Gå til innhold

Hva slags hund har du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vil du fortelle litt om rasen? 

Anonymkode: ff9f2...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har Border Collie som familiehund. 

Dette er vår andre (første ble 14 år). Mannen elsker rasen og det er kun denne rasen i hans hundehjerte - mens jeg er litt åpen for at at andre raser kan være gode. Hun er liten og nett for rasen, bare 13 kilo. Mange ligger opp mot 20 kilo. 

Border Collie er gjeterhund. Avles frem med best mulig gjeteegenskaper og skal være utholdende. Mange omtaler rasen som en rase med behov for mye aktivitet både fysisk og mental og uten det kan hunden bli stressa - men enten har vi vært heldig eller så har vi truffet spot on, for våre hunder er/har vært harmonisk og avslappet. Går i «på-modus» når vi henter en ball, slår seg av når ballen legges bort.

Hun vi har nå er skeptisk til fremmede og vi jobber en del med at hun kan bjeffe til dem, er fremmede for frempå med å ta kontakt velger hun å trekke seg bort. Men får hun bli varm i trøya er hun straks bestekompis! 

Tidligere har jeg erfaring med selskapshunder. Type: Kastet jeg en ball og hunden fikk tak i den, så stakk hunden av med ballen og la gjerne ballen fra seg et eller annet sted slik at vi aldri fant ballen igjen. Ga nok for fort opp da vi forsøkte å øve på dette. Vår Border Collie samarbeider med oss hele veien og er pålitelig. Kaster jeg en ball, får jeg den alltid tilbake. Samme hvor lenge hun må lete. Og dette er gøy! 

Mange eiere opplever at rasen gjeter annet enn sau dersom man ikke driver med sau da gjeterinstinktet er der uansett. Barn, syklister... Vi har ikke opplevd det, men ser det i sammenheng med at hunden har lekt med ball siden den kom til oss. Vi har erstattet jobben som sauegjeter med noe annet. 

Men om jeg anbefaler rasen til andre? Nei, ikke med mindre du vet hva du gjør. Og aller helst kun dersom du skal holde på med gjeting - for det er hunden laget for! Alt for mange omplasserer denne rasen, så å kjøpe en fordi valpen er nydelig, for så å oppdage at hunden på 1 år blir for mye for deg kan du unngå ved å gå for en annen rase som krever mindre. Vi brukte mye tid på å sette oss inn i rasen, har kjøpt leker som bidrar til hjernetrim og er generelt aktiv. Vi har fått det til! Men en aktiv og understimulert Border Collie på 1 år er vanskelig å selge, da hunden gjerne har utviklet stress, destruktiv atferd - ingen ideell omplasseringshund. 

Vi skal ikke avle videre, og det er ikke etisk ok å avle videre på brukshunder som i det daglige ikke fungerer som brukshunder. Det er med på å ødelegge gjeteferdighetene som en BC har. Så avl av rasen er ikke for hvem som helst, og man avler ikke på utseende, men gjeteferdigheter. 

Anonymkode: 26e6d...6a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 år gammel Cavalier king charles spaniel i familie med to ungdommer (blant annet meg)

Nydelig hund av personlighet og utseende. Får stadig ros fra fremmede for nydelig pels, ansikt og sin milde personlighet. Når det gjelder utseende er det noe herk å holde i stand, spesielt når hun liker så godt å rulle seg i alt mulig, så jeg nikker iherdig og takker for all ros. Når det gjelder personlighet forventet jeg i det minste å måtte gjøre litt lydighetstrening for å få en veloppdragen hund, men det kom visstnok med på kjøpet av valpen.

I etterkant har jeg funnet ut av at et halvsøsken har HD:D, som jeg tror er den nest mest alvorlige graden av hofteleddsdysplasi, den ene av fire kullsøsken er stadig forkjølet, en annen var født med hjertefeil og en tredje har nå trolig den fryktede sykdommen syringomyelia. Jeg har pushet veterinærene på veterinærbesøk tre ganger for jenta mi sin slapphet, spesielt om sommeren, og stadige hoste, med det fjerde veterinærbesøket viste det seg at alt dette var tydelige tegn på hjertefeil, og jeg gruer meg nå for tilbakemeldig etter tester. 

