Gå til innhold

"Mo i knærne"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare hva det egentlig vil si å føle seg "mo i knærne"??

Anonymkode: 2ac1f...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mo er i slekt med møde, slit. En er så svak, trøtt, lammet i knærne at en er på nippen til å ramle omkull eller måtte sette seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.5.2019 den 8.28, Vox_populi skrev:

Mo er i slekt med møde, slit. En er så svak, trøtt, lammet i knærne at en er på nippen til å ramle omkull eller måtte sette seg.

Du har jo rett i dette, men som metafor kan man føle seg mo i knærne når man er beruset av forelskelse, av bare å høre stemmen til den utkårede. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Arabella skrev:

Du har jo rett i dette, men som metafor kan man føle seg mo i knærne når man er beruset av forelskelse, av bare å høre stemmen til den utkårede. :)

Det er det jeg forbinder med det uttrykket. Mo i knærne er å omtrent ikke klare å stå ordentlig fordi man er så forelsket/betatt 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Det er det jeg forbinder med det uttrykket. Mo i knærne er å omtrent ikke klare å stå ordentlig fordi man er så forelsket/betatt 😍

Jeg er i grunnen ikke enig. Mo i knærne er akkurat som du sier: omtrent ikke klare å stå ordentlig på beina. Punktum!

Hva som er grunnen til den svakheten i beina, er en annen sak. En kan være utkjaset, uthungret, febril... samt ganske riktig overveldet av en viss sinnsstemning. 
En kan gråte når noe er smertefullt og når noe er høytidelig samt når en ler. Det blir feil å knytte gråt entydig til én av disse årsakene. Gråt = tåreproduksjon, uansett årsak.
Slik mener jeg det bør være med det førstnevnte uttrykket også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Vox_populi skrev:

Jeg er i grunnen ikke enig. Mo i knærne er akkurat som du sier: omtrent ikke klare å stå ordentlig på beina. Punktum!

Hva som er grunnen til den svakheten i beina, er en annen sak. En kan være utkjaset, uthungret, febril... samt ganske riktig overveldet av en viss sinnsstemning. 
En kan gråte når noe er smertefullt og når noe er høytidelig samt når en ler. Det blir feil å knytte gråt entydig til én av disse årsakene. Gråt = tåreproduksjon, uansett årsak.
Slik mener jeg det bør være med det førstnevnte uttrykket også.

Kan godt være men jeg forbinder det kun med forelskelse 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Kan godt være, men jeg forbinder det kun med forelskelse

Og du er den som bestemmer, kan det virke som. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Vox_populi skrev:

Og du er den som bestemmer, kan det virke som. 

Jeg bestemmer hva jeg tenker. Men hører gjerne på andres meninger også  

Hvorfor sier du det du sier? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...