Gå til innhold

Barnebidrag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Far til mine to barn betaler ikke barnebidrag. De første årene syntes jeg det var greit siden han slet økonomisk og jeg klarte meg fint. 

Nå føler jeg det er urettferdig at jeg alltid må betale alt, han bidrar ikke med noen ting. 

Han mener at jeg tjener for mye til å kreve bidrag, og han tjener for lite. 

Jeg klarer meg fint, men av og til skulle jeg ønske at jeg fikk bidrag til å kjøpe ett par nye sko, betale regningen til kulturskolen eller noe annet. 

Han har de to barne i gjennomsnitt 3,5 natt i måneden (da har jeg tatt med ferier). 

Jeg tror han tjener rundt 250 000,- i året, kan være mer og det kan være mindre. Har ikke fast jobb, er tilkallingsvikar. 

Jeg tjener 700 000,-

Hva tror dere? Om jeg søker via nav, vil jeg få noe? 

Om jeg ikke får noe når jeg søker via nav vet jeg at han blir svært fornøyd og vil aldri i livet bidra med noe som helst. 

Anonymkode: 843e6...872

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har han samvær med barna? 

Utifra det jeg ser så tjener du mer enn normalen, så du trenger ikke å flå stakkaren.

Anonymkode: b54d0...79f

AnonymBruker
Skrevet

Bidragskalkulator på nav.no gir deg svar. 

Anonymkode: ecadd...06f

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Utifra det jeg ser så tjener du mer enn normalen, så du trenger ikke å flå stakkaren.

Stakkaren har ansvar for å forsørge sine barn og kan finne seg en annen jobb

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg snakker ikke om å flå han. Men vil at han kan hjelpe til med utgifter på sine barn, som koster ganske mye. 

Jeg vet ikke at det er dette han tjener, men noe jeg har regnet meg ut til ut ifra det han sier. Jeg har ikke oversikt over hvor mye han jobber. 

Han er stadig på fester, gutteturer og en chartertur hver sommer. Så noen hundrelapper burde han ha råd til. 

Hi

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bidragskalkulator på nav.no gir deg svar. 

Visste ikke at det fantes. Takk. 

AnonymBruker
Skrevet

I følge bidraskalkulatoren er bidraget satt til 0 kr. Du tjener såpass mye mer at han slipper å betale bidrag.

Anonymkode: 65629...d13

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

NAV går utfra det de kaller bidragsvne. Om han ikke har bidragsevne slipper han unna. Med en gang han har bidragsevne er han ventet å kunne bidra. (Bidragsevne vurderes ift lønn.

Det er også slik at nav går ut fra hva slags lønn en burde kunne forvente at vedkommende skulle ha hatt. F.eks. er det en del som jobber redusert, i følge nav vurderes både bidragsmottager og bidragspliktig utfra inntekt på min. 80% stilling.

Mye greier. Jeg ville ha forsøkt å be NAV beregne bidrag og gjøre et vedtak. Det koster deg en engangssum på ca. 1000 kr. 

Anonymkode: 0c4c6...c08

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

NAV går utfra det de kaller bidragsvne. Om han ikke har bidragsevne slipper han unna. Med en gang han har bidragsevne er han ventet å kunne bidra. (Bidragsevne vurderes ift lønn.

Det er også slik at nav går ut fra hva slags lønn en burde kunne forvente at vedkommende skulle ha hatt. F.eks. er det en del som jobber redusert, i følge nav vurderes både bidragsmottager og bidragspliktig utfra inntekt på min. 80% stilling.

Mye greier. Jeg ville ha forsøkt å be NAV beregne bidrag og gjøre et vedtak. Det koster deg en engangssum på ca. 1000 kr. 

Anonymkode: 0c4c6...c08

Takk for svar, visste ikke at de kan regne med forventet lønn og ikke hva han faktisk tjener. 

Overrasker ikke meg om han jobber redusert for å slippe barnebidrag, har ett yrke hvor han lett kan jobbe svart om han vil. 

Ut ifra det jeg ser på utdanning han har, ansiennitet og tariff så skal han ha rundt 240,- timen, og da rundt 396 000,- i året. 