Å få cavalier er en garanti på godt lynne, men helsen kan du kaste kron eller mynt for. 

Anonymkode: 4d930...433

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder innlegget over er oppdretteren veldig anerkjent, ikke noe tilfeldig oppdrett ble valgt ut. 

Anonymkode: 4d930...433

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en welsh springer spaniel tispe. En utrolig familiekjær, morsom, snill, tålmodig og leken hund. Elsker eierne sine over alt på jord, følger etter oss over alt, til og med på do! Hun er i øvre del av vektskalaen for tisper, 19 kg, men passer fint til det da hun også er høy. Elsker å løpe i skog og mark, har masse energi og er sterk ift størrelsen. Eneste minuset med disse hundene er at endel har seperasjonsangst og de tolererer ofte dårlig å være hjemme alene. Det er derfor ikke en hund for eiere som er borte mandag til fredag 8-16. De behøver også en god del trim for å trives. Utover det er de verdens herligste familiehunder. 

Anonymkode: bf68f...ec5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hygenhund. Norsk rasehund som er avlet for å jage hare eller rev på jakt og har ett veldig fint losmål som skiller seg fra andre støvere. Det er en krevende rase som trenger mye misjon og jobbing, elsker å bruke nesa og følge spor. Det som gjør at jeg liker denne rasen spesielt er personligheten, den er veldig tydelig. Kroppsspråket og mimikken er ubetalelig og staheten er 100%. Dette er en rase som kryper under huden på alle den måtte ha tillit til. I størrelse er vår middels stor, 26 kilo tispe. Veldig fin kroppsbygning, jeg blir ofte stoppet av fremmede som bare må fortelle hvor flott den er i fysikken. Anbefales ikke for førstegangseiere, dette er min tredje hund og første hygen og jeg fikk virkelig prøvd meg de første to årene. De andre hundene jeg har hatt har vert blåbær i forhold. 

Anonymkode: 33da1...b2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tibetansk Terrier (Dhoki Apso). En relativt sjelden rase her i landet, mistenker at det er litt pga. navnet, det er nemlig ikke en Terrier. Navnet Tibetan Terrier fikk den fordi hun som tok den første Tibetanske Terrieren til Europa syntes den hadde samme størrelse som Terrieren hun hadde fra før. 

Tibetansk Terrier er en veldig gammel rase, opptil 2000 år gammel mener noen. I Tibet blir de kalt "The little people" og blir behandlet med stor respekt. Før i tiden ble det sagt at var man slem med en TT så brakte det ulykke, man skulle heller aldri selge dem, men gi de bort i gave. 

Utenfor templene i Tibet satt de Tibetanske Terrierne på høye påler og varslet ned til de enorme Tibetanske Mastiffene på bakken dersom noen fremmede nærmet seg templet. Så rasen er såkalte "varslere", de bjeffer kun når noen nærmer seg huset, men er veldig sjenerte og trekker seg unna når det kommer fremmede inn i huset. 

Vi er veldig fornøyde med valg av rase, den har passelig størrelse (vår er 12 kg), den røyter ikke, allergikerne i huset tåler den, den er veldig smart og lettlært og sist men ikke minst ekstremt snill og morsom. Det sies at de er 1/3 hund, 1/3 katt og 1/3 menneske. Må også legge til at det er en veldig frisk rase som kan bli opptil 17 år gammel.unspecified-5-copy321.jpeg

Anonymkode: aaf61...a39

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Tibetansk Terrier (Dhoki Apso). En relativt sjelden rase her i landet, mistenker at det er litt pga. navnet, det er nemlig ikke en Terrier. Navnet Tibetan Terrier fikk den fordi hun som tok den første Tibetanske Terrieren til Europa syntes den hadde samme størrelse som Terrieren hun hadde fra før. 

Tibetansk Terrier er en veldig gammel rase, opptil 2000 år gammel mener noen. I Tibet blir de kalt "The little people" og blir behandlet med stor respekt. Før i tiden ble det sagt at var man slem med en TT så brakte det ulykke, man skulle heller aldri selge dem, men gi de bort i gave. 

