Jump to content
NordicViking

Og plutselig er flere partier imot bompenger

Recommended Posts

NordicViking

Politikere i flere partier melder seg plutselig på i bompengedebatten. Trond Giske (AP) mener bompenger rammer usosialt. Venstres Abid Raja sier det er blitt for mye. Også i SV er det betydelig bompengemotstand. (Dagbladet)

Hva skjedde? Er det oppslutningen til Folkeaksjonen Nei til mer bompenger (FNB) som skremmer de store partiene? Noen steder får de opp mot 20% oppslutning i meningsmålinger, og det burde få varsellampene til å lyse hos de fleste. Men kan man stole på de store partiene når de nå vil sette bremsene på? De har jo tross alt stemt for hver eneste ny bomstasjon.

Fortsetter under...

Example

På tide får man kanskje si. Samtidig lukter det en god dose valgflesk her.

Bompenger er flott og fint når partiene skal fremstå som "grønne" og "miljøvennelige", men ikke når det rammer usosialt.

Hovedproblemet er at man har investert for lite i infrastruktur i mange tiår i Norge før nå, og regningene blir store når det først gjøres noe. Det hjelper vel heller ikke at byene har bestemt seg for bilistene skal stå for betalingen for både vei, buss og sykkelvei. Hvem rammer dette hardest? Jo, de mindre bemidlede barnefamiliene som ikke har råd til å bo i sentrum og er fullstendig avhengig av bil for både jobb, barnehage og fritidstilbud.

Testosteron

Ingen av partiene på Stortinget har troverdighet når det gjelder motstand mot bompenger. Jeg trodde FrP var imot, men i regjeringen har de vist at de prioriterer skattereduksjoner for de rikeste heller en skattereduksjoner for alle

Tøytigern

Jeg syns det lukter grillede pølser og stekt bacon av hele greia.

I Grosny
13 timer siden, Example skrev:

Bompenger er flott og fint når partiene skal fremstå som "grønne" og "miljøvennelige", men ikke når det rammer usosialt.

Hovedproblemet er at man har investert for lite i infrastruktur i mange tiår i Norge før nå, og regningene blir store når det først gjøres noe. Det hjelper vel heller ikke at byene har bestemt seg for bilistene skal stå for betalingen for både vei, buss og sykkelvei. Hvem rammer dette hardest? Jo, de mindre bemidlede barnefamiliene som ikke har råd til å bo i sentrum og er fullstendig avhengig av bil for både jobb, barnehage og fritidstilbud.

Du har fullstendig rett, og det er interessant at SVs sosiale samvittighet har begynt å konkurrere med deres co2-samvittighet.

Husholdning1
18 timer siden, Testosteron skrev:

Ingen av partiene på Stortinget har troverdighet når det gjelder motstand mot bompenger. Jeg trodde FrP var imot, men i regjeringen har de vist at de prioriterer skattereduksjoner for de rikeste heller en skattereduksjoner for alle

Detye er feil. 80-90% av skattereduksjonen er gått til de med helt normale lønnsinntekter.

Annonse

Visjon
Posted (edited)
18 timer siden, Example skrev:

De virkelig ubemidlede barnefamiliene har ikke bil overhodet, men bruker buss, trikk og t-bane. Hvorfor skal de betale for en motorvei de i liten grad får noen nytte av? Og i tillegg måtte leve med bilistenes massive forurensning og nærmest røyklegging av sentrum?

At man er avhengig av bil for jobb og barnehage i en by tror jeg forresten ikke på. Jeg har ikke lappen, bor i en relativt usentral bydel, og oppdrar to unger i byen uten store problemer. Den der "avhengigheten" av bilen tror jeg ofte handler om bekvemmelighet og at man er vant til å slippe å tenke på busstabeller og å vente ti minutter på en holdeplass. Jeg har sympati med folk som trenger bil i rurale strøk, men folk som bor på Landås i Bergen eller Oppsal i Oslo kan ærlig talt ta seg en bolle. Alle burde kjøre mindre. Om noe burde kollektivtrafikken rustes kraftig opp. Da er det greit å finansiere det over skadeseddelen, ettersom alle faktisk har reell mulighet til å ta del i godene.