Spørs om jeg skal sende inn via nav. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spiller ingen rolle hvem som tjener mest. Det koster å ha barn, og man burde dele på det, uansett.

Anonymkode: dc340...f04

• Liker 3
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Far til mine to barn betaler ikke barnebidrag. De første årene syntes jeg det var greit siden han slet økonomisk og jeg klarte meg fint. 

Nå føler jeg det er urettferdig at jeg alltid må betale alt, han bidrar ikke med noen ting. 

Han mener at jeg tjener for mye til å kreve bidrag, og han tjener for lite. 

Jeg klarer meg fint, men av og til skulle jeg ønske at jeg fikk bidrag til å kjøpe ett par nye sko, betale regningen til kulturskolen eller noe annet. 

Han har de to barne i gjennomsnitt 3,5 natt i måneden (da har jeg tatt med ferier). 

Jeg tror han tjener rundt 250 000,- i året, kan være mer og det kan være mindre. Har ikke fast jobb, er tilkallingsvikar. 

Jeg tjener 700 000,-

Hva tror dere? Om jeg søker via nav, vil jeg få noe? 

Om jeg ikke får noe når jeg søker via nav vet jeg at han blir svært fornøyd og vil aldri i livet bidra med noe som helst. 

Det er null barnebidrag å motta for deg i følge NAV bidragskalkulator. 

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, visste ikke at de kan regne med forventet lønn og ikke hva han faktisk tjener. 

Overrasker ikke meg om han jobber redusert for å slippe barnebidrag, har ett yrke hvor han lett kan jobbe svart om han vil. 

Ut ifra det jeg ser på utdanning han har, ansiennitet og tariff så skal han ha rundt 240,- timen, og da rundt 396 000,- i året. 

Du kan kreve at 80 % avi evnet inntekt legges til grunn. 

Skrevet
Akkurat nå, Peter007 skrev:

Du kan kreve at 80 % avi evnet inntekt legges til grunn. 

Ikke om han går på trygd.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

80% av 400 000 kr er 320 000 kr. Det gir ca 1500 kr med 3 overnattinger I mnd. om du får stønad til barnehage/sfo.

4 netter drøyt 1000 kr. 9 netter null kr. 9 netter er ca 40 % og det Barneloven definerer som vanlig samvær. 

Skrevet
17 minutter siden, Rotemor skrev:

Ikke om han går på trygd.

He he ja det stemmer for da evner naturlig ikke mer.

Det samme gjelder om det er utdanning NAV har ansett som nødvendig. Det gjelder også om noen blir far under påbegynt og planlagt studie. 

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, Peter007 skrev:

80% av 400 000 kr er 320 000 kr. Det gir ca 1500 kr med 3 overnattinger I mnd. om du får stønad til barnehage/sfo.

4 netter drøyt 1000 kr. 9 netter null kr. 9 netter er ca 40 % og det Barneloven definerer som vanlig samvær. 

Takk for god forklaring. 

Når jeg sa 3,5 tok jeg litt i. Bor ett stykke unna så 9 netter er helt umulig å få til. 

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, Peter007 skrev:

Jeg har forresten ikke stønad til Sfo. 

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du tjener for mye. 

Men ikke ta all info her for god fisk! Undersøk selv på nav.no :) 

Skrevet
1 time siden, Peter007 skrev:

He he ja det stemmer for da evner naturlig ikke mer.

Det samme gjelder om det er utdanning NAV har ansett som nødvendig. Det gjelder også om noen blir far under påbegynt og planlagt studie. 

Ved studier betalt av nav så går man på trygd. Det er to sider av samme sak. 

Skrevet (endret)
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis din årlige arbeidsinntekt er større enn 6 ganger folketrygdens grunnbeløp, har du ikke rett til stønad til barnetilsyn.

Det er nå ikke helt stuerent at det kun er BM sin inntekt som legges til grunn. Men slik er det. Her økes barnebidraget med 600 kr.når BM ikke mottar stønad til barnetilsyn. Kostnader barnepass kr 3000 mnd. 

Endret av Peter007

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...