Utenfor templene i Tibet satt de Tibetanske Terrierne på høye påler og varslet ned til de enorme Tibetanske Mastiffene på bakken dersom noen fremmede nærmet seg templet. Så rasen er såkalte "varslere", de bjeffer kun når noen nærmer seg huset, men er veldig sjenerte og trekker seg unna når det kommer fremmede inn i huset. 

Vi er veldig fornøyde med valg av rase, den har passelig størrelse (vår er 12 kg), den røyter ikke, allergikerne i huset tåler den, den er veldig smart og lettlært og sist men ikke minst ekstremt snill og morsom. Det sies at de er 1/3 hund, 1/3 katt og 1/3 menneske. Må også legge til at det er en veldig frisk rase som kan bli opptil 17 år gammel.unspecified-5-copy321.jpeg

Anonymkode: aaf61...a39

Fine hunder, 2 stk i nabolaget vårt, en rase jeg har vurdert som mulig i fremtiden selv:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 10 år gammel hvit pekingeser. Min første hund, fra et shelter i Øst-Asia. Han er det søteste vesnet jeg noensinne har sett, og det er ikke måte på hvor mange som vil hilse på han og klappe han.

Rasen er svært gammel, sannsynligvis med opphav i Tibet, men var elsket av keiserne i Kina, så mye at det var dødsstraff for å drepe en. Spesielt de hvite ble annsett som hellige, og beskyttere av templer. Det er også en legende som sier at pekingeseren er en kryssning av en marmosetapekatt og en løve.

Pelsstell: Egentlig mindre enn man skulle tro, pelsen blir børstet og trimmet jevnlig, såpass må til så ikke underullen skal tove seg. Ellers bader jeg ham kanskje 1 gang i uka, og etter behov, siden pelsen er hvit blir den fort skitten. 

Helse: De kan bli overopphetet hvis man ikke passer på, har også utsatte øyne og kan, i liket med andre lave hunder få ryggproblemer. Når det er sagt har min hund aldri hatt alvorlige helseplager, og han elsker å gå tur.

Temperement: Dette er ingen hund for dem som vil konkurrere i lydighet:D De er ganske sta. Min er veldig glad i mennesker, men mindre begeistret for små barn, men han står rolig og lar seg blir klappet, sier i fra når han har fått nok. Kjenner flere som har rasen, og felles for hundene er at de ikke er gneldrete, min er så og si lydløs inne, og veldig renslig. Gjør fra seg ute, og sier i fra om han må ut for å tisse.

Jeg elsker rasen, men i fremtiden vet jeg ikke om jeg velger den, rett og slett fordi mange av dem har store puste-og-hjerteproblemer, veldig synd at de har blitt avlet slik. Driver for tiden å ser etter oppdrettere som avler dem sunnere.

Bonus: De kan være greie hunder for allergikere, gutten min reagerer på andre hunder, men ikke på vår, samme med en kollega av meg.

Bilde dra google, men nesten identisk med min.

peki.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to labrador retrievere. Hvis du ønsker mer info om rasen kan du google.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kvartz skrev:

Jeg har to labrador retrievere. Hvis du ønsker mer info om rasen kan du google.

Ble glad når jeg leste om noen som har labrador. Ble irritert når jeg leste at man må google... Kan du ikke fortelle om dine egne erfaringer med rasen? 

Anonymkode: 2c826...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pomchi (pomeranian og chichuaua)

Perfekt liten familiehund som elsker alle 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ble glad når jeg leste om noen som har labrador. Ble irritert når jeg leste at man må google... Kan du ikke fortelle om dine egne erfaringer med rasen? 

Anonymkode: 2c826...cac

Kan hende personen hadde litt dårlig tid 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samojed. 

Veldig pratsom, aktiv, stresser lett, rar, ekstremt sta, selvstendig, smart, søt, kosete. 

Hun er virkelig en håndfull men samtidig verdens beste ❤️ Masse personlighet. Verdens fineste ansikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...