Gå til innhold

Sterilisering av tispe - erfaringer?


Minomako

Anbefalte innlegg

Gjest LaptopPute
9 hours ago, AnonymBruker said:

15 000 kr i 2015. Da var prosedyren helt ny på klinikken min, forhåpentligvis koster det mindre nå når flere gjør det og det er konkurranse mellom klinikkene 🙄

Anonymkode: cd127...cdf

Tusen takk. Er jo verdt det å gjøre det på den beste måten for hunden. Kan jeg spørre deg om hvor i landet du fikk det gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 1 måned senere...
På 13.5.2019 den 21.31, AnonymBruker skrev:

Har en kastrert retriever-tispe. Hun hadde mye plager med innbilt drektighet, sturet, maste, travet rundt, sluttet å spise i over en uke etc. Hun ble helt fin etter kastrering. Gemyttet er helt likt som før, altså er hun ikke blitt noe mindre nervøs e.l. Men har fått mye mer ullete pels og må passes nøye på for ikke å bli overvektig.

Det er en ganske stor operasjon, som jeg kun anbefaler dersom dere absolutt MÅ. Tror hun fikk epidural i ryggsøylen og hun så ut som en sydd kjøttrull under magen stakkars. Hun var helt ute av seg i flere dager etterpå, fikk mye smertestillende av en veldig flink kirurgisk dyrlege. Hun var helt utslitt etterpå, mye lengre enn jeg trodde det skulle vare. Hum måtte ha hjelp til å gå ut å tisse en periode (håndkle under brystkassa) og jeg måtte ta 3 dager ferie + helg, før jeg synes det var forsvarlig å la henne være alene.

Min anbefaling er å ikke bruke en «kudoktor» til et slikt inngrep, men velge noen som gjør slikt jevnlig, type stor dyreklinikk eller dyresykehus. 

Anonymkode: 08257...29e

Hun fikk garantert ikke epidural—- 

OHE (kastrering, dvs fjerning av ovarier og livmor) er et rutineinngrep på katt, og utføres identisk på hd—- forskjellen ligger i at det ikke er lovlig å gjøre på hd (i Norge) uten medisinske grunner. Norge er et av få land som har denne regelen - i andre land er dette også et rutinemessig inngrep.

Dette inngrepet utføres på de aller fleste dyreklinikker som utfører kirurgi (noe som vil si de fleste)—- og kan fint utføres av en «kudoktor», da disse er veterinærer som alle andre. 

Hilsen veterinær (både kudoktor OG smådyrveterinær med flere kirurgiske kasus i uken)

Anonymkode: be0e3...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ufattelig at det ikke gjøres på flere hunder i Norge,  vanlig no big deal (!!) å kastrere,  sterilisere hunder og katter i andre siviliserte land. Norge henger etter. 

Reduserer kreftrisiko ( fixed hunder og katter lever lenger) , reduserer stress,  enklere å trene,  så og si null samkjønns problematikk.  Veterinærer med utdannelse i utlandet ser situasjonen klart. Nå har det også blitt noe vanligere å kasterer, sterilisere hunder i Norge 

Anonymkode: 833b7...fc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min ble kastrert i 2012 og ble en helt ny hund etterpå. Kjempeglad og det var nesten så jeg skulle tro at hun skjønte hva som hadde skjedd:) Kostet 6000 ca og var verdt hver krone. Gjorde det i Oslo. 

Anonymkode: 17035...d1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ufattelig at det ikke gjøres på flere hunder i Norge,  vanlig no big deal (!!) å kastrere,  sterilisere hunder og katter i andre siviliserte land. Norge henger etter. 

Reduserer kreftrisiko ( fixed hunder og katter lever lenger) , reduserer stress,  enklere å trene,  så og si null samkjønns problematikk.  Veterinærer med utdannelse i utlandet ser situasjonen klart. Nå har det også blitt noe vanligere å kasterer, sterilisere hunder i Norge 

Anonymkode: 833b7...fc8

De fleste veterinærer i Norge mener også at dette er uproblematisk og bør gjøres rutinemessig. Desverre så klassifiseres dette som elektiv kirurgi (dvs kirurgi som ikke gjøres av medisinsk årsak, men velges) og faller derfor innunder den samme forbudsparagrafen som f.eks hale- og øre-kupering. Dette betyr at de veterinærene som gjør dette rutinemessig per definisjon bryter loven. Når det er sagt så er man ganske raske til å henvise til en atferdsmessig årsak dersom eier ønsker- ikke nødvendigvis for at eier skal få dette gjort på forsikring, men for å følge lovverket.

Anonymkode: be0e3...9db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...