Gå til innhold

Sterilisering av tispe - erfaringer?

Minomako

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Pelsen barberes jo bort, så det pleier ikke å være noe problem. 

Men sterilisering er jo i grunn bortkastet, hun vil da fortsatt få løpetid siden både eggstokker og livmor er der. Ved sterilisering kutter man bare egglederne. 

For å forhindre løpetid må livmor og eggstokker fjernes helt. 

Anonymkode: 2035a...724

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente den operasjonen som gjør at de ikke har løpetid lengre 😅 Kalles det kastrering? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
36 minutter siden, Minomako skrev:

Jeg mente den operasjonen som gjør at de ikke har løpetid lengre 😅 Kalles det kastrering? 

Det er kastrering ja ;) er en kjent greie å blande sammen 🙈

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å forhindre løpetid må livmor og eggstokker fjernes helt. 

Første bikja her var tispe som fikk livmorbetennelse, og ble skikkelig dårlig. Les... Livstruende.

Måtte fjærne livmor. Det var ett relativt stort, -og dyrt inngrep... Hadde tengt meg om 2 ganger,

-hvis det ikke var nødvendig. Vurder det nøye, IMHO...

a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Minomako skrev:

Men er likevel redd for bivirkningene og selve operasjonen. Min største strekk er at noe skal skje under operasjonen.

Grei info i denne linken ser det ut som... :vetikke:

¨¨Eggstokkene fjernes, men hunden beholder livmoren. Ettersom hormonproduksjonen forsvinner, uteblir dermed løpetiden, og risikoen for livmorbetennelse er derfor så godt som fjernet. ¨¨

Fra... https://www.anicura.no/fakta-og-rad/hund/kastrasjon-av-tispe/

a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest LaptopPute

Kaster meg på tråden. Vi vurderer også å sterilisere vår hund, da hun er reaktiv og får det samme som din hund. Engstelig fra før av, og får det veldig slitsomt under løpetid, i tillegg til påfølgende innbilsk svangerskap og depresjon.

Dyrlegen vår anbefalte hormonsprøyte, bare for og da kunne se over en 3mnd'ers tid hvordan atferden hennes blir før man tar beslutningen om kastrering. Samtidig har slike sprøyter veldig skumle bivirkninger som høy fare for kreft og lignende, så dyrlegen anbefalte kun 1 sprøyte og ikke flere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått fjernet eggstokkene (pga cyster), og bortsett fra at inngrepet naturligvis ikke er til å kimse av, har jeg følt at jeg ble mer harmonisk etterpå, på grunn av hormonsvingninger som forsvant.

Så ikke det du spør om, men vi mennesker er jo også pattedyr.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, T-Rex said:

Jeg har fått fjernet eggstokkene (pga cyster), og bortsett fra at inngrepet naturligvis ikke er til å kimse av, har jeg følt at jeg ble mer harmonisk etterpå, på grunn av hormonsvingninger som forsvant.

Så ikke det du spør om, men vi mennesker er jo også pattedyr.

Ble du sterilisert? Har du fortsatt mensen? Gikk det bra?

Anonymkode: 2f847...506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Ble du sterilisert? Har du fortsatt mensen? Gikk det bra?

Anonymkode: 2f847...506

Det er som å komme i overgangsalderen ganske kjapt, ja. Som nevnt, føler jeg at jeg har det bedre enn da jeg var dyrisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en kastrert retriever-tispe. Hun hadde mye plager med innbilt drektighet, sturet, maste, travet rundt, sluttet å spise i over en uke etc. Hun ble helt fin etter kastrering. Gemyttet er helt likt som før, altså er hun ikke blitt noe mindre nervøs e.l. Men har fått mye mer ullete pels og må passes nøye på for ikke å bli overvektig.

Det er en ganske stor operasjon, som jeg kun anbefaler dersom dere absolutt MÅ. Tror hun fikk epidural i ryggsøylen og hun så ut som en sydd kjøttrull under magen stakkars. Hun var helt ute av seg i flere dager etterpå, fikk mye smertestillende av en veldig flink kirurgisk dyrlege. Hun var helt utslitt etterpå, mye lengre enn jeg trodde det skulle vare. Hum måtte ha hjelp til å gå ut å tisse en periode (håndkle under brystkassa) og jeg måtte ta 3 dager ferie + helg, før jeg synes det var forsvarlig å la henne være alene.

Min anbefaling er å ikke bruke en «kudoktor» til et slikt inngrep, men velge noen som gjør slikt jevnlig, type stor dyreklinikk eller dyresykehus. 

Anonymkode: 08257...29e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, frankie85 said:

Ikke gjør det, du tar ifra henne gleden av å få unger, bare gi dem bort eller noe

Herregud, hold kjeft om ting du ikke kan noe om da

Anonymkode: 80dda...f07

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest frankie85
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, hold kjeft om ting du ikke kan noe om da

Anonymkode: 80dda...f07

Sier du som tror du kan bestemme over dyr hehe 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
38 minutter siden, frankie85 skrev:

Sier du som tror du kan bestemme over dyr hehe 😛

Ta deg en bolle 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frankie85
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ta deg en bolle 

Hehehe sårt tema tydeligvis, joda jeg vet det medfører litt arbeid å bare la de få unger, men det er sånn det er å gjøre det riktige, det koster iblant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Akkurat nå, frankie85 skrev:

Hehehe sårt tema tydeligvis, joda jeg vet det medfører litt arbeid å bare la de få unger, men det er sånn det er å gjøre det riktige, det koster iblant

Åh så smart da gitt... kjeder du deg litt i kveld lille trollet? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kastrert tollertispe som fikk det mye bedre etter at hun slapp innbildt svangerskap og det stresset det medførte. Hun ble ikke mindre nervøs eller engstelig av selve inngrepet, men det var lettere å jobbe med adferden hennes da hun ikke lenger var så hormonell. Så på sikt ble hun likevel mindre engstelig. Ellers er humør og energi den samme som før. 

Pelsen er blitt ganske ullete da, og jeg må passe nøye på slik at den ikke tover seg. 

Jeg valgte kikhullsoperasjon hvor de fjernet både eggstokker og livmor. Var svært dyrt, men hun kom seg veldig kjapt etterpå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LaptopPute
22 minutter siden, Tøsen said:

Har en kastrert tollertispe som fikk det mye bedre etter at hun slapp innbildt svangerskap og det stresset det medførte. Hun ble ikke mindre nervøs eller engstelig av selve inngrepet, men det var lettere å jobbe med adferden hennes da hun ikke lenger var så hormonell. Så på sikt ble hun likevel mindre engstelig. Ellers er humør og energi den samme som før. 

Pelsen er blitt ganske ullete da, og jeg må passe nøye på slik at den ikke tover seg. 

Jeg valgte kikhullsoperasjon hvor de fjernet både eggstokker og livmor. Var svært dyrt, men hun kom seg veldig kjapt etterpå. 

Hvor mye kosta det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 hours ago, LaptopPute said:

Hvor mye kosta det?

15 000 kr i 2015. Da var prosedyren helt ny på klinikken min, forhåpentligvis koster det mindre nå når flere gjør det og det er konkurranse mellom klinikkene 🙄

Anonymkode: cd127...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...