalt ordkrav med +/- 10%. Når det er så uspesifisert som sider er det som regel ikke noe som heter +/- 10%, da må du holde deg til sidetallet, altså max 25 sider. Har du for mange sider er det en feil og du skal gi stryk. Det er ikke om å gjøre å skrive mest mulig, det å formulere seg presist og kun ha med det nødvendige er også noe man skal beherske i en oppgave. 

Anonymkode: 875a0...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare kutte med hard hånd. Det er HELT sikkert noe (mye) du kan kutte. Slik det er nå vil du sannsynligvis stryke.

Anonymkode: e1295...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss hadde vi 5000 ord. Max. Ferdig med det.

Her må du kanskje kutte noe du føler er vesentlig. Det skal være mulig å svare på oppgaven på oppgitt lengde. Ellers viser du dårlig forståelse for oppgaven og faget. Om det ikke gir stryk kan det gi dårligere karakter. Kill youre darlings.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss blir oppgaver som er for lange eller korte ikke rettet, så du ville fått automatisk stryk. Du må virkelig bare jobbe med å kutte ned. Det å kun ha med det absolutt nødvendige er kjempevanskelig, men en del av oppgaven er nettopp å klare skrive den innenfor rammene gitt. Husk at ting som innholdsfortegnelse og kilder ikke teller, med mindre noe annet er spesifisert. 

Endret av Clefable
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må kutte ned, stor risiko for at oppgaven ikke blir vurdert. 

Vi hadde bacheloroppgave på 80 sider med 10% +/-. Deres er sikkert på mindre studiepoeng siden den skal være så kort.

Anonymkode: 95e9d...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Du må kutte ned, stor risiko for at oppgaven ikke blir vurdert. 

Vi hadde bacheloroppgave på 80 sider med 10% +/-. Deres er sikkert på mindre studiepoeng siden den skal være så kort.

Anonymkode: 95e9d...44d

Vår er 15 p og 30 s.

Anonymkode: 684d0...18f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, MollyJones skrev:

Hos oss hadde vi 5000 ord. Max. Ferdig med det.

Her må du kanskje kutte noe du føler er vesentlig. Det skal være mulig å svare på oppgaven på oppgitt lengde. Ellers viser du dårlig forståelse for oppgaven og faget. Om det ikke gir stryk kan det gi dårligere karakter. Kill youre darlings.

Det var lite; kan jeg spørre hva du studerer? :)

Anonymkode: 0e4bf...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt ned. Å fatte seg i korthet er grunnleggende. Regner ikke med du er god i språk siden du har denne problemstillingen, så be noen du kjenner lese igjennom den.

Anonymkode: c727e...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.5.2019 den 0.44, AnonymBruker skrev:

Det var lite; kan jeg spørre hva du studerer? :)

Anonymkode: 0e4bf...3df

Jeg var inne og dobbeltsjekka nå, og ser at jeg hadde 5789 ord, noe som nok betyr at det var max 6000 ord. Noe som for meg utgjorde 24 sider. Tabeller og matriser etc, var ikke med i ordtelling.

Jeg studerte sammenlignende politikk ved UiB. Der utgjør BA oppgaven 10 studiepoeng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig å svare konkret på dette spørsmålet, for det varierer masse fra skole til skole, fra fagansvarlig til fagansvarlig og fra veileder til veileder. Til og med på vanlige fag er det slik. På mitt studium er det flere hjemmeeksamener, og alle fagansvarlige praktiserer maksgrensen ulikt. Til og med der det er fra xxx antall ord/sider/tegn til yyy antall ord/sider/tegn vurderer de det forskjellig. Noen sier at disse grensene er absolutte, mens andre ikke bryr seg om det.

MEN alle sier at utenomsnakk og for lange besvarelser trekker ned. De som tillater en del ekstra sier at vi skal skrive det som er nødvendig, men ikke mer enn det. En på mitt studium fikk A på en hjemmeeksamen selv om besvarelsen var 40% for lang. Derfor er du nødt til å spørre fra gang til gang hva de egentlig vil ha, men jeg er rimelig sikker på at du bør beskjære oppgaven din MYE, kanskje så mye som 10 sider. 

Anonymkode: e1d9b...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...