Edited by Visjon

Husholdning1
Posted (edited)
8 minutter siden, Visjon skrev:

De virkelig ubemidlede barnefamiliene har ikke bil overhodet, men bruker buss, trikk og t-bane. Hvorfor skal de betale for en motorvei de i liten grad får noen nytte av? Og i tillegg måtte leve med bilistenes massive forurensning og nærmest røyklegging av sentrum?

At man er avhengig av bil for jobb og barnehage i en by tror jeg forresten ikke på. Jeg har ikke lappen, bor i en relativt usentral bydel, og oppdrar to unger i byen uten store problemer. Den der "avhengigheten" av bilen tror jeg ofte handler om bekvemmelighet og at man er vant til å slippe å tenke på busstabeller og å vente ti minutter på en holdeplass. Jeg har sympati med folk som trenger bil i rurale strøk, men folk som bor på Landås i Bergen eller Oppsal i Oslo kan ærlig talt ta seg en bolle. Alle burde kjøre mindre. Om noe burde kollektivtrafikken rustes kraftig opp. Da er det greit å finansiere det over skadeseddelen, ettersom alle faktisk har reell mulighet til å ta del i godene.

Ubemidlede barnefamilier bruker neppe svindyr kollektivtransport.

Mange eier heller en gammel bil.

Bil er bekvemmelig. Bekvemmelighet er en posiriv ting som flest mulig bør få ta del i, ikke bli utelatt fra med horribelt avgiftsnivået. Norge har godt av flere kjørte kilometer.

Edited by Husholdning1

Visjon
3 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Ubemidlede barnefamilier bruker neppe svindyr kollektivtransport.

Mange eier heller en gammel bil.

Bil er bekvemmelig. Bekvemmelighet er en posiriv ting som flest mulig bør få ta del i, ikke bli utelatt fra med horribelt avgiftsnivået. Norge har godt av flere kjørte kilometer.

Svindyr kollektivtransport er fremdeles billigere enn å ta opp lån for å kjøpe en bil som er noenlunde trygg å kjøre i med barn, EU-godkjenning, avgifter og annet som følger med bilen. Å kjøpe en gammel bil kan fort bli dyrt når man må ha service for det ene og det andre som plutselig streiker. 

Jeg er ikke imot bekvemmelighet, og er veldig for å gjøre kollektivtransporten så knirkefri som mulig, men hvis jeg må vente noen minutter på t-banen for at barna mine skal ha en planet å bli gamle på, så er det helt i orden.

Example
2 minutter siden, Visjon skrev:

Barnefamilier som ikke har råd til å ha en liten gammel bil er det ganske få av i Norge. Har man et lavtlønnet yrke, så har man råd til det. Det er ikke nødvendigvis noe dyrere i utgangspunktet (om man tar bompenger ut av regningen) enn at hele familien har busskort.

Som for eksempel den familien utenfor Stavanger som ble intervjuet av Dagbladet her om dagen. Bompenger på over 30 000 kroner i året, om man kun kjører til og fra jobb. Det er ganske vilt.

Noen steder går det fint å ta buss. Jeg har selv tatt mye buss, før jeg flyttet. Nå er det helt umulig om jeg skal komme meg til og fra jobb. Med barn ville de kommet seg til å fra skolen, om skolebussruta hadde endret seg eller en hadde fått taxi. Fritidsaktiviteter vil ikke være mulig uten bil. Nå slipper jeg heldigvis bomvei, så sånn sett preger ikke bompengene meg noe, men om det kommer en bomring hit, så vil det ikke finnes noe alternativ.

