Gå til innhold

Jeg vil bytte fornavn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et spesielt fornavn som ikke er noe "ille", det er i overkant av 1000 som heter det i Norge. Problemet er derimot at jeg aldri har klart å assosiere meg med navnet mitt og føler det ikke tilhører meg til tross for at jeg har hatt det i 25 år. Det er et annet navn som alltid har føltes mer riktig. Jeg ønsker å gjøre et navnebytte. Men mitt nåværende navn og det nye er veldig ulike og jeg er redd dette vil bli problematisk. I tillegg tør jeg ikke tenke på hvordan familien min ville reagert, de ville mest sannsynlig blitt sjokkert og sagt at det er tullete å skifte. 

Men, det er jeg som skal leve med navnet mitt og jeg vil føle meg tilfreds med det. Dette er noe jeg vil og er nøye gjennomtenkt.. Noen tanker? Eller andre som har gjort det samme? 

Anonymkode: ad3ba...0cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har det på samme måte, men jeg har hatt kallenavn i veldig mange år, som jeg assosierer meg med. Når folk bruker navnet mitt, så reagerer jeg sjeldent.

AnonymBruker
Skrevet

Det er da bare å bytte. Du kan ombestemme deg og bytte tilbake etter noen år, så du er ikke dømt til å ha det nye navnet til evig tid (om du ikke dør, men da bryr du deg neppe så hardt om navnet).

Anonymkode: 0b2d0...301

AnonymBruker
Skrevet

Det blir litt det samme som å bryte med andre normer, som din familie har bestemt for deg.

Du er voksen nå, og gjør som du selv vil.

Bruk den retten til hva du vil.

Anonymkode: f6dd5...7b5

• Liker 2
Skrevet

Da synes jeg du kan bytte. Det blir nok litt rart for de rundt i starten, men man blir vant til det. Det viktigste er at du er glad og trives med navnet. :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vurderer det samme. 

Anonymkode: 82be9...aca

Gjest mariana2222
Skrevet

Hadde vært spennende å høre hva dere heter dere som vil bytte og eventuelt hva dere vil bytte til! 

Forøvrig tenker jeg at det er noe positivt du gjør for deg selv og de som er glad i deg bør være glad på dine vegne. 

Skrevet

Jeg har byttet navn.Etter de nye reglene,mener jeg at det må gå 10 år,før du kan bytte igjen. Når jeg byttet måtte jeg begrunne hvorfor jeg byttet,det gjelder kun fornavn tror jeg. Det går fint å evt beholde det fornavnet du har og så legge til det du ønsker deg.Da kan du i dagligtale bruke det du vil,samt dersom du angrer deg,be om å få slettet det nye. Det er lettere å få slettet et navn enn å få seg et nytt.

Gjest no. 72
Skrevet

Jeg syns du skal bytte hvis det er noe du ønsker og har tenkt mye på. 

Syns ideen her om å beholde gamlenavnet kan vøre lurt. Da vil det også være lettere for familie å akseptere? 

Hvordan du skal få familie og gamle venner til å bruke navnet tenker jeg er en større utfordring..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal bytte hele navnet mitt, både fornavn og etternavn. Samt mellomnavnet skal bort. 

Har funnet fornavn, men leter enda etter etternavnet. Bror og meg prøver å finne et vi begge vil ha. Enda noen år før passet går ut, så har litt tid. 

Hva familie måtte si, er ikke relevant for meg. Det er mitt navn og mitt liv.

Anonymkode: 0244a...3d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, mariana2222 said:

Hadde vært spennende å høre hva dere heter dere som vil bytte og eventuelt hva dere vil bytte til! 

Forøvrig tenker jeg at det er noe positivt du gjør for deg selv og de som er glad i deg bør være glad på dine vegne. 

Jeg byttet fra etternavnet til moren til faren min, til pikenavnet til moren min, som etternavn.

Svar nok..?

Anonymkode: f6dd5...7b5

AnonymBruker
Skrevet

Bytt i vei, ingen vits i å gå igjennom livet med et navn du ikke vil ha. Du må nok regne med noen spm om hvorfor. 

Anonymkode: ae6d5...dfb

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner mange som har byttet og/eller lagt til et navn til 👍🏼💛

Anonymkode: 547d7...994

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...