Angrepene på bilen er for meg ganske uforståelige. Med mindre man bor sentralt innefor sentrumsområdet til noen av Norges største byer, så vil man i stor grad være avhengig. Det vil overhodet ikke være bærekraftig økonomisk å tro at alt det øvrige behovet for persontransport utenfor disse områdene kan dekkes av kollektive løsninger. Norge vil stoppe opp uten bilen, og de som er mest avhengige av den er de som ikke har råd til noe annet.

Brukere av kollektivtransport bør belage seg på å ta en større del av regninga enn de gjør nå. Vi har også en ekstraordinær situasjon der elbileiere slipper billig unna, og det sier seg selv at dette ikke vil være evig. Så lenge antallet elbiler øker, må de i større grad være med på å betale.

Husholdning1
Posted (edited)
6 minutter siden, Visjon skrev:

Svindyr kollektivtransport er fremdeles billigere enn å ta opp lån for å kjøpe en bil som er noenlunde trygg å kjøre i med barn, EU-godkjenning, avgifter og annet som følger med bilen. Å kjøpe en gammel bil kan fort bli dyrt når man må ha service for det ene og det andre som plutselig streiker. 

Jeg er ikke imot bekvemmelighet, og er veldig for å gjøre kollektivtransporten så knirkefri som mulig, men hvis jeg må vente noen minutter på t-banen for at barna mine skal ha en planet å bli gamle på, så er det helt i orden.

Man får nok en helt ok bil for det man må bruke på kollektivtransport i løpet av et år.

Planeten påvirkes ikke av dette. Den eneste måten barna dine påvirkes negativt på er om de blir noen av disse som tror at de må ofre bekvemmelighet for å overleve. Det må de ikke, og man bør følgelig ikke lure dem til å tro det heller.

Kollektivttransport har for øvrig ingenting med bekvemmelighet å gjøre, med mindre man synes det å sitte som sild i tønne er bekvemmelig. 

Edited by Husholdning1

Miah
Posted (edited)
23 minutter siden, Visjon said:

Det handler ofte om at hverdagen for barnefamilier ofte ikke går opp uten bil. Det å levere i barnehagen samtidig som man skal være på jobb før klokken 8 - og hente raskt nok på ettermiddagen - går for mange ikke dersom man skal ta buss. Barnefamilier er ofte i "startgropen" i livet økonomisk, med store lån og store utgifter. Da ramler fort kortstokken om det stables for mange ekstrautgifter på toppen.

Edited by Miah

Banænie

Jeg bor i distrikstnorge. Langt vekk fra Oslo. Har 15min med bil til sentrum av nærmeste by. 10min med bil til nærmeste butikk. Vi har 5min til skole og bhg med bil. Ungene har sfo, så de har ikke rett på skoleskyss. Det er 15min med bil til idrettsplass. Vi kjører mye! Bussen går en gang annenhver time, og siden jeg jobber på utsiden av sentrum på den andre siden igjen, er det upraktisk å ta buss. Hadde tatt altfor lang tid. Og jeg tror ikke bussen går så tidlig en gang. Om noen måneder forsvinner lokalbussen, pga ny vei. I tillegg får vi bom. Sånn er det. Så er glad for at bom er oppe til diskusjon. Samtidig trenger vi nye og bedre veier, og pengene må jo komme fra ett sted. Vanskelig! 

Annonse

_Mayhem_

Nordmenn betaler over 120 000 000 000 kroner i bilavgifter og bompenger og får igjen 1/4 til vei (vegvesen/nye veier) og bilrelatert(biltilsynet). 

Tenk på det hver gang karrierepolitikerne med millionen i lønn og en kvart million i feriepenger med 8 ukers betalt ferie lover deg nye velferdsgoder, det er bl.a her pengene kommer fra. 

Blir nok Liberalistene neste stortingsvalg

mammahjarte

Vi bur langt vekk i gokk. Går buss to gonger til dagen. Det er skuleruta. Vi må ha bil for jobb og barnehage. Ingen bomstasjoner her. Men dei kjem sikkert...